Användning av SSD disk på 120 GB

Permalänk
Medlem

Användning av SSD disk på 120 GB

Hej gott folk!

Har kommit över en OCZ 460 SSD 120 GB.

Vet inte hur det ser ut hemma om det sitter två diskar i datorn eller om det är en disk som är partionerad, hursom helst. OS:et ligger på ena disken eller halvan just nu och den andra delen är bara för lagring/program.

Det jag undrar kort är hur denna SSD-disk skulle komma till användning på bästa sätt? Vad hade ni gjort med den?

/ DOCROE

Permalänk
Medlem

om disken du använder för os är en hårddisk skulle jag lägga os på din ssd. om du redan har os på ssd kan du lägga roliga saker som spel på.

Permalänk
Medlem

Jo, disken jag använder för OS är en hårddisk, minns ju fan inte exakt vad för en, nån SATA-disk är det i alla fall, budget garanterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Installera OS och alla program du ofta använder på SSD:n. Med det utrymme du då får över kan du installera ev. spel. Tänk på vilka spel som faktiskt drar nytta av korta laddningstider! Dota 2 eller LoL behöver ju t ex knappast ladda snabbt, då du ändå måste vänta på alla tio spelarna.

Permalänk
Medlem

Går det klona OS-disken o slänga över det på SSD:n? Har inga skivor eller dyl till OS, klona ut det på USB o installera eller ja.. hur går man bäst tillväga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOCROE:

Går det klona OS-disken o slänga över det på SSD:n? Har inga skivor eller dyl till OS, klona ut det på USB o installera eller ja.. hur går man bäst tillväga där?

Du behöver nog ha ett verktyg som Acronis True Image eller Ghost för att klona det rätt. Glöm inte att du måste ha 100MB (eller 200MB) partitionen med, och den får INTE ändra storlek!, då det kommer att göra Windows obootbart.

Sen är problemet att om du ska göra detta så måste partitionen som ligger på din HDD, vara liten nog att få plats på SSDn. Så om du har en säg 500GB+ HDD så kan du inte bara trycka in den i en sådan liten SSD.

Hade jag varit dig hade jag startat Windows easy transfer, sparat ner alla dina inställningar mm på en extern hdd, och sedan kopierat allt extra du vill ha sparat. Sen tömt den interna disken och SSDn, installerat om Windows igen med BARA SSD inkopplad (först). Sen när windows är installerat, kopplat in hdd igen och återställt alla dina saker.

Fördelen är då att ditt Windows optimerar sig för SSDn, och stänger av de saker som defrag mm.

Andra alternativen är att sätta SSDn som cache till din nuvarande disk, men det beror på om du har moderkort som stöder det, eller så måste du skaffa mjukvara som gör det.