Söker keyboard med F-tangenterna alldeles ovanför nummer-tangenterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2003

Söker keyboard med F-tangenterna alldeles ovanför nummer-tangenterna

Undrar om det finns något tangentbord som har F-tangenterna alldeles ovanför nummer-tangenterna.
Det behöver nödvändigtvis inte vara mekaniskt och om det är mekaniskt, så helst ett väldigt tyst.
Långt eller kort spelar ingen roll bara det har ett hyggligt pris och F-tangenterna som på bilden nedan.

Om nån vet var man kan få tag på ett Zalman ZM-K500 med svensk layout så skulle det ju inte skada.
Om det nu går att få tag på över huvud taget.

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det finns en massa sådana tangentbord, det är bara att kolla lite. Jag antar att du är ute efter lite kvalitet och ergonomi också, annars hade ju exempelvis detta fungerat. Detta har mekaniska switchar (tror jag, det är från Cherry och priset tyder på det). Detta är lite mer kompakt exempelvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Kanske ett Noppo Choc Mini?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av snajk:

Detta har mekaniska switchar (tror jag, det är från Cherry och priset tyder på det).

Observera dock att det är ML- och inte MX-brytare (som de flesta moderna mekaniska tangentbord använder).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

På entusiast-forumen Geekhack och Deskthority pågår det just nu ett gruppinköp av delar till ett kit som har den storleken och med stöd för Europeiska uppsättningar. Det heter "MX Mini". Man får skaffa flera delar, bl.a. brytare och tangenter på egen hand och sedan löda ihop och sätta ihop själv. Observera också att dessa gruppinköp kan dra ut på tiden ganska länge.
Är man lagd åt det hållet kan det nog vara kul. Jag var nära att själv beställa två om det inte hade varit för att det inte är kompatibelt med min egen hemsnickrade firmware ...

Skrivet av Elgot:

Observera dock att det är ML- och inte MX-brytare (som de flesta moderna mekaniska tangentbord använder).

Det där tangentborden i Cherry's G84-serie har också tangenter som är något mindre än standard.

G84-serien finns det faktiskt tangentbord i den layouten som OP-skrivaren söker (jag har haft ett ), men också med inbyggd trackball eller pekplatta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av lucaz:

Undrar om det finns något tangentbord som har F-tangenterna alldeles ovanför nummer-tangenterna.
Det behöver nödvändigtvis inte vara mekaniskt och om det är mekaniskt, så helst ett väldigt tyst.
Långt eller kort spelar ingen roll bara det har ett hyggligt pris och F-tangenterna som på bilden nedan.

http://cdn.overclock.net/b/bf/bf063428_b0tVexk.jpeg

Om nån vet var man kan få tag på ett Zalman ZM-K500 med svensk layout så skulle det ju inte skada.
Om det nu går att få tag på över huvud taget.

Vortex/KBT Race, Noppoo choc mini, Keycool 84, LZ MX-Mini, Gon MX-Mini, Sprit 75%
Finns en hel del.
Kolla http://mechanicalkeyboards.com/

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

| 7700K @5GHz | STRIX Z370-I | LPX CL15 - 16GB @3000MHz | GTX 1080 FTW @1.97GHz | 960 EVO 1TB | SF600 | Nepton 140XL | SG06 | XB270HU | HD598 | DAC Box S FL | Head Box S | Poker X - MX Browns | FK2 | Qck Heavy |

Builds: Space-Efficient Ivy-Bridge