Uppstarts problem

Permalänk

Uppstarts problem

Jag har fått problem med mina Sata HDD's.
Boot.mgr ligger på C: men Windows på F: och har även E: o G: som är en hårddisk som är partionerad. Problem är att när jag startar datorn så försvinner alla utom F. Hur ska jag göra för att skapa en ny C: med Windows och boot.mgr?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vad menas med "försvinner"?

I "Dator"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla: Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Lagring

Hur ser det ut där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamhansson:

Hur ska jag göra för att skapa en ny C: med Windows och boot.mgr?

Installera om...?

Vi förstår tyvärr inte vad du menar med "försvinner".
När är de synliga sist? vad är det för disk(ar)? Är alla partitionerna på samma disk/olika diskar?
Är de borta varje uppstart, eller bara ibland?

Vi behöver så mycket info som möjligt om vi ska kunna göra en kvalificerad gissning på vad som kan ha hänt, då samma fel kan orsakas av hundratals saker.

Permalänk

Finns dem i enhetshanteraren?

Permalänk

Dom syns icke där men kopplar jag bort dom andra o bara har min primära så startar inte datorn...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Installera om...?

Vi förstår tyvärr inte vad du menar med "försvinner".
När är de synliga sist? vad är det för disk(ar)? Är alla partitionerna på samma disk/olika diskar?
Är de borta varje uppstart, eller bara ibland?

Vi behöver så mycket info som möjligt om vi ska kunna göra en kvalificerad gissning på vad som kan ha hänt, då samma fel kan orsakas av hundratals saker.

Ibland syns hårddiskarna i uppstart ibland inte, o det är därför
Jag blev osäker, för jag har vissa spel på min 500gb som är partionerad men jag kunde inte starta dom för att datorn sa att den inte fanns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamhansson:

Ibland syns hårddiskarna i uppstart ibland inte, o det är därför
Jag blev osäker, för jag har vissa spel på min 500gb som är partionerad men jag kunde inte starta dom för att datorn sa att den inte fanns?

Ahh okej.

Det låter som att disken kanske är döende. Den klarar inte av att starta alla gånger.
Har du något missljud eller klickande?
Kan du kolla SMART info på disken (Ta ner tex Crystal disk info)?

Oavsett så hade jag gjort backup på allt viktigt på den bråkiga disken snarast, iaf tills du vet vad som är fel.
Det kan ju också vara något så enkelt som en glappande ström/sata kontakt.

Om den lilla 100-300MB partitionen ligger på samma disk som Windows, så är det ingen fara.

Om du har boot partitionen på den defekta disken är det dags att snabbt göra backup på allt, och försöka flytta den till din Windows disk, men det kräver mer avancerad mjukvara. Det minsta du kan göra är att ha Windows skiva (eller återställnings skiva) redo, för du kan behöva reparera Windows i så fall.

Andra alternativet för att återställa C:/F: med Windows är att helt enkelt ominstallera, om du inte vågar dig på de mer avancerade metoderna.

Börja med att försöka ta backup på allt. Sen försök se vad som är fel med din andra disk. Sen oroa dig för Windows.