Misstänkt virus i telefon. Behöver tips.

Permalänk
Medlem

Misstänkt virus i telefon. Behöver tips.

Jag samarbetar med en person som jag SMSar väldigt ofta med. Minst 3 SMS om dan. Igår runt kl 24 fick jag ett meddelande ifrån denne. Tyckte det var lite märkligt eftersom denne oftast sover då. Det var ett SMS med bilaga i, och ifrån den här personen brukar det då oftast vara en bild. Försökte öppna det, och telefonen hängde sig. Aldrig hänt förr. Försökte många gånger, meddelandet betedde sig jäkligt märkligt och slutade alltid med att tfn hängde sig.

Idag meddelade jag personen att jag inte kunde öppna h*ns meddelande. "Vadå, vilket meddelande?" blev svaret. Den personen är 100% säker på att denne inte skickat ett skit till mig efter kl 18 igår.

Får direkt känslan att det här kan vara någon funktion som vill komma åt min telefon, eller tagit över den andres telefon. Virii, mask, reklam, script-kiddies .. who knows.

Jag kör low-tech, Motorola W388, och inbillar mig att jag är betydligt mer säker från skit-kod då än om man har smartphone. Den andra personen däremot, har Iphone 4, smartphone i allra högsta grad.

Skulle vilja ha lite hjälp och tips i att spekulera vidare i vad det här kan vara för någonting, och om det är nåt man ska fundera över eller rentav anmäla till Telia. Är det nån som känner igen det här? Nån som kan ge tips om vad det skulle kunna vara etc etc?

Tack på förhand
/T.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Har du fått ett meddelande och han inte skickat det så är det nog hans telefon som har fått någon typ av malware. Har han jailbreakat o installerat saker vid sidan om appstore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

text...

Skulle vilja ha lite hjälp och tips i att spekulera vidare i vad det här kan vara för någonting, och om det är nåt man ska fundera över eller rentav anmäla till Telia. Är det nån som känner igen det här? Nån som kan ge tips om vad det skulle kunna vara etc etc?

Tack på förhand
/T.

Hej,

Först... OT: Nu jobbar jag inte hos Telia, men blir ändå väldigt nyfiken. Anmäla vadå? Att du fått ett SMS med en bilaga som du inte kan öppna och din tele hänger sig när den försöker öppna den? Tror du att det kan finnas en koppling till att din telefon är "oldie but goldie"? Kan det vara så att att meddelandet dröjde på grund av storleken? Att din kollega skickat detta meddelande ex antal timmar tidigare, men på grund av storlek (eller whatever) inte kommit fram förrens på natten? Jag har en HTC one (M7) och just SMS eller MMS kan dra ut på tiden som fan när jag skickar, eller tar emot.

Nu... OnTopic: Hur beter sig telen efter omstart? Du säger att meddelandet "betedde sig jäkligt märkligt", på vilket sätt? Går det att radera meddelandet? Om din kollega intygar att han inte skickar något så borde det väl inte vara en större deal än att bara radera? I annat fall - återställ telen till fabriksinställningar. Kopiera självklart över alla nr etc till sim-kortet innan.

Sen måste jag fråga: vad var det för bilaga? Kunde du se något om filnamn.jpg/xml/pdf? Ah du fattar vinken...

Hej då!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni konstaterar bara att personen inte skickat något efter 18.00, men diskuterar inte vad han eventuellt skickat tidigare och om något stämmer överens med det SMS du faktiskt fick? Så verkar det när man läser inlägget.

Det har hänt att jag fått SMS tre dagar efter de skickats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro