Hjälp en total nybörjare med produktfoto

Permalänk

Hjälp en total nybörjare med produktfoto

Hej,

Jag har aldrig sysslat med foto innan men behöver lära mig lite basic produktfotografering.

Jag använder mig av en Canon EOS 700D och denna: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002686099/elinchrom-blixtpaket-d-lite-rx-one-softbox-set

Jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med att rekommendera inställningar, för när jag laborerar själv så blir det inte bra, försöker använda mig av kamerans manual men det är svårt när det är externa ljus/blixtar. Settingen är inomhus utan så mycket bakgrundsljus.

Den första frågan jag har är: när jag använder mig av sökaren istället för LCD på kameran, så triggas blixtarna varje gång jag tar kort. Men om jag istället använder LCD-skärmen så triggas blixtarna aldrig. Varför blir det så, det är väl samma inställningar oavsett om man kikar genom kamerahuset eller använder displayen för att se sitt motiv?

När blixtarna triggas så blir bilderna i princip helt vita, ibland så kan man ana lite konturer. När blixtarna inte triggas så blir det relativt gult och mörket ljus från softboxarna, medan jag vill ha ljusa fina produktbilder.

Finns det någon som har erfarenhet av denna kameran som kan hjälpa mig på traven? Vore enormt tacksam för hjälp, jag håller på att tappa håret

Visa signatur

-forum!

Permalänk

Använder du kameran i manuellt läge? Om inte så snurra hjulet dit.

Skruva slutare till f16
Slutartid 1/100 eller nåt i den stilen
Iso 100
Blixtarna på halv styrka

Provskjut en bild, blir det överexponerat (ljust) eller underexponerat (mörkt)? Utan blixt ska bilden vara i stort sett helt svart.

Det kommer med sannolikhet bli överexponerat så ställ ner blixtstyrkan till det blir lagom. Skulle det mot förmodan bli underexponerad minska bländartalet till f11. När du fått det rätt kan du börja flytta blixtarna så du får ljus, skuggor och reflektioner som du vill.

Har du provat att läsa en grundläggande guide för hur man använder en systemkamera när det kommer till exponering? När du förstått hur iso/slutartid/bländare relaterar till varandra utan blixt så behöver du läsa på hur blixt till det förändrar exponeringen. När du har läst den biten skulle jag rekommendera strobist.com för mer förklaringar och en bra guide.

Du får inte blixt i live view utan att pilla i en av menyerna, det finns djupt nån stans i en undermeny att aktivera blixt vid live view (kolla med displayen)

Visa signatur

Simlärare