XSPC 5.25 Res/Pump är rena skiten även fel mått på GPU Block. Köp av dessa produkter medför högt blodtryck och onödigt arbete.

Permalänk
Medlem

Har precis läst igenom tråden o snacka om helvte du haft TS. Jag kör själv med xspc grejer så som cpu block och bay/res dock inte med d5 pumpen utan en klenar modell (bara cpu loop).

Med den pumpen har jag personligen inte upplevt något problem med att luft dras runt i systemet därimot har jag också fått erfara xspc skräp kvalite... plast pluggen i resen sprack för mig med, mitt i tu !?! Köpte cpu blocket beggat här på marknaden då de va defekt för att tidigare ägare spräck tryckplattan som oxå är i plast...

vet inte riktigt vart jag skulle komma med de här förutom att jag avråder alla att köpa xspc grejer och att jag lider med dig TS

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Skönt å få lite bekräftelse att dom tillverkar skit iallafall. Hoppas att folk ser detta och undviker XSPC helt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har också en pump/res combo från XSPC men med den klenare inbyggda pumpen. Tidigare bara kört kylning på CPU med en 240/280mm rad (kommer inte ihåg) och det var inga som helst problem. Men lade nyligen till ett GPU block och en 140mm rad till loopen och jag har nu problem med att bleeda systemet ordentligt.

Hade tydliga luftfickor som försvunnit synligt i slangarna efter lite runtvändning men det är möjligt att dom fortfarande gömmer sig i radiatorer etc. Skulle vilja tilta chassit till vänster då jag tror att jag skulle kunna häva ut lite luft då men som sagt.. tiltar man vänster drar pumpen in luft. Jag får se hur jag kommer göra, det går fortfarande att använda datorn dock är CPU tempen inte helt optimal. Kan ju vara så att pumpen är för klen egentligen.

Men just nu orkar jag inte göra något åt saken. Skulle vilja byta ut mitt R4 chassi till något vettigare egentligen då det suger ordentligt för vattenkylning och jag fått fulmodda det lite.

Skulle satsa på en annan pump/res och jag gjorde mitt val idag, men det var typ det enda som skulle funka i ett R4 och det var därför det blev den från början.

Permalänk

Ska skicka tillbaks hela kittet till Coolerkit.se.

Går in och beställer ett nytt kit från en annan sida istället. Coolerkit.se är bra gällande support via telefon osv men när du vill byta ut något så är dom riktigt snåla.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Som jag skrev tidigare förstår jag dig helt, XSPC res är så sjukt värdelös att de borde sluta tillverka den direkt! Jag testade en sådan i ca ~16timmar, det var de värsta 16 vattenkylnings-timmarna i mitt liv. Köpte sedan följande delar och alla problem var som bortblåsta!

1*EK-Supremacy cpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/cpu-blocks/supremacy.html (bara välja efter tycke & smak)
1* EK 780ti gpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce... (bara välja efter tycke & smak, men kolla så klart att det blir ett som passar till 780ti reference kylarmodellen)
1* EK-D5 Vario X-RES 100 (incl. pump) - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek...

Jag råder dig bestämt att köpa de överstående delara, EK gör kvalité produkter!
Behöver du även köpa en ny radiator, så kan jag absolut rekommendera en "Alphacool NexXxoS" (själv kör jag med 2st av deras UT60 480mm rad)

De flesta av delarna går att beställa ifrån Inet.se / coolerkit.se om du inte vill beställa direkt ifrån EK.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Som jag skrev tidigare förstår jag dig helt, XSPC res är så sjukt värdelös att de borde sluta tillverka den direkt! Jag testade en sådan i ca ~16timmar, det var de värsta 16 vattenkylnings-timmarna i mitt liv. Köpte sedan följande delar och alla problem var som bortblåsta!

1*EK-Supremacy cpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/cpu-blocks/supremacy.html (bara välja efter tycke & smak)
1* EK 780ti gpu block - http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce... (bara välja efter tycke & smak, men kolla så klart att det blir ett som passar till 780ti reference kylarmodellen)
1* EK-D5 Vario X-RES 100 (incl. pump) - http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/res-pump-combo/ek...

Jag råder dig bestämt att köpa de överstående delara, EK gör kvalité produkter!
Behöver du även köpa en ny radiator, så kan jag absolut rekommendera en "Alphacool NexXxoS" (själv kör jag med 2st av deras UT60 480mm rad)

De flesta av delarna går att beställa ifrån Inet.se / coolerkit.se om du inte vill beställa direkt ifrån EK.

Yup önskar jag visste detta innan men det är lätt å vara efterklok.

Har beställt lite nya grejer och ska göra om loopen. Men jag har beslutat att jag kommer behålla resterna av mitt XSPC kit. GPU blocket kommer jag inte kunna byta tillbaka då det är kraftigt moddat eftersom jag slipat ner standoffs men nu presterar det ju jävligt bra och är känt för å vara jävligt bra när dom väl "funkar". Kommer även behålla CPU Blocket inte riktigt nöjd med det då monteringsprecision är så viktigt för att det ska fungera optimalt vilket det är på alla CPU block men XSPC har totalt 8 skruv vilket gör att du måste sätta alla skruvar i alla hörn med samma styrka jämnt fördelat vilket gör det väldigt svårt att få exakt så kan hända jag slänger på ett EK Supremacy istället. Finns ett på Inets fyndhörna för 300 något så funderar på å köpa det å ha det liggandes annars. Tycker inte om utseendet på EK's CPU block bara. Men det är ju funktionen som räknas men satsar ändå på en kombination av både utseende och funktion så länge det inte är skit. Däremot kommer jag byta ut LED till röd och göra om hela loopen med bl a inriktning på matchande färger.

2 st 29 sek LED ready 5mmTwin ultra-bright Röd (5321501)
1 st 149 sek Slang, Masterkleer PVC 13/10mm svart, uv (5321802)
1 st 39 sek Förlängning G1/4 till G1/4, 50mm, Svart (5321824)
12 st 39 sek Adapter, EK-PSC, 45-grader G1/4, Svart (5321931)
2 st 79 sek Vätska, Alphacool UltraPure Water (5322418)
1 st 699 sek Alphacool NexXxoS XT45 Copper 360mm Radiator (6300106)
1 st 39 sek Inet 3mm sleeve 5m, Röd (6990016)
1 st 199 sek NZXT Sleeved LED Kit 2m Röd (8905163)

Lite grejer jag beställt från Inet.

Kör i nuläget på 2st 240 radiatorer funkar jättebra med fina temps men vill inte behöve köra fläktarna så hårt så funderar på att köra på 1 240 rad och en 360 rad Alphacool NexXxoS XT45 Copper 360mm Radiator. Får inte plats med rads som är över 55mm tjocka för då krockar den med moderkortets mosfet flänsar som är ganska feta på Formula VI om jag inte vill montera den offset. men behöver nog minst 1,5 - 2cm offset för att den ska få plats. Därför har jag min XSPC RX240 i botten då den är 55mm och min XSPC LX240 i toppen som är 35mm. Alphacool NexXxoS XT45 Copper är 48mm tjock så det ska nog gå bra utan å montera offset.

Alternativvt köra 2st 240 rads i kombination med 1st 360 rad. Borde kyla ganska bra även med fkäktarna på låga varv trots hög belastning eller vad tror du?

Shit 2st Alphacool NeXXos UT60 480mm rad måste ju vara grymt. Får inte plats med dit i mitt chassi. Kör du dom externt?

En fråga Ragnarok. Pratade med lite folk på Inet här i GBG idag och dom va osäkra på om jag kan montera min D5 vario pump från min XSPC bay och montera på den på en EK Res som är byggd för EKs D5 Vario pump? Hade vart gött å spara några hundringar om jag kunde göra så annars köper jag den du länkade också har kollat på den under dagen.

Spelar volymen någon roll 100 - 140!? Mer vätska antar jag men gör det någon större skillnad?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

D5 pumpen är den samma till EK/Xspc osv. Man behöver bara se till att man har o-ringen och att man köper rätt "topp" till den så man kan fästa den på en EK res istället för på xspc. På xspc res'en skruvades D5 pumpen på med den där runda "kragen" medan på EK Vario är det en fyrkantig platta mellan pumpen och res'en.

Ja helt riktigt 100/140 är storleken på röret, enda fördelen med större är att det är lättare att fylla en stor loop med större res, man slipper stänga av och fylla på och starta igen 2000 ggr

Jag kör båda mina 480 rads inne i lådan, fick ett tips på ett helt underbart chassi här på sweclockers. Lådan heter Phanteks enthoo primo. Kör push/pull på båda, 60 mm rads exkl fläktar i toppen/botten av lådan.

*skrivet på mobilen ifall nått ser konstigt ut så vet du varför

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Hoppar över min Inet bokning. Drog iväg ytterligare en beställning till Coolerkit.se på lite annat.

Tar emot som fan å handla från dom igen då jag tycker dom är riktigt snåla och har skött detta bedrövligt. Enda anledningen är deras snabba leveranstider och att dom har saker på lager till skillnad från Inet och Coolingstuff.

Kan inte fatta hur Anders på Coolerkit säger att han aldrig hört talas om en XSPC 5.25 Bay/Res som läckt. Finns unboxing clip på Youtube från ca 1 år tillbaka där flera hävdar att detta hänt dom i kommentarsfältet. Sen är han även medveten om att jag fått sandpappra ner mitt GPU block i flera timmar för att det överhuvudtaget ska funka med ett referenskort, jag ringde han i Juli om detta men fick 0 support från deras sida, han skulle återkomma om han kom på en lösning. Tror inte han la någon större energi på det efter vårat samtal.

Så här kommer min nya loop se ut sen:

1 x XSPC Raystorm CPU Block

1 x XSPC Razor GPU Block

1 x XSPC RX240 V3 Radiator

1 x XSPC RX360 V3 Radiator

1 x EK - D5 X-RES 140 CSQ Reservoir Top (Kommer ligga dold, vill inte blanda XSPC och EK så det syns)

Kollat allt väldigt noga så tror inget ska fattas nu. Är riktigt nöjd med mitt Corsair 750D men funderar på å byta till ett Carbide Air 540 imorgon.

Phanteks Ento Prime är ett riktigt grymt chassi men på tok för högt för min del eftersom jag vill ha chassit på skrivbordet. Tycker redan att mitt 750D är för högt så vill inte gå högre. Älskar måtten och utseendet på Corsair Carbide Air. Helt perfekt chassi fattar inte varför jag inte tog det istället för 750D. Blir nog ett köp imorgon. Slänger iväg ett mess när jag är färdig med min nya loop ;). Kommer se helt annorlunda ut. Har suttit i 9 timmar och noggrant valt ut slang, färg, anslutningar och sleeving. Kommer bli svart/röd färgkombination och lite vitt följer ju med på Formula kortet men tror inte det kommer störa följer bara ASUS färgcombo. Res kommer ligga på baksidan så det kommer bli mycket cleanare än mitt senaste bygge. Har bra mycket mer kött på benen nu. Blir min fjärde loop och har ju som du redan vet fått lära mig den svåra vägen så detta kan nog bli riktigt bra.

XSPC's V3 radiatorer är väl det bästa dom lyckats med och dom utpresterar ju i stort sett alla radiatorer med fläktar på låg RPM trots tjockleken. Enligt tester så gör det knappt någon skillnad från 800RPM upp till 1200RPM så jag kommer få en betydligt mycket tystare dator också. Med tanke på att jag redan hade en sån rad och resten av loopen består av XSPC så va det ett givet val.

Kommer bli kul å få skruva lite igen nu när jag ändå fått en paus från det. Kommer börja flytta över moderkort och allt annat till mitt Carbide imorgon. Orkar inte skruva med sånt på varadagar efter jobbet så tidigast nästa helg. Tack för hjälpen Ragnarok. EK ressen verkar riktigt bra. Kände redan efter ett par timmar med 5.25 ressen att jag gjort ett stort misstag och det kommer jag nog få bekräftat nu.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med ditt nya bygge, skillnaden mellan EK res & Xspc res är som natt och dag, den sistnämnda skulle jag inte ens ta med i tång igen.

Den där Anders på Coolerkit måste ha hört talas om att Xspc 5.25 är helt värdelös, Xspc var ju tvungna att släppa en V2 på den då V1 just läckte och hade sig. Det var något fel i toppen på den, Iofs så verkar inte Xspc ha lyckats lösa problemen till V2 heller.

Jag kikade precis på ett Corsair Carbide Air chassi, och det ser riktigt bra ut speciellt om man är ute efter ett chassi som man kan ha ståendes på bordet jämte sig! Det ser ut som det får plats en 360 rad i fronten utan problem i det också.

Det blir kul att kika på lite bilder ifrån ditt nya bygge sedan, förresten vad körde du på för slang ? Jag tog en "PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 19/13mm - Blue" den slangen är lite styvare/tjockare än Inet´s Masterkleer PVC slang, jag tyckte den var lite lättare att arbeta med. Men det kanske bara är en vanesak

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Då har ytterligare en person bevisat att det är EK som gäller.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!