Permalänk
Medlem

Imessage

Har en liten fundering ang imessage.
Försökte på tag på en kompis med imessage, jag skickade ett par stycken som jag såg alla blev levererade, men fick inget svar. Till slut så fick jag svar av henne och hon sa att hon inte hade fått några sms för att hon inte hade haft nån täckning!
Frågan är då, kan ett imessage bli levererat även om mottagande person inte har någon täckning. För det går ju via internet och hon var inne på facebook under dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hesty:

Har en liten fundering ang imessage.
Försökte på tag på en kompis med imessage, jag skickade ett par stycken som jag såg alla blev levererade, men fick inget svar. Till slut så fick jag svar av henne och hon sa att hon inte hade fått några sms för att hon inte hade haft nån täckning!
Frågan är då, kan ett imessage bli levererat även om mottagande person inte har någon täckning. För det går ju via internet och hon var inne på facebook under dagen.

Går det inte att leverera ett iMessage går ju meddelandet iväg som ett vanligt sms istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator

Står det levererat i din telefon så har de levererats till mottagarens telefon. Imessage går via datatrafik, så antingen mobiltäckning eller WiFi behövs. Det funkar alltså fint även om man bara har WiFi.

Hon hade nog något annat för sig och drog en liten vit lögn för dig.

Permalänk
Medlem

Ja precis det stod levererat och hon kunde uppenbarligen vara inne på facebook, så hon måste ju ha haft mobiltäckning eller wifi.

Permalänk
Medlem

iMessage räknar meddelanden som levererade även om de levereras till exempelvis en iPad eller Mac. Så om din kompis har någon annan enhet med iOS / OS X och har iMessage aktiverat där är det möjligt att den tagit emot meddelandet.

Annars är det möjligt att iOS fick en bit av meddelandet och att Apples servrar av någon anledning ansåg att meddelandet var levererat.