Permalänk
Medlem

Ny bärbar dator.

Hej,

Har så hänt att den stationära datorn har förvarnat ett bra tag att den är påväg att gå vidare till den andra sidan. och nu har det hänt.

Därför söker jag med ljus och lykta efter en vettig bärbar dator, problemet är att efter att läst på en hel massa har jag fortfarande svårt att begripa alla skillnader mellan datorerna,

Vad jag gör på datorn är det vardagliga, surfandet, spotify osv, och en hel del film kollande då jag jobbar nätter å det blir en hel del dö tid där.

i spelväg så är det mest spel såsom Football manager, Prison architech , State of Decay som spelas just nu inga jätte tunga spel antar jag och jag har inte heller kraven på datorn att klara nyare spel med höga grafik inst, då jag spelar såna spel via min konsol

Kravbilden är alltså rätt å slätt en dator som ska klara en hel del film kollande, och spel som dem ovan nämda utan laggs.

Minst 15 tums skärm.
Bra skärm för Film tittande.
Hyfsat tyst fläkt.

Budgeten, bristnings gränsen går vid 8000kr, men plånboken börjar grina redan efter 6500kr.

Har säkert skrivit åt helvete dåligt. men hoppas att ni kunniga på forumet kan hjälpa en kille som försökt hitta något vettigt ett tag men känns som att man bara springer runt i cirklar i djunglen utan nån utväg.

Tack på förhand

Mvh Gofika,

Permalänk
Avstängd

Hej!

Det snackas väl om att en IPS panel är överlägsen så jag tittade på lite alternativ till dig som även fixar FM relativt snabbt. Så jag ger dig följande tre tips och sen hoppas jag mer kunniga kan klargöra mer exakt

Acer, 6 995:-
Acer, 6 990:- (väldigt lik den ovan men med 12GB RAM istället för 8GB, dock halv lagringskapacitet och ingen 8GB flash. Vidare ingen touchskärm
HP Envy, 7 990:- Om du nu vill jobba dig till bristningsgränsen Du får en fetare processor här, annars som de övriga.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tack blir nog någon av Acer datorerna, funderade även på denna fördel nackdel med denna gentemot dem andra Acer för 6792 kr . http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/acer/Acer-A...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gofika:

Tack blir nog någon av Acer datorerna, funderade även på denna fördel nackdel med denna gentemot dem andra Acer för 6792 kr . http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/acer/Acer-A...

Kostar 8 490 inkl moms dock Men annars är det en fin dator

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

fan kollade som företag (fail)....... hahahah

Permalänk
Medlem

kollade 2 datorer närmare min bristningsgräns prismässigt och undrar kort hur mycket bättre presterar dem i förhållande till dem acer som du gav som förslag innan är det värt med tusenlappen extra för någon av dem? är värdelös på det här med hur bra ett grafikkort är kontra ett annat.

Acer för 7490 http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v3-772g-intel-core-i5-...

samt en acer för 7649 http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=... .

Permalänk
Avstängd

GTX 760M är relativt likt ett GTX 850M i antal fps och de klarar många spel i högsta upplösning i FHD med höga inställningar. I genomsnitt kan man också säga att de är 50% bättre än ett GT 750. Så frågan är om det är viktigt att spela i FHD med höga inställningar eller ifall man klarar sig bra på 1366*768 på medium inställningar?

Du skriver ju att du spelar de flesta nya spel via konsol så de extra kronorna är kanske inte värt att lägga, samtidigt så skiljer det ju inte så mycket i pris och du får klart högre prestanda på vissa saker men på andra sänker du också kraven.

De två jag länkade har båda IPS panel vilket ger bättre betrakningsvinklar och bättre färgåtergivning. Jag prioriterar detta medan andra prioriterar responstiden på en TN panel. Ta dig till en butik och se skillnaden själv så du vet vad som passar dig bäst.

Vidare är ju huvudfrågan ifall du vill ha en 15.6" eller 17.3". Jag tycker personligen 15.6" är smidigast då jag flyttar runt min och har den mycket i knäet när jag t ex ligger i soffan eller sängen.

Gör en prioriteringslista. Börja med vilka saker som är ett måste, t ex storleken eller ramminnet etc. Sen vidare vad du helst har, t ex SSD eller HDD som lagringsmedia. Överst har du maxgräns för vad du vill betala.

Mellan de du länkade och de förslagen jag kastade fram skiljer det sig mest på IPS vs TN samt 12Gb minne mot 8GB, vidare har en touch skärm.

Jag har dock ingen aning om hur de låter datorerna över. Men till filmtittade skulle jag valt en IPS panel och det funkar enligt många ven bäst till de flesta spelen så länge du inte spelar BF4 och liknande om jag förstått det rätt.

Men datorn för 7649 kronor såg trevlig ut annars tycker jag

Men vad är viktigast?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)