Hittar inte hårddisk + uppgradering av SSD

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisk + uppgradering av SSD

Köpte en ny laptop msi gt70 2pc, öppnade bakluckan och såg att det fanns en ledig plats för en hårddisk.

Plockade fram en SSD som jag hade liggandes och petade in den. Först var det svårt att få den bootad från SSD:n. (Den upptäcktes av maskinen men gick inte att välja SSD som boot). Min HDD är en helt tom hårddisk, så den gick inte att boota från heller.

Efter lite fix i bios så satte jag inställning boot mode: LEGACY. Då kunde jag ändra prioriteten i boot och välja min SSD som boot för harddrive.

1. I utforskaren har jag en "hårddisk" med 1.85gb. FreeDos, FAT32. Kan man ta bort detta?

2. Datorn hittar inte min HDD i utforskaren. Hur kan jag "ta fram" min HDD och använda den som en lagringsdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Köpte en ny laptop msi gt70 2pc, öppnade bakluckan och såg att det fanns en ledig plats för en hårddisk.

Plockade fram en SSD som jag hade liggandes och petade in den. Först var det svårt att få den bootad från SSD:n. (Den upptäcktes av maskinen men gick inte att välja SSD som boot). Min HDD är en helt tom hårddisk, så den gick inte att boota från heller.

Efter lite fix i bios så satte jag inställning boot mode: LEGACY. Då kunde jag ändra prioriteten i boot och välja min SSD som boot för harddrive.

1. I utforskaren har jag en "hårddisk" med 1.85gb. FreeDos, FAT32. Kan man ta bort detta?

2. Datorn hittar inte min HDD i utforskaren. Hur kan jag "ta fram" min HDD och använda den som en lagringsdisk?

1. USB-minne?
Bild?

2. Öppna diskhantering och initiera/skapa partition och formatera.
Här kan du kolla nr. 1 också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Borde gå att ta bort med DISKPART.

Öppna cmd med administratörsrättigheter
skriv DISKPART
skriv LIST DISK
skriv SELECT DISK X (obs! ange enhetsbokstav för rätt disk här)
skriv CLEAN
skriv EXIT för att lämna diskpart

nu ska disken vara helt rensad

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

1. USB-minne?
Bild?

2. Öppna diskhantering och initiera/skapa partition och formatera.
Här kan du kolla nr. 1 också.

Skrivet av sp1k3n:

Borde gå att ta bort med DISKPART.

Öppna cmd med administratörsrättigheter
skriv DISKPART
skriv LIST DISK
skriv SELECT DISK X (obs! ange enhetsbokstav för rätt disk här)
skriv CLEAN
skriv EXIT för att lämna diskpart

nu ska disken vara helt rensad

Hur funkar detta? Testade gå in i DISKPART och LIST DISK gav två diskar. Alltså min HDD på 700gb och min SSD på 120GB. http://i.imgur.com/IEdC2zy.png

Bild på den "konstiga" freedos disken: http://i.imgur.com/qVQn2nc.png

Kan också tillägga efter en ren ominstallation av windows 7 så har min SSD 43GB använt. Men när jag går in i den och markerar allt och trycker på egenskaper så är den bara på 27GB. Vart är de resterande 16GB?

Permalänk
Medlem

Öppna diskhanteraren istället, så ser du om det hör ihop med någon av de två diskarna du har i datorn.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Öppna diskhanteraren istället, så ser du om det hör ihop med någon av de två diskarna du har i datorn.

Tack för hjälpen. FreeDos var antagligen en förinstallerad OS som hårddisken kom med, för den var reserverad på min 700GB HDD. Det var bara att ta bort den reserverade delen och sen allokera hela hårddisken eftersom den var oallokerad.

En lite offtopic fråga, är det möjligt att ta en del utav en hårddisk t.ex 100GB av de 700GB och kryptera dessa med truecrypt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Hur funkar detta? Testade gå in i DISKPART och LIST DISK gav två diskar. Alltså min HDD på 700gb och min SSD på 120GB. http://i.imgur.com/IEdC2zy.png

Bild på den "konstiga" freedos disken: http://i.imgur.com/qVQn2nc.png

Kan också tillägga efter en ren ominstallation av windows 7 så har min SSD 43GB använt. Men när jag går in i den och markerar allt och trycker på egenskaper så är den bara på 27GB. Vart är de resterande 16GB?

Swap som ligger på disken, 2 x RAM så du lär ha 16GB swap.
Hibernation med mera tar också plats.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Swap som ligger på disken, 2 x RAM så du lär ha 16GB swap.
Hibernation med mera tar också plats.

Så helt normalt och förväntat alltså?