alsa inställningar med 2 x usb prylar

Permalänk
Medlem

alsa inställningar med 2 x usb prylar

Tja har precis gått över till manjaro och har problem att sätta min usb dac och usb mic till primary sound. Hur ska jag gå tillväga? i alsamixer ser jag alla enhter men kan inte välja vilken enhet som ska utföra vad eller har jag missat nått.
Om jag kollar på "Select sound card" så står det
0: HDA intel pch
1: HDA nvidia
2: Uac1 DAC
3: Samson gomic
Antar att det är någon config fil som jag missar där jag ställer in allt hoppas ni kan vara till hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Använder inte Manjaro pulse som standard? I så fall kan du enkelt använda pavucontrol (tillhör standardpaketen i "extra" för Arch) för att ställa in vilka enheter som ska användas för vad och/eller stänga av vissa enheter helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Använder inte Manjaro pulse som standard? I så fall kan du enkelt använda pavucontrol (tillhör standardpaketen i "extra" för Arch) för att ställa in vilka enheter som ska användas för vad och/eller stänga av vissa enheter helt.

Tack för svaret, nej det är inte standard så jag fick ladda hem det och nu har jag fått igång ljudet iallafall. Men jag har nu problem med att jag måste ha igång pavucontrol för att få ljud så fort jag stänger ner det så dör det. Plus att så fort jag rör musen och flyttar pekaren så shuttrar ljudet eller vad man ska säga någon anning om hur jag ska lösa detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt. Ljudet ska överhuvudtaget inte vara beroende av pavucontrol eftersom det bara är en GUI-mixer till ljudservern. Det låter buggigt värre och inget jag någonsin upplevt. Har du ställt frågor om detta direkt till Manjaros forum (notera att Arch forum inte kommer att svara, eftersom Manjaro gör sina egna modifieringar, vilka kan vara orsak till diverse problem)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Märkligt. Ljudet ska överhuvudtaget inte vara beroende av pavucontrol eftersom det bara är en GUI-mixer till ljudservern. Det låter buggigt värre och inget jag någonsin upplevt. Har du ställt frågor om detta direkt till Manjaros forum (notera att Arch forum inte kommer att svara, eftersom Manjaro gör sina egna modifieringar, vilka kan vara orsak till diverse problem)?

Sa nu ar problemet lost. Hoppa over till en ren arch/kde installation men var inte systemet som det var fel pa.
Men problemet var sa enkelt att jag bara behovde boja mig ner och titta hur det var kopplat bakom datorn
Satte dacen for sig sjalv och micen for sig sjalv och sen mus och tbord pa samma hub.
Hade dacen och musen pa samma hub innan vilket var problemet vart nagon storning, darfor ljudet vart konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att det löste sig. Av intresse: vad är det för moderkort? Ifall något liknande skulle uppkomma är det intressant att veta vad det rör sig om för hårdvara.

Permalänk
Medlem

mobo: MSI Z87-GD65 Gaming
usbDAC: ODAC
usbMic: Samson Gomic