Är min HDD säker att använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Feb 2013

Är min HDD säker att använda?

Hej klockare!

Jag hittade en WD Caviar black 500gb HDD som min brorsa brukade använda.

Hårddisken är från 2008 , är den säker att använda?

Han hade inte haft några problem med den förr. Jag är bara lite paranoid.

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014

Varför skulle den vara osäker..?

Mobo: MSi B350 Tomahawk GPU: ASUS GTX 1070Ti Strix CPU: Ryzen 5 1600x RAM: 8 GB Ballistix Sport Chassi: Phanteks P400 TG SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Tele: OnePlus 3T Kringutrustning: Zowie FK2, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, AKG K7XX, Antlion Modmic 4, SoundBlaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2007

Koppla in i burken och kör på bara

Tjo & tjim
Fractal Design Define S || ASUS Z170 PRO GAMING || EVGA 980TI 6GB || I5-6600K || Corsair Vengeance DDR4 2133MHz 16GB || be quiet! Pure Rock || Samsung Pro Basic 120 GB || Samsung EVO Basic 120GB || 2x Seagate Barracuda 2TB || BenQ GL2760 27" || Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag skulle inte spara något viktigt på en 6 år gammal hårddisk iaf...

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

se till att ha backup bara!
(men det har du väl även annars med, eller?)

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Hur menar ni när ni frågar "säker att använda?"
På vilket sätt?

Jag antar att ni menar att disken inte fallerar inom kort på grund av slitage.
Kolla i så fall på hur många timmar disken har gått. Kolla också hur många felkorrigeringar (Error Corrections) den fått utföra.
Allt detta och mycket mer kan ni se i den så kallade "SMART" -loggen.
SMART-loggen kan ni läsa med hjälp av programmet "HD Tune": http://www.hdtune.com/ (Fliken "hälsa / Health")

När ni formaterar den, aktivera även felsökning/ytskanning. Det kommer visserligen att ta tid, men det ger er en indikation på diskens hälsa.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av morxy49:

se till att ha backup bara!
(men det har du väl även annars med, eller?)

En gammal intel SSD och en till gammal HDD xD HDD är minst 5 år gammal..

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Wozzor:

En gammal intel SSD och en till gammal HDD xD HDD är minst 5 år gammal..

Jag har SSD från 2008, SLC Mtron IDE som sitter som systemdisk i min ena server. Inga problem.
Jag har hårddisk med 58k+ timmar 40GB från Seagate som slask disk i en dator, fungerar hur bra som helst.
Jag har en lite över 1 år gammal Seagate i extern USB, med skadade sektorer och på väg att rasa...

M.a.o. Jag litar mer på HDD och saker som gjordes förr, än billigt möh från idag.
Sen naturligtvis bör du kolla SMART stats på disken, så att den är frisk. Jag hade även gjort en fullständig low level format på den, och sen kollat infon, ifall den har fel som inte testats fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Paddanx:

M.a.o. Jag litar mer på HDD och saker som gjordes förr, än billigt möh från idag.

Det kan ju vara lite kvalitets skillnad beroende på vad det är för diskar också, om man tittar på 4TB idag så finns det från 1300kr-2900kr.
Antar att det iallafall är någon kvalitetsskillnad, om man går till WD Black ligger den på ca 2200kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Alpha77:

Det kan ju vara lite kvalitets skillnad beroende på vad det är för diskar också, om man tittar på 4TB idag så finns det från 1300kr-2900kr.
Antar att det iallafall är någon kvalitetsskillnad, om man går till WD Black ligger den på ca 2200kr.

Nja, tror faktiskt de flesta tillverkare har dessa problem. Visst är där kvalitetsskillnad på tex WD green och WD black, men om båda diskarna har samma lagringstäthet så är problemet den samma.
Mer info på samma storlek av skiva, lägre toleranser. Billigare flashminne, lägre toleranser.
Blir samma sak i slutändan...

Min poäng är, ta en 5 år gammal disk NU, så litar jag mer på den än en ny disk från idag när den är 5 år gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Paddanx:

Min poäng är, ta en 5 år gammal disk NU, så litar jag mer på den än en ny disk från idag när den är 5 år gammal.

Frågan är om dom nya diskarna som skriver med laser kommer bli mer tillförlitliga ?? HAMR (Heat-assisted magnetic recording).
Antar att dom inte finns på marknaden ännu, men möjligtvis så är dom nya 8TB diskarna och frammtida 10TB diskar med HAMR.
Såg att TDK's 2TB platters från 2012 var med HAMR.. så antar att det är dom som används för 8TB.