Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Bygglogg: Bitfenix Prodigy -> Enthoo Primo

Hej

Ja då var det dags för chassibyte igen och då tänkte jag dokumentera det. Är en galleri/bygglogg-junkie själv så jag förmodar att det finns fler som mig Anledningen till detta byte är att det ej finns några möjligheter att expandera det jag har nu. Sedan tycker jag att den låter lite för mycket när jag spelar. Målet med detta byte är att få ner ljudnivån och temperaturen så mycket som möjligt (som vanligt alltså)

Kommer börja demontera komponenterna när jag fått den nya PSU:n, kanske hinner slänga upp några bilder på hur det ser ut i dagsläget nu i helgen (beroende på hur det går med det nya altanräcket som jag ska försöka skruva ihop)

Komponenter idag:

Processor: Intel i5 2500k
Moderkort: P8Z77I Deluxe
Grafikkort: Gigabyte Radeon R9 290X 4GB
PSU: OCZ ZS Series 650W
RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 2x8GB
Chassi: Bitfenix Prodigy Orange

Vattenkylningen:

Pump: Alphacool VPP655
Pumptop: Alphacool HF D5 TOP - Plexi V2
Reservoar: EK-RES X3 150
Radiatorer:
[FRONT] Phobya Xtreme 200 med 1x BitFenix Spectre Pro 200 mm
[TOP] XSPC EX240 med 2x Cougar Vortex V12S
Slang: Masterkleer PVC 19/13mm uv-orange
Styrning: BitFenix Recon

Komponenter till nya chasst:

Processor: Intel i5 2500k
Moderkort: ASUS SABERTOOTH_Z77 Inhandlat här på SweC Marknad
Grafikkort: Gigabyte Radeon R9 290X 4GB
PSU: SuperFlower Leadex Platinum 1200W BLACK [Overkill i dagsläget, men lika bra att framtidssäkra när man ändå ska köpa nytt nätaggregat]
RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 2x8GB
Chassi: Phanteks Enthoo Primo

Vattenkylningen:

Pump: Alphacool VPP655
Pumptop: Alphacool HF D5 TOP - Plexi V2
Reservoar: EK-RES X3 150 Kommer nog byta ut denna då jag tror att det kommer se lite klent ut i det nya chassit.
Radiatorer:
[FRONT] XSPC EX240 med 4st Noctua Chassifläkt 120mm 19.8dBa (NF-P12) (Hade dessa liggandes så det kändes onödigt att köpa nya.
[TOP] EK-CoolStream RAD XTC (420) med 6st Phanteks PH-F140SP
[BOTTEN] EK-CoolStream RAD XTC (280) med 4st Phanteks PH-F140SP
Slang: Masterkleer PVC 19/13mm uv-orange
Styrning: Kommer att använda den inbyggda fläktkontrollern till dom 10st Phanteks fläktarna och med denna kommer jag styra dom resterande fläktarna med.

Att göra: (Kommer säkert på 1000 nya grejer under byggets gång)

[ ] Demontera komponenter ur de gamla chassit
[ ] Montera komponenter i det nya chassit
[ ] Sleeva nätaggregat
[ ] Montera vattenkylningen
[ ] Läckagetest
[ ] Montera en fillport
[ ] Montera en kran för att tappa ur hela systemet på vatten
[ ] Montera belysning i chassit (Belysningen kommer styras via strömbrytare då det endast kommer vara tänt när man vill "kolla läget" så det inte droppar vatten eller något liknande)

Kompoenenter jag väntar på:

[ ] Nya PSU:n - Föroppningsvis kommer denna i början på nästa vecka
[X] EK Radiatorerna
[X] Phanteks Enthoo Primo
[ ] Phanteks PWM Fan Hub (Beställt från caseking.de)
[ ] Div kopplingar för vattenkylning

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Fick lite tid över i helgen (mest eftersom vårat internet legat nere sedan förra tisdagen, tackar åskan för det)

Ber om ursäkt för dåliga bilder, men har man bara en iPhone och ta bilder me så är det inte mycket att göra

Trångt som satan... lite fint damm också. Ser även att min "medhjälpares" hand är framme och hjälper till

Lyckades pilla bort lite slangar

Får lite ångest av denna bild, inte OK!

Pumpen ute!

Lyckades även få ut grafikkortet

CPU-blocket gick att ta bort utan problem

Reservoaren fick jag också ut efter ett tag

Bort med fläktkontrollern

Radiatorn från toppen

Nästan klar... Nappflaskan hade jag för att trösta mig själv när det inte gick så bra

Mycket grejer som fick plats i detta lilla chassi

Packat & klart! Ner till garaget!

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Hurra!

PANG! Lite mer utrymme är mitt första intryck!

Processorn passar här också! RAM-minnena måste bytas ut mot lågprofil om jag ska få plats med fläktar på undersidan av radiatorn. Har lagt ut en annons här för o se om någon vill byta med mig

Pumpens nya hem, lite mer utrymme här också

Gamla fläktarna på plats, check!

Fanns plats på baksidan också

Överblick

Slangdragning on-the-fly

Tjusigt värre

Framifrån innanför luckan

Härligt att dom har tänkt till, här fanns det ett hål som passade perfekt för mig

Överblick bak

Överblick fram

Väntar fortfarande på nätaggregatet så nästa uppdetering blir väl när det kommer. Måste även försöka klura ut vart jag ska ha min fillport någonstans, var inte så lätt som jag hade hoppats på desvärre :/

2014-08-11 - Nätaggregatet har kommit! Äntligen

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

skifta ingången i GPU:n på vattnet så slangarna slipper korsa varandra ser bättre ut då

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av hytin:

skifta ingången i GPU:n på vattnet så slangarna slipper korsa varandra ser bättre ut då

Jo jag ser det nu, ville bara få ihop det igår kväll. På CPU-blocket står det IN & OUT, har det någon betydelse eller kan jag bara byta plats på dom? Ska även borra hål där 5,25" enheterna skall vara så slangen kan gå rakt ner istället för runt

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Olapola:

Jo jag ser det nu, ville bara få ihop det igår kväll. På CPU-blocket står det IN & OUT, har det någon betydelse eller kan jag bara byta plats på dom? Ska även borra hål där 5,25" enheterna skall vara så slangen kan gå rakt ner istället för runt

Om du tittar på bilder av ett block som ditt fast med genomskinlig topp så ser du att inporten är rakt över jetplaten som ligger över kanalerna mitt för cpun. Skulle tro att jetplatens funktion försvinner om du skulle leda vattnet andra hållet. Mao är blocket designat bara för vatten in genom IN-porten.

Använd citera-funktionen så blir allt mycket enklare!

i5 8600K 4,3Ghz | Gigabyte Z370N WiFi | Corsair Vengeance LPX 16Gb 3000MHz | GTX 980 Ti G1 Gaming | Corsair SF600 | Augusti? 2018 LOUQE Ghost S1 mkII | Noctua NH-L12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Olapola:

Där det står IN på cpu-blocket skall vattnet strömma in annars får du mycket sämre kylning.

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av kribol01:

Om du tittar på bilder av ett block som ditt fast med genomskinlig topp så ser du att inporten är rakt över jetplaten som ligger över kanalerna mitt för cpun. Skulle tro att jetplatens funktion försvinner om du skulle leda vattnet andra hållet. Mao är blocket designat bara för vatten in genom IN-porten.

Ok tack, då har man lärt sig något nytt idag Ska hem och fortsätta idag så då lär jag rätta till detta.

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

det jag menade var byt på grafik kortet anvnd den ögra porten till cpu:n på ovansidan ock den vänstra på nederdelen till radiatorn

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av hytin:

det jag menade var byt på grafik kortet anvnd den ögra porten till cpu:n på ovansidan ock den vänstra på nederdelen till radiatorn

Ja precis, jag såg det sen... haha var lite flummig Dock gjorde jag som du sa och det vart mycket snyggare! Ska ta foto ikväll, har fortfarande inget internet hemma så bilden kommer nog upp imorgon. Får även grejer från coolerkit idag

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Var precis och hämtade detta

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Äntligen är nätagget hemma!

Massor med kablage

Riktigt snyggt faktist

Leverans från coolerkit. Tydligen har XSPC bytt design på sina kompressionskopplingar, tur att dessa inte kommer synas.

Gjorde som hytin tipsade om, riktigt snyggt vart det!

Började fylla systemet igårkväll kl 22.00. Hade tyvärr för lite vätska hemma, ska köpa mer idag och läcktesta Skall även beställa sleeve-material

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Tänkte köra dessa tre färger vid sleevning:

SHADE 19

VANILLA SANDS N.17

COPPER-BROWN

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Hoppas det räcker med 25 liter.... Hade denna stående på jobbet så jag lånade hem den en stund

Tycker dessa är kanon när man ska testköra första gången. Suger åt sig vatten som satan och luddar inte. Går väldigt bra att få in på trånga ställen då dom är halvhårda

Lyser bara där man pluggar in kontakter... fin liten detalj

Förberett för avtappningsventilen.

Läckte ingenstans... helt otroligt

Nu är det bara vänta tills den 25:e, då ska jag beställa sleeve material.

Med vänlig hälsning