Bra pålitliga diskar för lagring/inspelning/redigering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007

Bra pålitliga diskar för lagring/inspelning/redigering?

Är ute efter nya diskar till min stationära dator. Närmare bestämt 2 stycken då mina diskar har börjat ge ifrån sig lite otäcka ljud ibland.

Man kan aldrig ha för mycket lagring/backup så jag tänkte införskaffa nya diskar så man är lite mer på den säkra sidan.

Jag hade tänkt använda ena för lagring och den andra för inspelning/redigering av video.
Både videomaterial från kamera men också inspelningar i fraps och liknande program.

Hårddiskarna ska med andra ord vara "så pålitlig som möjligt".
Gör ju en massa back-up på allt jag gör då även den bästa disken kan haverera.

Kort sagt...
*Pålitlig
*Snabb
*Gärna så tyst som möjligt

Har kikat runt lite på nätet och hittat WD Red(?) som ser intressanta ut. Verkar ha fått bra omdömen osv.

Alla tips/förslag uppskattas!

mvh

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Kör själv med en WD Caviar Blue som inspelningsdisk med Dxtory. Positiv erfarenhet än så länge.

Ryzen R5 1600 | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av LPG:

Kör själv med en WD Caviar Blue som inspelningsdisk med Dxtory. Positiv erfarenhet än så länge.

Ok det låter toppen!

Var ju dessutom mycket billigare. Dock för att jag gärna betalar mer för "pålitligare" diskar men den ser ju ut att ha fått bra omdömen!

*EDIT*La en beställning på 2st nu*EDIT*

Så jag får tacka för den snabba hjälpen!

Stationär: Core i7 6700K | MSI Z170 KRAIT GAMING | Corsair 16GB DDR4 | Noctua NH-U14S | ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II | Corsair TX850M 850W | Fractal Design Define R5 | Samsung EVO 850 1TB | 1TB + 3TB HDD | Dell U2715H | Platta: Samsung Galaxy Tab A 10.1 | Bärbar: Macbook Pro, Dell XPS 15 i7 | NAS: AsRock Avoton C2750 | 8GB Ram | 2x6TB WD Red | 128GB SSD Cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av manutd:

Ok det låter toppen!

Var ju dessutom mycket billigare. Dock för att jag gärna betalar mer för "pålitligare" diskar men den ser ju ut att ha fått bra omdömen!

*EDIT*La en beställning på 2st nu*EDIT*

Så jag får tacka för den snabba hjälpen!

Du kan få ett stort forum krig om vem som är pålitligast av tillverkarna, Seagate, WD eller Toshiba.
Tror man kan säga så här. Om du vill ha pålitlighet skulle jag välja WD Red, eller Entriprise diskar.
Vill du ha snabbhet så skulle jag välja Toshiba diskar.
Men om du inte vill betala premium för svindyra prestanda enterprise diskar så måste du nog prioritera vad som är viktigast.

Oavsett så är riktig backup ALLTID att föredra, oavsett om du köper den dyraste värsting disken som finns, eller en begagnad på ebay... då båda kan haverera imorgon om du har otur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

WD RED.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Paddanx:

Du kan få ett stort forum krig om vem som är pålitligast av tillverkarna, Seagate, WD eller Toshiba.
Tror man kan säga så här. Om du vill ha pålitlighet skulle jag välja WD Red, eller Entriprise diskar.
Vill du ha snabbhet så skulle jag välja Toshiba diskar.
Men om du inte vill betala premium för svindyra prestanda enterprise diskar så måste du nog prioritera vad som är viktigast.

Oavsett så är riktig backup ALLTID att föredra, oavsett om du köper den dyraste värsting disken som finns, eller en begagnad på ebay... då båda kan haverera imorgon om du har otur.

Bara för att du utelämnade dom tänker jag påstå att HGST har bäst diskar