Rengöring knappar på mekaniskt tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2010

Rengöring knappar på mekaniskt tangentbord

Jag har ett Ducky Shine, och knappen "N" fungerar jävligt dåligt, jag antar det är smuts eller nåt skit som kommit in, går det rengöra ett mekaniskt tangentbord? ska jag "plocka upp" knappen med t.ex en skruvmejsel för rengöra, eller hur gör jag?

har MX Brown switches

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Exakt hur fungerar det dåligt? Hur är känslan i tangenten? Att plocka bort en tangent är enkelt men det kräver rätt verktyg så man inte drar upp tangenten snett. Du har ingen keypuller alltså? Om inte kan du enkelt göra en egen provisorisk med hjälp utav ståltråd t.ex. om du googlar hur en kan se ut. Pilla inte bort den med en skruvmejsel.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Aug 2013

Var har du ditt tangentbord för någonstans? Är inte switchar rätt tillslutna så smuts inte kommer in? Av egen erfarenhet så har jag aldrig varit med om något sådant. Du kanske har någon dålig lödning dock som glappar eller helt enkelt inte fungerar som den ska. Varit själv med om det då ja... jag har varit dum nog att slå i mitt tangetbord som är mekaniskt vilket man verkligen inte ska.

Mekaniska tangetbord håller ju betydligt längre än dom andra vad de nu heter men tål dock inte slag på samma sätt antar jag, då man slår sönder lödningen eller switchen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2010

Jag har då aldrig slagit på mitt tangentbord, men när man trycker på "N" tangenten så dyker inte "N" upp på skärmen bara, man måste trycka ner den på ett speciellt sätt för den ska funka, svårt och förklara, t.ex om man trycker N högst upp på tangenten eller på höger sidan av N så den trycks ner, händer inget, men om man klickar på nedre delen av N eller vänstra sidan så dyker den upp.

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Aug 2013

Ja du får helt enkelt öppna upp den switchen och kollar. Se till att du gör det på rätt sätt så du inte skadar den. Hela switchen kan du dock inte plocka upp då den är fastlödd. (Om jag kom ihåg rätt) Så du får bara ta bort toppen på den, dela den, finns några bitar på den som du ska hålla inne eller va det nu va. Finns guide på sånt som du kan kolla på.