Adaptec 5405 9tb array [nya frågor om RAID!]

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Alla tillverkare av RAID-kort med möjlighet att addera till batteripack rekommenderar detta.

Däfföatt:
1. Man får ett säkrare system som tömmer cachen om strömmen rasar
2. Man tjänar en peng på allt man säljer

Vet inte riktigt vad TS är ute efter - vill ha en ny Ferrari men betala som för en beg. Skoda.
7200 rpm är för dyra - så då får det bli WD GP - dom e för riskabla så då får det bli WD Red - sen skall det va WD Red Pro för dom sägs vara bättre i RAID....

Tror det blir så här snurrigt när man börjat i fel ände, dvs. man börjar med prylarna i stället för att utarbeta en strategi och först därefter köpa prylarna som matchar strategin.

Antingen har man en fixerad budget så får det bli vad det blir eller så har man en kravspec som definierar kvalitet/säkerhet så får det kosta därefter.

Några frågor man bör ställa sig:
1. Hur ser backupstrategin ut?
2. Hur hanterar jag praktiskt en diskkrasch?
3. Vilken nedtid kan accepteras vid krasch?
4. Vilka krav har jag på tillgänglighet?
5. Hur hantera utökning av arrayen med fler eller större diskar?
6. Hur väl övervakas systemet, automatiskt med larm eller manuellt?
7. Hur duktig/kunnig/erfaren är jag att med säkerhet hantera utrustningen?

Lösningen för ett hemmasystem och ett litet företag kan se helt annorlunda ut.

Själv är jag "budgethemmaanvändare" och kör femmorna på gammelburkar 5+ år gamla på chipsetRAID. Kostar i dagsläget någon tusenlapp på blocket/swecs marknad. Min strategi går ut på att ha färsk backup på det jag inte vill förlora vid totalhaveri. Tanken e att har jag bara hyfsad backup så kan jag acceptera haverier.
Har också lärt hur jag kan återställa kraschade arrayer vid tex. kabelglapp som är ett vanligt problem.

Somliga "RAID-nördar" kör zfs på tex. freeNAS, gratis e gott, men i min värld, där jag vill förstå vad jag håller på med, är detta för krävande. Så, man bör beakta sitt eget (o)kunnande och vara väl påläst (Google) om det man ger sig in på. Jag vill inte vara svagaste länken när Mr. Murphy oannonserat dyker upp.

Hej hej de fick bli fyra stycken WD Red diskar på 3TB styck. Fick faktiskt pengar över! Så det lämnar plats i budgeten till att köpa en kontroller med backup batteri för 1500kr. Vilket är trevligt

Som backup strategi har jag tänkt på ett vanligt NAS som servern kör över filerna till via lanet. Att naset och servern samtidigt rasar är ju tamligen minimal. Tills dess att jag har ett nas kommer jag använda externa diskar där jag manuellt gör en fysisk kopia på allt. Och skulle de rasa kan jag återställa från de externa diskarna.

Har inga krav på att servern måste vara uppe och rulla på 5minuter efter en krash eftersom jag själv är enda användaren av servern ungefär. Så skulle man få återställa filer en dag eller så är det inget större problem. Men det ska vara så pass drift tåligt att sakerna idiellt ska återhämta sig efter ett fel hyfsat fort själva.

Har tidigare kört med JBOD (just a bunch of drives) dvs helt utan raid. Och sedan cobain backup gör en kopia varje dag på säg disk I:/ till J:/ och ser till att som är likadana. Vid tidigare ras har man endast förlorat en dags arbete. Det är ett backup system jag förstår mig på.

Raid är väll mer en skoj grej. Men absolut krävs det ju en last line of deffence med raid. För rasar arrayn går den knappt att rädda. Bara nuka skiten och börja om isåfall om arrayen rasar. Och då vill de till att man har all info på ett nas eller en stor driva externa diskar.

edit
köpte just kontrollerkortet. Blir ett adatec 5405 likadant som jag har med brackets och batteri modul för 1500kr. Så nu var de fixat med. Sen som last line sätter jag andra koret i stationära datorn och kör en backup dit på de viktigaste filerna.

Så jag väntar faktiskt med att montera diskar och allt tills kortet kommit.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Massa frågar om raid

Hej jag har tänkt investera i RAID5. Har köpt mig 4st helt nya WD RED diskar på 3TB styck. Samt ett kontrollerkort Adaptec 5405 med backup batteriet som sägs behövas. Så nu tänker jag hårdvaran lär ju vara biff.

Så nu tänkte jag höra med er som kör raid. Vad man ska se upp med i windows miljöer? Och även hur pass stabilt raid är? Berätta gärna historier om hur det är för er. I era miljöer.

Prylarna jag har

Servern
HP Microserver N54L
8GB ECC ram
Windows 7 64bit ultimate
Adaptec 5405 med BBU
4st WD RED 3TB diskar anslutna till adaptec kortet
96GB Kingston SSD för windows
1.5TB WD Green som dumpdisk för nätverket.

Det blir en 9TB Array på servern. Kommer windows läsa så stor raidad disk utan problem? Något man ska tänka på när man partionerar och fixar? Och ja om det fungerar kommer jag springa ut och köpa en extra 3TB disk och lägga på hyllan! Men tills jag skådat att allt fungerar så inväntar jag med det köpet.

Hur bör inställningarna i kontrollern stå? Vad bör man se upp med där?

Hur hanterar servern eventuellt diskras? Kommer den larma undertiden den är igång? behöver man byta disken sen starta om maskinen för den ska återskapa?

Kan man kluster (ytscanna) diskarna när de sitter i en raid array?

Eftersom jag är så ny till raid kommer jag köra över informationen till en annan maskin och lägga den där för safe keeping så länge tills jag litar på raiden. Skulle arrayen rasa då är det inte förödande.

Sen slutligen vad ska man absolut inte göra när man har raid? Något man ska tänka på där? Defrag?

Batteriet i kontrollern som jag förstår det skyddar emot strömavbrott. Så drar strömmen ska inte arrayen rasa är jag korrekt där? Men vad händer om maskinen skulle hänga sig? Är det någon fara och göra en reset med power knappen på servern?

Anledningen till jag oroar mig lite för att tappa ström är att jag ganska ofta skjuter propparna i proppskåpet. Främst då huvudsäkringen när jag spelar stereo lite för högt. Nackdelen med att ha en obsent stor stereo. Saker kan bli strömlösa om man har otur. Men är ganska bra på att se när säkringen är på gång att utlösa efter lite träning.

De nya sakerna. Väntar fortfarande på raid kontrollern ska trilla ner i brevlådan.

Dold text
Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Varför Windows 7 på en server?

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbläsning om adaptec-kortet:

"0°C to 55°C* (with 200 LFM airflow; without battery)
0°C to 40°C* (with 200 LFM airflow; with battery)

Note: This Adaptec card contains a powerful RAID processor which requires adequate airflow to operate reliably. Please install this card only into server or PC chassis with recommended airflow (200 LFM)."

Uppfyller lilla N54 de kraven (inklusive eventuell ändring av originalfläkten om det är gjort)? Annars riskerar du överhettningsproblem. Jag räknar aldrig på sådant, så fråga inte mig exakt hur det ska räknas fram för N54.

Med tanke på dina strömavbrott är det UPS som gäller. Backupbatteriet på kortet är väl enbart för att icke utskrivet cacheminne inte ska försvinna vid nertid av någon anledning (batteriet driver väl knappast hela datorn och skriver färdigt, eller?)

Har på 3 år och många N**-burkar aldrig varit med om en enda hängning. Har du problem med hängningar bör du nog laga burken/installationen innan du drar igång RAIDen.

****

Eftersom du redan har en tråd igång om samma ämne där du redan fått många bra svar, innebär denna nya regelbrott mot §3.3, korspostning, flera trådar om samma ämne. Jag kommer därför slå samma trådarna. Vill du ändra trådrubriken i den gamla är du välkommen att Redigera den.

*Trådar sammanslagna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Varför Windows 7 på en server?

Därför jag hade en helt ny obruten förpackning med licenskod som jag tyckte var synd att den gick till spillo.

Skrivet av MultiMan:

Snabbläsning om adaptec-kortet:

"0°C to 55°C* (with 200 LFM airflow; without battery)
0°C to 40°C* (with 200 LFM airflow; with battery)

Note: This Adaptec card contains a powerful RAID processor which requires adequate airflow to operate reliably. Please install this card only into server or PC chassis with recommended airflow (200 LFM)."

Uppfyller lilla N54 de kraven (inklusive eventuell ändring av originalfläkten om det är gjort)? Annars riskerar du överhettningsproblem. Jag räknar aldrig på sådant, så fråga inte mig exakt hur det ska räknas fram för N54.

Med tanke på dina strömavbrott är det UPS som gäller. Backupbatteriet på kortet är väl enbart för att icke utskrivet cacheminne inte ska försvinna vid nertid av någon anledning (batteriet driver väl knappast hela datorn och skriver färdigt, eller?)

Har på 3 år och många N**-burkar aldrig varit med om en enda hängning. Har du problem med hängningar bör du nog laga burken/installationen innan du drar igång RAIDen.

****

Eftersom du redan har en tråd igång om samma ämne där du redan fått många bra svar, innebär denna nya regelbrott mot §3.3, korspostning, flera trådar om samma ämne. Jag kommer därför slå samma trådarna. Vill du ändra trådrubriken i den gamla är du välkommen att Redigera den.

*Trådar sammanslagna*

Okej ursäktar tänkte trådarna handlar ju inte helt om samma grej. Men nu vet jag hur det fungerar tackar för hjälpen!

Jag har tänkt sätta en fläkt framför kortet som kommer putta luft över det. Någon liten typ 30mm fläkt eller snarlikt som man kan pressa in där. Det bör duga fint. Eller om man kan styra den där bak genom typ speedfan så går det ju också att öka den. Ljudnivå för mig spelar ingen roll alls. Orginal fläkten har jag inte bytt ut eftersom den inte låter illa. Och den verkar kunna flytta nog med luft.

Har ju ett adaptec 5405 kort i den idag dock utan batteri modulen. Men känner man på flänsen på kortet är det så pass svalt att man faktiskt kan hålla på kylflänsen. Och jag brukar diskutera som så att om en sak är sval nog för att inte skapa obehag av att ha den i handen mår den inte illa av det

Angående strömavbrott så blir de ibland av diverse anledningar. Oftast på grund av att man driver en 6000watt stereo hemma. Men kan även hända av åska eller någon ska göra service som inte föranmäler. Därför frågan om det.

Angående hängningar antar jag det lär komma i livet av servern någon enstaka gång. Det brukar inte hända nej. Men som alla vet med SSD diskar så tar dom slut. Och eftersom jag kör windows på ssd disken så när den tar slut så lär den ju hänga sig.

Vad kan man förvänta sig för hastigheter ur systemet i Raid5 med 4st 3tb diskar i arrayn?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Avseende prestanda se inlägg #26 - får du sämre med ett diskret kontrollerkort än med chipsetRAID -> tänk om, tänk rätt.

Ett välkylt filserverchassi duger, skall därför inte behövas några extra puffande propellrar på kontrollern. Många chassin har hål i sidan där du kan sätta en fläkt.

Om du googlar på "adaptec 5405" så hittar du internationella forum där du finner svar på alla möjliga/omöjliga funderingar.

I ditt fall, med okontrollerbara strömavbrott, skulle jag skaffa en UPS (Googla).

Som vanligt gäller att ÖVA olika kraschscenarier INNAN man laddar med data.

Som jag redan sagt, sätt cluster size till 64kB på partitioner med stora filer, men det tycks du redan veta.

Nya diskar kan ha barnsjukdomar tills motsatsen bevisats, kör rejäla stresstester innan driftssättning.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Avseende prestanda se inlägg #26 - får du sämre med ett diskret kontrollerkort än med chipsetRAID -> tänk om, tänk rätt.

Ett välkylt filserverchassi duger, skall därför inte behövas några extra puffande propellrar på kontrollern. Många chassin har hål i sidan där du kan sätta en fläkt.

Om du googlar på "adaptec 5405" så hittar du internationella forum där du finner svar på alla möjliga/omöjliga funderingar.

I ditt fall, med okontrollerbara strömavbrott, skulle jag skaffa en UPS (Googla).

Som vanligt gäller att ÖVA olika kraschscenarier INNAN man laddar med data.

Som jag redan sagt, sätt cluster size till 64kB på partitioner med stora filer, men det tycks du redan veta.

Nya diskar kan ha barnsjukdomar tills motsatsen bevisats, kör rejäla stresstester innan driftssättning.

Ja en UPS är en god ide. En microserver drar väldigt lite ström så skulle kunna ta en liten ups som är billigare där. Skulle nog vara vettigt ja! Några förslag på bra ups enheter? Kanske rent av har en gammal i källaren som behöver batteri?

64KB check det kommer jag göra. Kontrollern brukar föreslå det också har jag noterat på den jag har idag utan bbu modulen.

Finns det något sätt att ytscanna diskarna efter klusterfel och liknande när de sitter i en raid array? Skulle verkligen vilja veta hur de där fungerar.

Detta är lite av vad jag ser med en test disk i servern. Tog bara en gammal skruttig disk och slängde dit för att leka.

Det jag inte förstår heller är hur man skall läsa ut smart datan där?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Google är din vän - prova!
Skilj på stripe size och cluster size - helt olika saker.
Kör stora testet i HD Tune på alla diskar INNAN du RAIDar.
Prova CrystalDiskInfo + SpeedFan - ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ett annat issue med WD GP var/är att vansinnesparkeringen (IntelliPark) av huvudena är satt till 6s vilket gav många använder problem. Denna kan/kunde man mha WDIDLE3 sätta upp till tex. 30s.

Som kuriosa så har (vissa?) RED diskar också 6s parkering.
Mina 4TB RED närmar sig 1 million på LCC.
Det är inga problem enligt WD och det finns ingen övre gräns som ger SMART fel.
Beroende på vilket OS man kör och säkert har även kontrollern betydelse så kan man få en hel massa LCC.
Men det är bara ett värde, lite som att mäta antalet varv den snurrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som kuriosa så har (vissa?) RED diskar också 6s parkering.
Mina 4TB RED närmar sig 1 million på LCC.
Det är inga problem enligt WD och det finns ingen övre gräns som ger SMART fel.
Beroende på vilket OS man kör och säkert har även kontrollern betydelse så kan man få en hel massa LCC.
Men det är bara ett värde, lite som att mäta antalet varv den snurrat

Klart tillverkare vill framhäva att deras produkter inte har några som helst problem även om användarna kan visa på motsatsen.

Varken OS eller kontrollern har med detta problem att göra eftersom LCC är en intern funktion.
Symtomen däremot kan ge olika konsekvenser beroende på kontroller/OS.

Som jag sagt, det var ett tag sedan jag studerade saken. Om jag minns rätt hade WD specat LCC till 100 000 vilket många uppnådde inom ett år, somliga fick problem med detta varvid WD släppte en firmwarepatch (WDIDLE3) som man sedemera tog bort då man betraktade patchen som ett indirekt erkännande att där fanns ett problem. Förnekar man ett problem kanske det försvinner, strutsbeteende typ...

Åter igen, Googla och läs internationella forum för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Klart tillverkare vill framhäva att deras produkter inte har några som helst problem även om användarna kan visa på motsatsen.

Varken OS eller kontrollern har med detta problem att göra eftersom LCC är en intern funktion.
Symtomen däremot kan ge olika konsekvenser beroende på kontroller/OS.

Som jag sagt, det var ett tag sedan jag studerade saken. Om jag minns rätt hade WD specat LCC till 100 000 vilket många uppnådde inom ett år, somliga fick problem med detta varvid WD släppte en firmwarepatch (WDIDLE3) som man sedemera tog bort då man betraktade patchen som ett indirekt erkännande att där fanns ett problem. Förnekar man ett problem kanske det försvinner, strutsbeteende typ...

Åter igen, Googla och läs internationella forum för info

OS har absolut med LCC att göra, eller snarare hur snabbt LCC tickar.
Vissa system/OS tvingar t.ex WD diskarna att ticka flera tusen LCC varje dygn.
Medans du inte får LCC "problem" under windows, eller med de flesta NAS'ar.
Tyvärr så tillhör min Readynas inte den skaran utan tickar glatt LCC.
Inte optimalt såklart, men heller inte farligt.

Ursprungligen så satte WD ett varningsvärde på LCC i SMART på sina green diskar.
En del nådde detta värde ganska snabbt och fick såklart lite panik.
Numera så finns det inget maxvärde (iaf inte på RED diskarna) så du får inte SMART varningar på högt LCC värde.

Wdidle3 är inte en patch, det är ett program som kan justera tiden det tar innan intellipark aktiverar.
Wdidie3 fungerar f.ö även på vissa RED diskar, men det kan förbruka garantin (lite osäkert här då WD även har nämnt programmet som en lösning..).

WD kommentar om "problemet":
"Some utilities, operating systems, and applications, such as some implementations of Linux, for example, are not optimized for low power storage devices and can cause our drives to wake up at a higher rate than normal. This effectively negates the power-saving advantages of low-power drives, such as Western Digital’s WD Red, and artificially increases the number of load-unload cycles."

"To date, we have had no reported hard drive failures due to cycle and load times with any of our drives."

Självklart så talar WD i egen sak, men dom byter såklart diskar som ger fel.

Permalänk
Medlem

LCC räknaren ligger lokalt i disken - inte i OS eller kontrollern.
Dock som jag sa, konsekvenserna kan inverka på OS eller kontrollern.

WDIDLE3 manipulerar/sätter/patchar (välj det som passar) väntetiden lokalt i disken - inte i OS eller kontrollern.

Permalänk

Se på fan det fungerar ju! Kör med stripe size 64KB. Och även med Readcache satt på maxicache. write cache satt på only with battery. Sedan nu kör jag en build and verify på diskarna.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Klicka bort indexeringen.
Sätt cluster size till 64kB - som jag sagt flera ggr
Kolla SMART-attributen med CrystalDiskInfo
Öva olika kraschscenarier innan du går skarpt
Dokumentera vilka diskar som sitter på vilken port
Kolla temparna, välkyld låda håller diskarna < 35C

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Klicka bort indexeringen.
Sätt cluster size till 64kB - som jag sagt flera ggr
Kolla SMART-attributen med CrystalDiskInfo
Öva olika kraschscenarier innan du går skarpt
Dokumentera vilka diskar som sitter på vilken port
Kolla temparna, välkyld låda håller diskarna < 35C

Indexering snabbar de inte på när man har mycket filer på en disk?

Cluster size specifikt fråga den inte efter utand endast stripe size vilket jag antar är samma sak men annat namn.

Jag ska prova rycka en disk och se hur den återhämtar och såna saker helt klart innan jag smäller in någon viktig info på det. Kommer ändå ha en backup på en helt annan maskin utifall det går illa.

Satte det gamla Adaptec 5405 kortet utan batteriet i min stationära dator. När jag skulle koppla in den där sladden för kombinerad hdd led. Så kände jag pinnarna vaggade från sida till sida där. Så jag tittade. Killen har tydligen varit hårdhänt på kortet tidigare. Så jag fick löda på andra sidan där de fanns kopparbanor ett par sladdar som slutar i en 2pin kontakt. Men ja ja de var billigt. Gav bara 350kr för det.

Nya Adaptec 5405 kortet som jag satte i servern är i nyskick. Förvånad att de inte ens fanns damm på det. Killen i tyskland vad väldigt seriös! De kortet fick jag ge dryga 1500kr inkl frakt. Men då ingick två brackets och även en breakout kabel Så tyckte inte det priset var så illa. Det sitter nu mera i servern.

Kommer köra 3st 1TB diskar samt en 500GB disk i Jbod på stationära datorn. Bara för att ha en backup på informationen utifall nå händer. Får bli last line of defence. Gillar alltid att ha saker på flera ställen utifall de skiter sig. Skall också köpa mig en extra 3TB WD Red disk så fort plånboken tillåter och lägga som reserv.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Angående cluster size så har jag sagt det nu för 4:e gången, dessutom bett dig Googla, därtill sagt att att det inte har nåt med stripe size att göra.

Hur svårt kan det bli? Läs om mina inlägg!

/Trött på folk som inte gör som man säger

Permalänk
Hedersmedlem

Stripe size och cluster size är två helt olika saker, därför som jookeer upprepar det.

Stripe size = storleken på segmenten i RAIDen. Brukar kunna vara betydligt större än cluster size. Senaste Microserver G8 körde jag på 128KB tror jag, vilket nog var max för inbyggda Intel-kontrollern.

Cluster size = filsystemets (t ex NTFS) minsta enskilda block. Standard för NTFS är 4KB även vid stora volymer vilket är suboptimalt, speciellt på en slö dator.

Googla, läs och lär, t ex http://support.microsoft.com/kb/140365/sv

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Stripe size och cluster size är två helt olika saker, därför som jookeer upprepar det.

Stripe size = storleken på segmenten i RAIDen. Brukar kunna vara betydligt större än cluster size. Ser ste Microserver G8 körde jag på 128KB tror jag, vilket nog var max för inbyggda Intel-kontrollern.

Cluster size = filsystemets (t ex NTFS) minsta enskilda block. Standard för NTFS är 4KB även vid stora volymer vilket är suboptimalt, speciellt på en slö dator.

Googla, läs och lär, t ex http://support.microsoft.com/kb/140365/sv

Aj fan då har jag fattat fel! Ursäktar.

Vad rekommenderas för stripe size? Kan köra 32 64 128 256 512 vet jag att jag såg. Cluster size har inte windows ens frågat om då jag formaterade diskarna i Windows. Men kan bygga om arrayen direkt om jag behöver. är inte super haj på termologin riktigt. Vad rekomderar ni man sätter stripe på i en sådan uppsättning som jag har?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Du har uppenbarligen inte gjort som jag sagt och Googlat på din kontroller och läst internationella forum om stripe size. Gör det NU!

Googla även cluster size och hur du sätter den vid partitionsskapandet till 64kB.

Asså, du kan inte begära att sweclockare skall mata dig - vi kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka.

Skall du sätta upp en hållbar RAID-lösning så gäller det att vara VÄL PÅLÄST - det har jag oxå sagt dock utan framgång.

Vill inte vara "snål" med info men om jag nu bett dig läsa mina inlägg och ta lärdom + Googla och du inte gör det - tala då om varför du inte gör som jag säger? Kanske du har ett bra svar?

Sweclockers i alla ära men de internationella forumen e betydligt mer rika på information, tro mig "been there done that...".

Inget fel att vara nybörjare men tar man inte till sig redan given information + själv Googlar efter det man söker är man i mitt tycke inte seriös, oavsett ämne.

Konsten e inte att bli matad - konsten e att lära sig äta själv - det överlever man längst på.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Du har uppenbarligen inte gjort som jag sagt och Googlat på din kontroller och läst internationella forum om stripe size. Gör det NU!

Googla även cluster size och hur du sätter den vid partitionsskapandet till 64kB.

Asså, du kan inte begära att sweclockare skall mata dig - vi kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka.

Skall du sätta upp en hållbar RAID-lösning så gäller det att vara VÄL PÅLÄST - det har jag oxå sagt dock utan framgång.

Vill inte vara "snål" med info men om jag nu bett dig läsa mina inlägg och ta lärdom + Googla och du inte gör det - tala då om varför du inte gör som jag säger? Kanske du har ett bra svar?

Sweclockers i alla ära men de internationella forumen e betydligt mer rika på information, tro mig "been there done that...".

Inget fel att vara nybörjare men tar man inte till sig redan given information + själv Googlar efter det man söker är man i mitt tycke inte seriös, oavsett ämne.

Konsten e inte att bli matad - konsten e att lära sig äta själv - det överlever man längst på.

Om någon frågar mig om hjälp i ett ärende. Vilket ofta händer så hjälper jag personen. Jag talar om så här ska du göra. Varför den ska göra så. Och vad som händer annars. Jag är en person som är snäll och hjälper gärna andra.

På saker jag inte helt greppat där jag frågar om hjälp förväntar jag mig någon form av vettig hjälp tillbaka istället för svar ungefär som "varsågod länk" Jaha... det blev jag ju klokare av? NOT! Om man inte har tid och sätta sig ner och förklara en sak ordentligt. Så kan man lika gärna vara tyst i min mening. Dålig hjälp är lika värdefull som ingen hjälp alls.

Om jag hade velat googla 512st olika sidor med minst lika många synpunkter hade jag kunnat googla det själv. Men jag önskade ett personligt svar där man kunde fråga en person saker vart efter frågor uppkommer och få de förklarat ordentligt.

Om du ringer till säg din internet leverantör för du önskar få något gjort. Och sedan får du bara en telefonsvarare i örat varje gång. Hur glad skulle du vara? Är ungefär lika dant med länkar. En länk är som en telefonsvarare. Ett personligt meddelande är lite mer personligt och oftast mer riktat till den fråga som är ställd. Men de är klart vissa är så lata så dom orkar inte förklara. Och dom vill inte hjälpa någon som inte vet allt. Dom vill bara gänga sig med andra i sin kunskapsnivå. Så är det oftast.

Jag förväntar mig personliga svar när jag ställer frågor.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Stripe size och cluster size är två helt olika saker, därför som jookeer upprepar det.

Stripe size = storleken på segmenten i RAIDen. Brukar kunna vara betydligt större än cluster size. Senaste Microserver G8 körde jag på 128KB tror jag, vilket nog var max för inbyggda Intel-kontrollern.

Cluster size = filsystemets (t ex NTFS) minsta enskilda block. Standard för NTFS är 4KB även vid stora volymer vilket är suboptimalt, speciellt på en slö dator.

Googla, läs och lär, t ex http://support.microsoft.com/kb/140365/sv

Efter mycket om och men så lyckades jag ändra Cluster Size till 64KB

Jag har massor av val i kontrollern för Stripe size. allt upp till 1024kb. Har än inte listat ut vad som ger bäst. men satte den på 512kb som majoriteten av forumen rekomenderade. Får ut ca 117mb/sek undertiden den verfierar raid arrayen. Är faktiskt inte säker på det är lagom eller om jag ska bumpa upp den till 1024kb. Många säger mindre är bra. Andra säger större är bättre. Så jag får helt sonika köra speedtest på diskarna så fort den verfierat och sedan bumpa upp den till max och prova speedtest igen. Sedan välja det som gav bäst.

För att ändra Cluster Size fick jag köpa Partition Wizard Pro men 39USD antar jag att de kan vara värt om de ger bättre prestanda. Skall gå att göra det också via CLI. Men jag gillar inte CLI. Så då öppnar jag hellre plånboken och köper en bättre lösning.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Om någon frågar mig om hjälp i ett ärende. Vilket ofta händer så hjälper jag personen. Jag talar om så här ska du göra. Varför den ska göra så. Och vad som händer annars. Jag är en person som är snäll och hjälper gärna andra.

På saker jag inte helt greppat där jag frågar om hjälp förväntar jag mig någon form av vettig hjälp tillbaka istället för svar ungefär som "varsågod länk" Jaha... det blev jag ju klokare av? NOT! Om man inte har tid och sätta sig ner och förklara en sak ordentligt. Så kan man lika gärna vara tyst i min mening. Dålig hjälp är lika värdefull som ingen hjälp alls.

Om jag hade velat googla 512st olika sidor med minst lika många synpunkter hade jag kunnat googla det själv. Men jag önskade ett personligt svar där man kunde fråga en person saker vart efter frågor uppkommer och få de förklarat ordentligt.

Om du ringer till säg din internet leverantör för du önskar få något gjort. Och sedan får du bara en telefonsvarare i örat varje gång. Hur glad skulle du vara? Är ungefär lika dant med länkar. En länk är som en telefonsvarare. Ett personligt meddelande är lite mer personligt och oftast mer riktat till den fråga som är ställd. Men de är klart vissa är så lata så dom orkar inte förklara. Och dom vill inte hjälpa någon som inte vet allt. Dom vill bara gänga sig med andra i sin kunskapsnivå. Så är det oftast.

Jag förväntar mig personliga svar när jag ställer frågor.

Jag har gett dig mer info än du uppenbarligen kunnat ta till dig - därför mina upprepningar att återigen läsa vad jag skrivit. I de fall jag inte skrivit uppsatser har jag gett tips hur var/hur du finner info direkt från "hästens mun".

Att ge sig in på okänt vatten innebär ett öppet sinne och vilja/förmåga att söka och ta till sig ny information för att lösa uppgiften. Din attityd övertygar inte att du är av samma uppfattning. Rätta mig om jag har fel.

Du upprepar samma frågor trots att jag tidigare tipsat dig var infon finns. Därför upplevs det ganska meningslöst att ge råd till en som inte läser det man skriver.

Vilka internationella forum har du besökt för att lära dig tex. vilken stripe size man rekommenderar för din kontroller? Länk till dom? Vilka erfarenheter delar dom med sig om för- och nackdelar, vad bör man inte göra, hur löser man ev. problem med hårda resp. mjuka problem?

Du har fel när du påstår att det jag bett dig Googla efter skulle ge 100-tals sidor med info och därtill med olika synpunkter. Varför VET jag det? Därför att du inte ens försökt, skulle du försökt skulle du inte påstå nåt sådant eftersom jag VET att svaret brukar finnas bland de första Googellänkarna. 2-5 min. läsning och du har svaret. Ge mig ETT exempel på dina Googlingar som resulterat i att du tvingats läsa 100-tals sidor med olika synpunkter!

Du har också fel om du menar jag inte gett personliga svar. Vem fan annan än du har jag gett svaren till?

Nu vet jag inte hur många barn du uppfostrat men som förälder vet man att ungarna inget lär om man gör deras läxor medan dom tex. spelar datorspel. Därför är det en poäng med att uppmuntra barn att ta eget ansvar och lösa sina uppgifter så långt dom förmår innan man lägger sig i. Att ta sig fram av egen maskin är guld värt i stället för att lita på att andra skall servera lösningarna på guldfat. Sökandet i sig är lärdomen inför framtida liknande problemlösningar.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Jag har gett dig mer info än du uppenbarligen kunnat ta till dig - därför mina upprepningar att återigen läsa vad jag skrivit. I de fall jag inte skrivit uppsatser har jag gett tips hur var/hur du finner info direkt från "hästens mun".

Att ge sig in på okänt vatten innebär ett öppet sinne och vilja/förmåga att söka och ta till sig ny information för att lösa uppgiften. Din attityd övertygar inte att du är av samma uppfattning. Rätta mig om jag har fel.

Du upprepar samma frågor trots att jag tidigare tipsat dig var infon finns. Därför upplevs det ganska meningslöst att ge råd till en som inte läser det man skriver.

Vilka internationella forum har du besökt för att lära dig tex. vilken stripe size man rekommenderar för din kontroller? Länk till dom? Vilka erfarenheter delar dom med sig om för- och nackdelar, vad bör man inte göra, hur löser man ev. problem med hårda resp. mjuka problem?

Du har fel när du påstår att det jag bett dig Googla efter skulle ge 100-tals sidor med info och därtill med olika synpunkter. Varför VET jag det? Därför att du inte ens försökt, skulle du försökt skulle du inte påstå nåt sådant eftersom jag VET att svaret brukar finnas bland de första Googellänkarna. 2-5 min. läsning och du har svaret. Ge mig ETT exempel på dina Googlingar som resulterat i att du tvingats läsa 100-tals sidor med olika synpunkter!

Du har också fel om du menar jag inte gett personliga svar. Vem fan annan än du har jag gett svaren till?

Nu vet jag inte hur många barn du uppfostrat men som förälder vet man att ungarna inget lär om man gör deras läxor medan dom tex. spelar datorspel. Därför är det en poäng med att uppmuntra barn att ta eget ansvar och lösa sina uppgifter så långt dom förmår innan man lägger sig i. Att ta sig fram av egen maskin är guld värt i stället för att lita på att andra skall servera lösningarna på guldfat. Sökandet i sig är lärdomen inför framtida liknande problemlösningar.

Jag kan lägga upp en hel lista med länkar jag läst om de hjälper dig? Det är inget bekymmer. Men folk på nätet håller ju inte sams om vad som man bör göra. Är ju lite av en 50/50 chansning beroende på vad dom ville göra med sin array. Det vet man ju inte. Många skriver inte ens om array storlekarna. Så ja.. vissa rekommenderar 16kb/strype size. Andra rekommenderar 64kb. Några 128kb. Inga talar ens om något större än 128kb typ.

Cluster size löste jag ju själv genom att ändra det i partiton wisard. Visste den skulle stå på 64kb sedan innan. Det hade google redan sagt. Men jag tolkade stripe size som cluster size. Vilket google inte hade poängterat ut att de var två skilda saker.

Jag är gärna villig och lära mig om någon sätter sig ner och visar saker och ting. Läsa runt på massa forum och försöka hitta någon (vettig) info själv är inte min kopp te. Då hade jag aldrig frågat om hjälp om jag hade hittat infon på andra sätt eller hur?

De flesta problemen löser jag själv. Jag sitter med betydligt fler saker per dag än bara en grej typ. Och jag hade hoppats på en vänlig själ som skulle börja med att poäntera ut fel som nybörjare gör. poängtera ut vad inställningarna optimalt bör stå på för en sådan array. Hade det varit fallet så hade saker gått mycket bättre.

Sen gällande barn och uppfostran samt läxor. Jag kan säga läxorna sket jag fullständigt i när jag var i skolan. Jag gick ut och skruvade med bilar. Byggde datorer åt folk. Och felsökte saker och ting som var trasiga. Jag tjänade pengar redan vid 14år så felsökte jag på den tiden datorer. Har genom mitt liv fram tills nu sålt tusentals med stationära datorer på begagnat marknaden. Jag tyckte att pengar i plånboken och kunskapen man får av att göra en sak är värd mer än läsa en läxa. Idag håller jag på att felsöker bilar emot dator. Läser av felkoder sussar ut felorsaker. Byter givare och liknande saker. Den erfarenheten har jag fått genom att faktiskt fysiskt sätt jobba med saker. Inte genom att läsa i en bok.

Förstår faktiskt inte riktigt varför den biten är så svår och förstå? Jag är en person som gillar att göra. Inte en person som gillar att läsa.

Ett exempel där jag hjälpt andra är i N54L tråden om ESXI där jag hade prestanda problem så tog jag reda på lösningarna till det. Jag postade bland annat där hur man RDM mappar diskar på N54L maskinen i ESXI. Vilket inte är uppenbart före fem öre. Det är ett exempel på saker jag tatt reda på i egen forskning har gott om andra exempel. Så att insinuera att jag är för lat för att göra research är inte rättvist.

Det är en skillnad mellan att läsa en sak. Och förstå vad man läser. Därför jag föredrar att någon förklarar sakerna odentligt och man kan fråga. Hörru va mena du där? Och personen förklarar. Det är inget som google erbjuder.

Länklist med några stycken av de jag läst hittade inte fler i historiken.
Stripe size relaterat
http://www.tomshardware.co.uk/forum/138985-32-what-stripe-siz...
http://www.tomshardware.com/reviews/RAID-SCALING-CHARTS,1735-...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1486859

Clustesr size relaterat
http://www.tomshardware.co.uk/forum/15181-63-cluster-allocati...
http://forum.techinferno.com/desktop-storage/210-how-change-c...
http://www.partitionwizard.com/help/change-cluster-size.html <<< denna var vettig

Write back write thru
http://whatis.techtarget.com/definition/write-through <<< gav typ svar på frågan

Surface scan raid array
http://www.tomshardware.co.uk/forum/244688-32-raid-checking-s...

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Söker svar på ett simpelt problem som google inte ger något resultat med. Har byggt arrayen och verifierat färdigt den. Kör 512kb stripe / 64kb cluster.

Jag ser disk aktivitets lamporna blinka ungefär en gång per sekund. Windows gör inget med diskarna. Har kollat disk monitorn och även lyssnat på diskarna. Kan inte höra någon aktivtet. Men LED lamporna blinkar lite oregelbundet men ungefär en gång per sekund. Även den gröna lampan på Adaptec kortet gör detta.

Jag ser ingen inpact på prestandan på diskarna. Då jag får dryga 400mb/sekund.

Saker om indexering och snarlikt har jag stängt av. Heller inget windows restore eller liknande. Superfetch har jag även dödat för länge sedan. Ingen pagefile.

Frågan är då varför blinkar de lamporna? Oftast blinkar alla fyra. Ibland blinar de första tre. Ibland de sissta tre. Ibland blinkar tre i random ordning. Men oftast alla fyra. Och ett blink i snitt var fjärde sekund.

Jag tror det är lite som ett heartbeat där den tittar. "hej disk är du där? ja visst" "hallå är du där fortfarande? ja visst" ungefär den stilen. Men känns bättre att fråga utifall någon vet.

EDIT:
Problemet löst efter mycket felsökning. De blinkande lamporna indikerade att Background Consistancy Check var satt till enable. Vilket absolut inte framgick i instruktions manualen. Ändrade det till disable. Och nu somnar diskarna när de ska sova. Förklarar också att windows inte såg någon disk aktivitet.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.