Hårddisk kabinett för en 3.5 ultra ATA?

Permalänk

Hårddisk kabinett för en 3.5 ultra ATA?

Hej,

Har en gammal 320GB 3.5 ultra ATA disk som har suttit i en inbyggd extern lagring från Seagate som jag hoppas på att rädda om jag kan sätta den i en ny kabinett då den gamla inte verkar mata ström längre.

Fungerar det med en SATA kabinett eller måste man försöka hitta en gammal ATA?

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ha rätt anslutningar om du ska kunna koppla in kabeln, satakontakter passar inte fysiskt så det går inte, men är det en temporär lösning så finns det adaptrar till usb som har både ide och sata och som används "naket" dvs ingen låda av nån sort, men de är bra att ha för service av datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ha rätt anslutningar om du ska kunna koppla in kabeln, satakontakter passar inte fysiskt så det går inte, men är det en temporär lösning så finns det adaptrar till usb som har både ide och sata och som används "naket" dvs ingen låda av nån sort, men de är bra att ha för service av datorer.

Själv använde jag en liknande denna:

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-to-IDE-SATA-S-ATA-2-5-3-5-HD-...

Det tar ett tag att få hem dessa varor dock, räkna upp till en månad i värsta fall. Om du inte har bråttom är de kanon dock. Du kan ansluta alla Sata/IDE 3,5 och 2,5 diskar till denna, och den jag har iaf läser både smart status och kan boota på USB adaptern. Sen är ju priser överkomligt också ca 50kr inkl frakt

Notera att de är USB2 dock, men för den där nödlösningen man bara "måste ha" är de perfekt. Dessutom brukar deras "230V" kabel vara fel typ, men ofta har man sådana liggande från allt möjligt hemma.

Om du verkligen vill ha ett kabinett dock, testa tradera, ibland har jag sett sådana.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Själv använde jag en liknande denna:

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-to-IDE-SATA-S-ATA-2-5-3-5-HD-...

Det tar ett tag att få hem dessa varor dock, räkna upp till en månad i värsta fall. Om du inte har bråttom är de kanon dock. Du kan ansluta alla Sata/IDE 3,5 och 2,5 diskar till denna, och den jag har iaf läser både smart status och kan boota på USB adaptern. Sen är ju priser överkomligt också ca 50kr inkl frakt

Notera att de är USB2 dock, men för den där nödlösningen man bara "måste ha" är de perfekt. Dessutom brukar deras "230V" kabel vara fel typ, men ofta har man sådana liggande från allt möjligt hemma.

Om du verkligen vill ha ett kabinett dock, testa tradera, ibland har jag sett sådana.

Jag har också några liknande adaptrar, de är suveräna för service och felsökning men mindre lämpade om det ska vara en permanent lösning, men för att bara ladda över data från en disk till en annan dator om det är nått strul är de svårslagna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Denna Adapter är vänd åt fel håll, men det finns HDD adapters på Inet.se där jag köpte denna som passar ditt behov att sätta den i datorn för att kopiera innehållet till en nyare SATA HDD.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Är inte direkt ekonomiskt lönt. Om han måste ha infon idag, så sätt i den i en gammal dator istället för DVDn eller nått sånt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=produkt_pris_inkm...
Han får en ny 500GB disk med USB 3 för de pengarna...

Skrivet av WDac:

Denna Adapter är vänd åt fel håll, men det finns HDD adapters på Inet.se där jag köpte denna som passar ditt behov att sätta den i datorn för att kopiera innehållet till en nyare SATA HDD.

http://s30.postimg.org/x3dda896p/IMAG2975.jpg

http://s23.postimg.org/n6ncfkmcr/IMAG2976.jpg

Jag har sådana också, men de passar inte i externa chassin (eller jag har iaf inte hittat ett chassi med nog med plats för det), sen måste han ändå handla ett chassi.

Permalänk
Avstängd

Försök hitta en trasig extern (IDE-) disk billigt/gratis istället, det borde inte vara några större problem då externa diskar från den tiden vanligtvis inte slutade snurra så länge de var inkopplade och därmed gick sönder ganska fort. Jag har ett par hemma som borde vara IDE, men jag är inte säker på att jag har kvar strömadaptern. Jag kan kolla dock.