Ny lagringsdisk för spel.

Permalänk

Ny lagringsdisk för spel.

Det känns som att det börjar bli dags för mig att uppgradera mitt lagringsutrymme, så nu behöver jag lite assistans.
Tidigare när jag har köpt hårddiskar har jag alltid satsat på lägst pris/GB, men nu kan jag nog satsa lite mer på kvalitet känner jag.
Jag vill ha rejält med utrymme, den nya disken ska nämligen ersätta en på 750GB, och jag tänkte satsa ordentligt och skaffa i alla fall 3TB.
Vad jag kan läsa mig till så är WD Black det bästa alternativet för spellagring så länge man räknar bort SSDs, och WD Red för media-lagring.

Vid ett senare tillfälle ska jag också utöka mitt utrymme för media-lagring, så det behöver disken inte vara anpassad för.

Skulle en WD Black vara märkbart bättre än en billigare disk, exempelvis Seagates 3TB-disk som ligger en rejäl bit lägre i pris?

Länkar till diskarna:
Seagate - http://www.inet.se/produkt/4304007/3tb-seagate-desktop-hdd-72...
WD Black - http://www.inet.se/produkt/4304944/3tb-wd-black-7200rpm-64mb

Och när jag väl ska uppgradera media-lagringen i framtiden, kommer WD Red vara ett bättre val än ovanstående Seagate-disk? Jag vet att den är gjord för NAS egentligen, men det hindrar mig ju inte från att använda den i min låda i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Bäst prestanda av dessa 2 är WD black, men det finns bättre tex http://www.inet.se/produkt/4304540/2tb-seagate-constellation-... dock bara 2TB

Sen för enbart lagring (media) så är WD red eller green bra val, dock ingen fördel med red om du inte kör RAID vad jag vet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Till spel kanske det är värt att satsa på ex seagate sshd de finns i alla fall i 1 2 och 4tb.
http://www.inet.se/produkt/4304645/4tb-seagate-desktop-sshd-8... Har själv 1tb varianten och är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

WD Red verkar ha släppts i 5TB 2249:- och 6TB 2749:-.
Kan ta några dagar innan dom finns i lager då dom antagligen är helt nya.
Har funnits Seagate och Hitachi förut men bara dyrare diskar, WD Red är nog första riktigt stora konsument disken.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Till spel kanske det är värt att satsa på ex seagate sshd de finns i alla fall i 1 2 och 4tb.
http://www.inet.se/produkt/4304645/4tb-seagate-desktop-sshd-8... Har själv 1tb varianten och är nöjd.

Den disken är visst betydligt billigare än vad den var senast jag kollade, bra att du gjorde mig uppmärksam på det! Men jag har läst någonstans att prestandaskillnaden bara gör sig märkbar på de filer som ligger på SSD-cachen, alltså 8GB i det här fallet, och om jag ska installera mitt steambibliotek där så räcker ju inte 8GB så långt, stämmer det här eller är jag felinformerad?

Skrivet av Alpha77:

WD Red verkar ha släppts i 5TB 2249:- och 6TB 2749:-.
Kan ta några dagar innan dom finns i lager då dom antagligen är helt nya.
Har funnits Seagate och Hitachi förut men bara dyrare diskar, WD Red är nog första riktigt stora konsument disken.

Som sagt, i nuläget är jag ute efter en speldisk, inte media-lagring, men de modellerna du nämnde ligger givetvis i bakhuvudet när det väl är dags!

Skrivet av ggustavsson:

Bäst prestanda av dessa 2 är WD black, men det finns bättre tex http://www.inet.se/produkt/4304540/2tb-seagate-constellation-... dock bara 2TB

Sen för enbart lagring (media) så är WD red eller green bra val, dock ingen fördel med red om du inte kör RAID vad jag vet.

Hm, där börjar det nog bli i dyraste laget känner jag, men är den bättre så är den ju det. Har du personlig erfarenhet av dessa diskar så du skulle kunna ge mig en bild av hur märkbar skillnaden är i hastighet när man jämför WD Black med Seagate Constellation?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Den disken är visst betydligt billigare än vad den var senast jag kollade, bra att du gjorde mig uppmärksam på det! Men jag har läst någonstans att prestandaskillnaden bara gör sig märkbar på de filer som ligger på SSD-cachen, alltså 8GB i det här fallet, och om jag ska installera mitt steambibliotek där så räcker ju inte 8GB så långt, stämmer det här eller är jag felinformerad?

Ja 8gb räcker troligtvis inte till ditt steambibliotek. Men det är som jag fattat inte hela spel osv som lägger sig i SSD minnet utan filer som används ofta och behöver snabb åtkomst. Jag har använt min 1tb version sedan maj i min dator som enda disken (alltså ligger operativsystem spel program och filer på den. ) Jag har inte upplevt datorn seg utan disken har skött det bra när den lärt sig mönstret, visst inte lika snabbt som en riktig SSD men tillräckligt och då har jag haft SSD sedan 2009 eller 10. Sen om det är märkbart med en SSHD eller vanlig HD när den bara har spel kan jag inte svara på, jag är i alla fall positivt överraskad av min disk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja 8gb räcker troligtvis inte till ditt steambibliotek. Men det är som jag fattat inte hela spel osv som lägger sig i SSD minnet utan filer som används ofta och behöver snabb åtkomst. Jag har använt min 1tb version sedan maj i min dator som enda disken (alltså ligger operativsystem spel program och filer på den. ) Jag har inte upplevt datorn seg utan disken har skött det bra när den lärt sig mönstret, visst inte lika snabbt som en riktig SSD men tillräckligt och då har jag haft SSD sedan 2009 eller 10. Sen om det är märkbart med en SSHD eller vanlig HD när den bara har spel kan jag inte svara på, jag är i alla fall positivt överraskad av min disk.

Hmm, då låter det ju som ett väldigt bra alternativ, speciellt med tanke på hur den ligger prismässigt jämfört med WD Black och Seagate Constellation.
Inväntar svar på de andra frågorna innan jag bestämmer mig, men tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av klejsmedkeps:

Hm, där börjar det nog bli i dyraste laget känner jag, men är den bättre så är den ju det. Har du personlig erfarenhet av dessa diskar så du skulle kunna ge mig en bild av hur märkbar skillnaden är i hastighet när man jämför WD Black med Seagate Constellation?

Det är nog mer hållbarheten än hastigheten som man betalar extra för på Enterprise diskar som Seagate Constellation, HGST Ultrastar eller WD RE4 (blanda inte ihop med Red). Hastigheten är säkert snarlik.