NAS för lagring och nerladdning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mindre håla
Registrerad
Feb 2003

NAS för lagring och nerladdning.

Hej, jag ska strax flytta och planerar på köpa en NAS för att lagra egentagna foton och video men även musik och spel jag köpt. Enda kravet jag egentligen har är att den ska ha fyra platser för hårddiskar och att man ska kunna tanka ner via torrent direkt på NAS'en. Behöver inte en massa extra funktioner utan en prisvärd och fungerande NAS för dessa ändamål.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2012

Jag skulle rekommendera en NAS från Synology, jag har en själv (214play) och är mycket nöjd med den. Jag var också inne på en NAS med fyra platser först men insåg att man kommer långt med två platser nu när diskarna börjar bli ganska stora, men det beror såklart på vilka krav/önskemål man har.

Egentligen tror jag att nästan vilken NAS som helst skulle kunna uppfylla dina önskemål. Men om man fyller i de krav du skrivit på prisjakt och sorterar på rank får man följande lista.
En parentes om namngivningen hos synology, första siffran är antal diskplatser och de två efterföljande är lanseringsår.

Spelburken: Asus P8Z77-V | i7 3770K 4.5 GHz -> Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX670 2GB | Corsair AX 850 W | Fractal Design Define R4 |
Bärbart: MacBook Pro 13" (mid 2014) | 2,6 GHz | 8 Gb ram |
Lagring: Synology 214play | 2x4TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Kör på en Synology-NAS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götene
Registrerad
Jul 2012

eller så bygger du dig en egen med freenas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Synology
Har en 2 slots som kört 24/7 i 2 år. Enda avbrott är pga strömavbrott i området

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mindre håla
Registrerad
Feb 2003

Tack för alla svar! Jag kanske borde tänka över och köpa en 2 bay NAS till och börja med. Ska kika Synology lite närmare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Vargavinter:

Tack för alla svar! Jag kanske borde tänka över och köpa en 2 bay NAS till och börja med. Ska kika Synology lite närmare.

Jag skulle rekommendera en 4-bays Synology. Själv har jag en gammal DS411 som fungerar utmärkt. Foton vill man ju inte bli av med och med 4 diskar kan du köra vettig RAID. Synology har stöd för Amazon Glacier, som är den bästa (billigaste) backupen, och då klarar man sig kanske utan raid.

Med 2 diskar kan du köra spegling, men då får man ju halverat utrymme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005

Jag kör en 214play och är riktigt nöjd med funktionerna och prestandan. Kommer nog att uppgradera till en 4 bay framöver (eller till större hårddiskar). Jobbar på att få wake on wan att fungera, om/när det väl sker kommer jag att vara så nöjd som det går.

i7-7700K - Asus Prime Z270-A - 2x8 GB Crucial Ballistix 3000 MHz CL 15 - Palit GeForce 1080 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Surface Pro 2 // Macbook Pro late 2016