Segate Barracuda 3TB ST3000DM001 köpt 12-08-03 netonnet reklamation

Permalänk

Segate Barracuda 3TB ST3000DM001 köpt 12-08-03 netonnet reklamation

Hej köpte mig två diskar likadana på netonnet 12-08-03 för 3000kr. Båda diskarna har nu klappat ihop en har droppat ur raiden helt. Andra håller på att faila. Jag har som ni ser endast ett par dagar kvar på reklamationen som är två år? Borde väll anses som ett fabrikationsfel om två identiska diskar dör samtidigt? har loggor som tydligen raidkontrollern gjort över skadade kluster på båda diskarna. Hinner jag lämna in dom? hur gör man med datan på diskarna som tar tid och flytta om det ens går att flytta?

Skulle verkligen behöva hjälp med hur man går tillväga. Som ni ser på köpetiden har jag endast några dagar kvar inom garanti perioden. Sen löper den ut.

Då jag har nyttjat disken internt i servern där den går svalare än i plastlådan den kom i. Påverkar det garantin att jag tagit ur den ur externa kabinettet?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Montera tillbaka diskarna i kabinetten, ladda ner Seagates diagnostikprogram ( http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/), kör en runda med det, printa ut loggarna från det, ta med till NON.
Alternativt gör du felanmälan av diskarna på Seagates site http://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacement... , men då får du stå för transportkostnaden till Tysklad (har jag för mig att man ska skicka dem till)

Om du gör felanmäaln online ska du nog kunna felanmäla dem som vanliga interna diskar också, men kan ju bli lite problem om de vill ha kvitto....

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Montera tillbaka diskarna i kabinetten, ladda ner Seagates diagnostikprogram ( http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/), kör en runda med det, printa ut loggarna från det, ta med till NON.
Alternativt gör du felanmälan av diskarna på Seagates site http://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacement... , men då får du stå för transportkostnaden till Tysklad (har jag för mig att man ska skicka dem till)

Om du gör felanmäaln online ska du nog kunna felanmäla dem som vanliga interna diskar också, men kan ju bli lite problem om de vill ha kvitto....

Är ju de som är de trista. Kabinetten går ju inte att få ihop när man tatt ur diskarna. Jag är helt med på att det är en värde minskning. Så även om jag får två 2tb diskar känner jag mig nöjd.

Segates program har jag kört och skärmdumpat när det fallerar. Även hdtune.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inget fabrikationsfel om en finmekanisk pryl som snurrar i 7200 varv/minut och med huvuden svävande 10nm över skivytorna fungerar i två år och sedan går sönder. Yttre påverkan som stötar, för hög värme, nätaggregat som svajar är saker som dödar diskar. Se till att utnyttja garantin från Seagate och välj i framtiden diskar med längre garantier om du vill vara säker på utbyte av defekta diskar i fler år än två, inte de som är billigast.

Testa alltid med tillverkarens egna diagnosprogram för att säkerställa en godkänd RMA.

Edit: Om du köpt en extern disk som du sedan öppnat och tagit ut disken ur så löper du risk för nekad RMA, tyvärr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har två styckn 1tb wd diskar som är 4år gamla går perfekt. Så att en 2år gammal disk dör är för mig inte acceptabelt. Sen spelar de ingen roll vad som står på den. Men ska in med de så fort som möjligt. Blir man nekad rma så blir man. Men sista gången jag köper segate. Har haft en wd disk dö på 7år. Och haft 6st seagate diskar dö. Olika maskiner. Inge fel på övriga komponenter.

Har garanti på maskinen där den sitter i. Så något fel på den är jag inte oroad för.

Ska in till Netonnet med båda diskar så fort jag kan. Får lägga allt på flera 500gb diskar. Får pumpa idag hela dagen de som går över.

Kommer köpa 4st wd 2tb diskar tror jag.

De segate diskarna satt i min microserver. De är dryga 35 40c varma. Inge fel på den i övrigt. Sitter på en adaptec 5540 tror jag kontrollern hette som stödjer både Sata och SAS. När diskarna har aldrig varit flyttade under drift. Och de har haft en auto power off efter 20mim inaktivitet. Så inte horribelt många snurrande timmar. Brukar låta diskarna spinna ner. Så at dom ska dött av handhavande fel tror jag inte på. Tror dom mått bättre internt i servern än i lådorna dom var i då lådorna inte hade någon vetilation alls. I lådan där dom kom gick dom på runt 60-70c gissa varför jag tog ur dom illa kvickt!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Hej köpte mig två diskar likadana på webhallen 12-08-03 för 3000kr. Båda diskarna har nu klappat ihop en har droppat ur raiden helt. Andra håller på att faila. Jag har som ni ser endast ett par dagar kvar på reklamationen som är två år? Borde väll anses som ett fabrikationsfel om två identiska diskar dör samtidigt? har loggor som tydligen raidkontrollern gjort över skadade kluster på båda diskarna. Hinner jag lämna in dom? hur gör man med datan på diskarna som tar tid och flytta om det ens går att flytta?

Skulle verkligen behöva hjälp med hur man går tillväga. Som ni ser på köpetiden har jag endast några dagar kvar inom garanti perioden. Sen löper den ut.

Då jag har nyttjat disken internt i servern där den går svalare än i plastlådan den kom i. Påverkar det garantin att jag tagit ur den ur externa kabinettet?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/streamContent.jpg

Dold text

Varför visar du ett NetOnNet-kvitto om du har köpt diskarna på Webhallen?
Hade du inte varit dumsnål och köpt externa diskar hade du haft tillverkargaranti nu, (samt att en 3TB st3000dm001-disk vid inköpet kostade ungefär lika mycket som du gav för den externa versionen).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Man köper inte diskar från ett å samma ställe om man ska sätta dom i en raidkonfig.
Risken är ganska stor att dom kommer från samma batch och failar samtidigt.
Det är bättre att sprida beställningen på flera butiker.
Sen rök garantin antagligen när du öppnade diskkabinetten tyvärr.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Givetvis menade jag netonnet. Man skall icke skriva när man är så trött att man ej ser skärmen längre. Ska ringa netonnet på måndag och fråga de hur allt ligger till. För deras support hade icke öppet idag.

Tycker att man tar ur den ur externa lådan ska inte påverka garantin mer än att vid återköp dras pengar av. Drar dom bort 1000kr för de fine. De gör mig inget. Men bryta garantin tycker ja inte de ska göra.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Givetvis menade jag netonnet. Man skall icke skriva när man är så trött att man ej ser skärmen längre. Ska ringa netonnet på måndag och fråga de hur allt ligger till. För deras support hade icke öppet idag.

Tycker att man tar ur den ur externa lådan ska inte påverka garantin mer än att vid återköp dras pengar av. Drar dom bort 1000kr för de fine. De gör mig inget. Men bryta garantin tycker ja inte de ska göra.

Jag vet inte om du fortfarande är lika trött men det står "webhallen" i första inlägget och kryptiska "köpt 12-08-03 nätet på nätet reklamation" i trådrubriken. Du borde nog ändra om inte Webhallen är inblandade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Här kommer mina "5 cent":

Häromdagen, faktiskt, så fallerade min Seagate-disk i deras egna NAS GoFlex Home. Den startade upp, fungerade någon minut, sedan tvärdog.

Min disk var ca 1,5 år gammal, så jag skickade in den till Inet med hänvisning att Seagate själva har 2 års garanti på sina diskar.
Två dagar senare fick jag en ny NAS hemskickad. Inget knussel.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte om du fortfarande är lika trött men det står "webhallen" i första inlägget och kryptiska "köpt 12-08-03 nätet på nätet reklamation" i trådrubriken. Du borde nog ändra om inte Webhallen är inblandade.

Jag ändrade ju? Är de fel fortfarande får ta en titt!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Här kommer mina "5 cent":

Häromdagen, faktiskt, så fallerade min Seagate-disk i deras egna NAS GoFlex Home. Den startade upp, fungerade någon minut, sedan tvärdog.

Min disk var ca 1,5 år gammal, så jag skickade in den till Inet med hänvisning att Seagate själva har 2 års garanti på sina diskar.
Två dagar senare fick jag en ny NAS hemskickad. Inget knussel.

Ska in med diskarna på onsdag ringer netonnet på måndag och varskor dom om att jag kommer in. De hade inte öppet idag!

Jag startade upp disken i min stationära dator via en usb docka. Och den kommer upp i listan. gjorde iallafall första gången. Men då som 801GB. Så något har gått åt fanders i kontrollern på disken. Andra disken håller fortfarande på att kopiera de som går att rädda. Har inte tänkt röra den förens all information som går är flyttad.

Då jag lämnar in den tänkte jag köpa nya diskar. Tänkte de får bli fyra nya diskar. Där försvann alla pengar jag hade sparat haha. Men förhoppningsvis får jag åter från reklamationen.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Vad tror ni om att köpa fyra såna diskar och de där service avtalet? Låter det som en vettig investering?

Kommer det här kontrollerkortet kunna dra runt en 9TB stor raid 5 array över fyra st 3TB diskar?
http://www.adaptec.com/en-us/support/raid/sas_raid/sas-5405/

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Ska in med diskarna på onsdag ringer netonnet på måndag och varskor dom om att jag kommer in. De hade inte öppet idag!

Jag startade upp disken i min stationära dator via en usb docka. Och den kommer upp i listan. gjorde iallafall första gången. Men då som 801GB. Så något har gått åt fanders i kontrollern på disken. Andra disken håller fortfarande på att kopiera de som går att rädda. Har inte tänkt röra den förens all information som går är flyttad.

Då jag lämnar in den tänkte jag köpa nya diskar. Tänkte de får bli fyra nya diskar. Där försvann alla pengar jag hade sparat haha. Men förhoppningsvis får jag åter från reklamationen.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Vad tror ni om att köpa fyra såna diskar och de där service avtalet? Låter det som en vettig investering?

Kommer det här kontrollerkortet kunna dra runt en 9TB stor raid 5 array över fyra st 3TB diskar?
http://www.adaptec.com/en-us/support/raid/sas_raid/sas-5405/

Inte konstigt att diskarna går sönder du köper ju diskar som är inte gjort för RAID, köp hellre en WD RED eller Seagate NAS till ditt raid system.

Sen blir det billigare om du köper WD RED/Seagate NAS då dessa har 3 års garanti jämfört med GREEN som har 2 år.

WD GREEN 3TB 990kr + WD CARE EXPRESS 149kr = 1139kr
WD RED 3TB (5400RPM) = 1099kr
SEAGATE NAS 3TB (5900RPM) = 1099kr

Permalänk
Medlem

Att den dyker upp som 800GB är inget fel. Det är för att det du kopplat in det till något som inte har stöd för 4K sektorer (alt. ett operativsystem som inte har stöd för 4K sektorer).

Permalänk
Skrivet av Agile:

Att den dyker upp som 800GB är inget fel. Det är för att det du kopplat in det till något som inte har stöd för 4K sektorer (alt. ett operativsystem som inte har stöd för 4K sektorer).

Provade den i min core i7 stationära med asus rampage 2 extreme. Win7 64 ultimate. Den ska stödjas där.

Sen körde diskarna i Jbod på kontrollern. Så de där med att de är raidade på icke raid bara diskar är inte fallet.

Bör tilläggas att den inte ens dyker upp i bios vid vissa uppstarter. Och även att den andra disken som än så länge går att läsa dyker upp. Men den beter sig inte helt normalt.

Och kör man dom som jag gjort i Jbod med Cobian backup som speglings altinativ så har raid inget med saken och göra.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Provade den i min core i7 stationära med asus rampage 2 extreme. Win7 64 ultimate. Den ska stödjas där.

Sen körde diskarna i Jbod på kontrollern. Så de där med att de är raidade på icke raid bara diskar är inte fallet.

Bör tilläggas att den inte ens dyker upp i bios vid vissa uppstarter. Och även att den andra disken som än så länge går att läsa dyker upp. Men den beter sig inte helt normalt.

Och kör man dom som jag gjort i Jbod med Cobian backup som speglings altinativ så har raid inget med saken och göra.

Du skrev att du körde den via en usbdocka som ju har en egen kontroller som skall klara 4k.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Du skrev att du körde den via en usbdocka som ju har en egen kontroller som skall klara 4k.

provade givetvis båda metoderna när inte ens gav resultat prova jag andra metoden. Inte ens server själv läser disken som större än 800~gb på kontrollern om den ens dyker upp alls. Var därför den trilla ur arrayn. Den andra disken har grava klusterfel men har inte trillat ur arrayen än. Men med en läshastighet på 2mb/sek stundtals går kopieringen väldigt långsamt. Men de går framåt så den får tugga så läge den tuggar. ska lämna in de på onsdag.

Ringde idag netonnet och det låter inte som ett jätteproblem eftersom det är själva disken som täcks av garantin. Och kabinettet är mindre visentligt som jag fick höra.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.