Försöker reklamera ASUS G75vw...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014

Försöker reklamera ASUS G75vw...

Hej,

För drygt två år sedan köpte jag en Asus g75vw laptop för ca 13000:- från Siba. Ett år senare (inom garantitid) pajade den och jag skickade in den direkt till Asus verkstad där den blev fixad. Felet var att datorn inte startade, den laddade bara fram till Asus-loggan som bara loopades om och om igen.

Nu, två år efter inköp, pajade den igen (utanför garantitid) och jag gick direkt till Siba och lämnade in den. Felet denna gång är liknande, fast skärmen är helt svart vid uppstart men man hör att datorn går igång (Windows-ljud hörs, lamporna lyser osv.) Nu har jag då fått ett kostnadsförslag från verkstaden där det står:

"Åtgärd - Debitering. Ej ursprungligt fel utan känd servicehistorik i över 2 år. Funktionsfel. Täcks ej av reklamationsrätt. KF avser byte av moderkort och grafikkort

Pris - 4966 kr"

Efter att jag fick kostnadsförslaget gick jag till Siba ännu en gång och förklarade IGEN att datorn har visst varit inlämnad innan. Detta borde ju göra skillnad eftersom felet är liknande. Sibas supportkille är schysst, ringer till verkstaden som är totalt ointresserade av att veta ifall datorn har någon servicehistorik eller inte. De pratar länge och samtalet slutar typ i att "kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt". Så där är jag nu.

Så. Kan dom neka mig en reklamation egentligen? Jag funderar på att anmäla till ARN. När jag för bara två år sedan lade ner alla dessa pengar på denna dator var det i tron om att den skulle hålla ett tag. Åtminstone mer än två år. Så blev ju inte fallet. Vad gäller egentligen? Hur sjutton ska jag bevisa att det är ett ursprungligt fel? Och spelar det ens någon roll eftersom datorn bara varit inlämnad 2 ggr på 2 år? Och hur i hela världen skulle jag ha pajat mitt moderkort?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Har inte Asus 3 års garanti på alla sina datorer etc? En tanke bara

Sen har väl verkstaden rätt med, att felet måste vara samma typ av fel för att det ska "räknas" på det sätt du tänker på.
Men du har givetvis all rätt att reklamera, men blir svårt att hävda din rätt, men felet är ju snarlikt så lite kött på benen har du,
kan ju kolla om google har fler personer med snarlika problem kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av ODDNAME:

Har inte Asus 3 års garanti på alla sina datorer etc? En tanke bara

Sen har väl verkstaden rätt med, att felet måste vara samma typ av fel för att det ska "räknas" på det sätt du tänker på.
Men du har givetvis all rätt att reklamera, men blir svårt att hävda din rätt, men felet är ju snarlikt så lite kött på benen har du,
kan ju kolla om google har fler personer med snarlika problem kanske?

Nej, bara två års garanti och den har precis gått ut :/

Ja, det verkar vara svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel. Men det är ju sjukt orimligt med tanke på hur mycket pengar som måste läggas ut totalt sett. Jag har inte råd att betala 5000:- för en reparation. Och eftersom den redan pajat två ggr på två år känner jag på mig att det kommer hända igen.

Jag har googlat runt lite och jag verkar inte vara den enda vars moderkort helt plötsligt lägger av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*****
Registrerad
Aug 2006

Tråkigt att din utrustning gått sönder, tråkigt att du inte har råd med 5000 för en reparation (Vilket jag ändå tycker är Hutlöst dyrt).
Ännu tråkigare att du inte tecknat hemförsäkring eller liknande för dina elektronik prylar. Har garantin gått ut så är det inte mycket att göra, tyvärr.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av yereill:

Hej,

För drygt två år sedan köpte jag en Asus g75vw laptop för ca 13000:- från Siba. Ett år senare (inom garantitid) pajade den och jag skickade in den direkt till Asus verkstad där den blev fixad. Felet var att datorn inte startade, den laddade bara fram till Asus-loggan som bara loopades om och om igen.

Nu, två år efter inköp, pajade den igen (utanför garantitid) och jag gick direkt till Siba och lämnade in den. Felet denna gång är liknande, fast skärmen är helt svart vid uppstart men man hör att datorn går igång (Windows-ljud hörs, lamporna lyser osv.) Nu har jag då fått ett kostnadsförslag från verkstaden där det står:

"Åtgärd - Debitering. Ej ursprungligt fel utan känd servicehistorik i över 2 år. Funktionsfel. Täcks ej av reklamationsrätt. KF avser byte av moderkort och grafikkort

Pris - 4966 kr"

Efter att jag fick kostnadsförslaget gick jag till Siba ännu en gång och förklarade IGEN att datorn har visst varit inlämnad innan. Detta borde ju göra skillnad eftersom felet är liknande. Sibas supportkille är schysst, ringer till verkstaden som är totalt ointresserade av att veta ifall datorn har någon servicehistorik eller inte. De pratar länge och samtalet slutar typ i att "kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt". Så där är jag nu.

Så. Kan dom neka mig en reklamation egentligen? Jag funderar på att anmäla till ARN. När jag för bara två år sedan lade ner alla dessa pengar på denna dator var det i tron om att den skulle hålla ett tag. Åtminstone mer än två år. Så blev ju inte fallet. Vad gäller egentligen? Hur sjutton ska jag bevisa att det är ett ursprungligt fel? Och spelar det ens någon roll eftersom datorn bara varit inlämnad 2 ggr på 2 år? Och hur i hela världen skulle jag ha pajat mitt moderkort?!

Fast första felet låter som om det även kunde varit din Windowsinstallation som blev konstig så behöver inte vara liknande fel.

Reklamera kan du göra men efter 6 månader ligger bevisbördan på dig. Det är svårt men att hitta liknande fall kan hjälpa. Att den måste ha varit inne tre gånger är branchpraktis för att kunna få tillbaka pengarna men har ingenting att göra med om du kan reklamera den eller ej.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Neonodia:

Tråkigt att din utrustning gått sönder, tråkigt att du inte har råd med 5000 för en reparation (Vilket jag ändå tycker är Hutlöst dyrt).
Ännu tråkigare att du inte tecknat hemförsäkring eller liknande för dina elektronik prylar. Har garantin gått ut så är det inte mycket att göra, tyvärr.

Det har inte nödvändigtvis att göra med huruvida personen har råd eller inte. En dator för en stor summa pengar bör hålla ett tag om den hanteras varsamt. Jag hade hellre lagt 5000 på annat än att reparera datorn.

Hur vet du att han inte har tecknat en hemförsäkring, det framgår inte av texten?

Om garantin har gått ut går det att reklamera, inom 3 år från köpet, så du har fel i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Bevisbördan ligger visserligen på kunden mellan månad 7 och 36, men beviskraven på konsument brukar inte vara så högt ställda. Om datorn är i gott skick och användaren hävdar att den använts enligt instruktionerna så bör det räcka.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Det är ju inte exakt samma fel och om det inte är ett vanligt förekommande fel på den modellen så kan det nog inte sägas vara ursprungligt. Svårt att få igenom det som reklamation faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Elektronikbranchens praxis se nedanstående inklistrat:

Reklamationer inom 3 år (under och efter garantitiden)

Ursprungliga fel:

Ofta förekommande fel som har konstaterats under garantiperioden eller efter.

När servicemeddelande skickats ut som indikerar att felet gäller många produkter och som beskriver hur felet skall åtgärdas så är det att betrakta som ofta förekommande fel.

Fel på fasta komponenter(ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Ojämnheter i ljusstyrkas om uppstår under garantitiden är normalt inte ett ursprungligt fel. Eventuella frågor om detta besvaras av respektive tillverkarens kundtjänst.

Ej ursprungliga fel under garantitiden:

Handhavande fel såsom stötskador- Här är det viktigt att verkstadens rapport beskriver skadan och
sina observationer samt beskriver hur detta kunnat orsaka felet.

Vätske-, sand- och dammskador- Verkstadens rapport måste även här beskriva var skadan finns och
hur den ha uppstått genom att produkten utsatts för yttre påverkan.

Inbränning.

Ej ursprungliga fel:

Sprucken display. En LCD/Plasma display kan inte spricka på annat sätt än att ha utsatts för
påverkan. Om ursprungligt fel så finns det från början.

Mekaniska delar, (undantag om det med hänsyn till felets art eller skadans placering inte kan ha gått
sönder p g a yttre påverkan). Hårddiskar räknas som mekanisk del.

Ojämnheter i ljusstyrka som uppstår efter garantitid är inte ursprungligt fel utan är orsakade av tryck på panelen eller annan påverkan.

Lysande delar. Lasermedia liksom projektorlampor och batterier kan slitas ut.

Samtliga fel som uppkommit på grund av undersatt underhåll, montering eller felaktig placering
(damm/smuts/fukt i produkt/värme/kyla/rök) som inte följer instruktionsbokens anvisningar
och detta oavsett om felet är av elektronisk eller mekanisk art.

Uppgradering av mjukvarat ill senare version är inte en reparation utan en förbättring av funktionen
såvida inte uppgraderingen är till för att reparera fel enligt servicemeddelande.

Ej normalt handhavande, d v s att produkterna brukats mycket mer än normalt.

Fjärrkontroll. Den går i regel aldrig sönder av sig själv.

Trasiga hörlurar. Hörlurar går normalt inte sönder av sig själv.

I TS fall borde följande vara tillämpligt:

Fel på fasta komponenter(ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Då datorn iaf går igång så finner jag det inte troligt att det rör sig om felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

TS tillbaks till SIBA och ta med dig ovanstående inklistrad praxis och fråga SIBA om dom är medlemmar i Elektronikbranchen vilket dom troligen är och får du ingen hjälp ändå så är ARN det som återstår.

ARN tar tyvärr vanligtvis 6 mån på sig innan ett beslut så ....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Länk till ovanstående text:
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Här står det att SIBA är en av de ursprungliga grundarna:
http://www.elektronikbranschen.se/organisation/

Ta en titt på detta som är ganska likt ditt fall tycker jag. Detta löste sig tydligen av att butikschefen blev inkopplad.
http://www.fairshopping.se/opinions/view/15920

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av olirc:

...

I TS fall borde följande vara tillämpligt:

Fel på fasta komponenter(ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Då datorn iaf går igång så finner jag det inte troligt att det rör sig om felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

...

Det kan man tyvärr inte vara säker på. Aktuellt exempel: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Använt fel laddare, polvänt och kortslutit något. Datorn fungerar men är skadad. Av allt att döma inget ursprungligt fel. Konsumenter som inte har kunskaperna men ändå köper olika saker och testar kan ge upphov till diverse fel.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Har drivit ett antal reklamationsärenden på jobbet dock mot en annan tillverkare än Asus och _aldrig_ blivit nekad. Vore mycket märkligt om du inte får igenom detta om det är som du säger.
I ditt fall hade jag kontaktat Asus Sverige direkt och frågat dem om det är så här de anser att upplevelsen av Asus ska vara som slutanvändare. Hänvisa till denna tråd så de får lite objektivitet med sig i sitt beslut.

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av ilstallione:

Har drivit ett antal reklamationsärenden på jobbet dock mot en annan tillverkare än Asus och _aldrig_ blivit nekad. Vore mycket märkligt om du inte får igenom detta om det är som du säger.
I ditt fall hade jag kontaktat Asus Sverige direkt och frågat dem om det är så här de anser att upplevelsen av Asus ska vara som slutanvändare. Hänvisa till denna tråd så de får lite objektivitet med sig i sitt beslut.

Ja okej, det ger mig lite hopp iaf. Får masa mig till Siba ännu en gång kanske. Det är ju faktiskt Siba som har sålt mig laptopen och det bör därför också vara Siba som tar ansvar istället för att hänvisa till att "Asus är stenhårda, jag kan tyvärr inte göra mer". Mitt datorköp har ju faktiskt ingenting med Asus att göra, eftersom det är med Siba kontraktet gäller.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

När det gäller reklamationer så kan man göra som Siba.
Eller kan man ta in datorn och fixa en reklamation smidigt åt kunden, det är kundservice på riktigt. Saker som tappad, tryckskadad eller annat självklart handhavandefel råder jag ingen att försöka "fuska" genom, det kommer bara att kosta pengar.
Men en svart skärm på en i övrigt oskadad dator ser jag inga konstigheter i, hade lätt sökt reklamation på det. Nu är det ju även konstaterat att det är moderkort och grafikkort som är trasigt, jag är lite nyfiken på vilka grunder reklamation nekas och hur du som användare lyckats förstöra dessa komponenter enligt Asus.
Nu behöver de ju inte motivera sitt beslut om jag förstått saker rätt, bevisbördan för hävdat ursprungsfel ligger på konsument, hade dock varit kul att se.

Asus har representant i forumet, han kan säkert hjälpa dig hur du smidigast kontaktar dom.

Skrivet av yereill:

"kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt"

Är du helt säker på att Siba sade detta?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den. Det står i konsumentköplagen. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter."

Om du aldrig öppnat datorn eller på annat sätt gjort fysisk åverkan på datorn har jag svårt att se en nekad reklamation. Återkom gärna med Asus svar här.

Läsvärt: http://www.asus.com/se/support/Article/568/#Goto05

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av ilstallione:

När det gäller reklamationer så kan man göra som Siba.
Eller kan man ta in datorn och fixa en reklamation smidigt åt kunden, det är kundservice på riktigt. Saker som tappad, tryckskadad eller annat självklart handhavandefel råder jag ingen att försöka "fuska" genom, det kommer bara att kosta pengar.
Men en svart skärm på en i övrigt oskadad dator ser jag inga konstigheter i, hade lätt sökt reklamation på det. Nu är det ju även konstaterat att det är moderkort och grafikkort som är trasigt, jag är lite nyfiken på vilka grunder reklamation nekas och hur du som användare lyckats förstöra dessa komponenter enligt Asus.
Nu behöver de ju inte motivera sitt beslut om jag förstått saker rätt, bevisbördan för hävdat ursprungsfel ligger på konsument, hade dock varit kul att se.

Asus har representant i forumet, han kan säkert hjälpa dig hur du smidigast kontaktar dom.

Är du helt säker på att Siba sade detta?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den. Det står i konsumentköplagen. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter."

Om du aldrig öppnat datorn eller på annat sätt gjort fysisk åverkan på datorn har jag svårt att se en nekad reklamation. Återkom gärna med Asus svar här.

Läsvärt: http://www.asus.com/se/support/Article/568/#Goto05

Det var Asus som sa detta till personen på Siba. Enligt den Siba-anställde så nekade Asus en kostnadsfri reparation (alltså en reparation under reklamationsrätt) med underlaget att det inte rörde sig om ett ursprungligt fel på datorn och att det ändå skulle krävas att datorn varit inlämnad minst tre ggr för SAMMA fel. Man kan ju tycka att Siba gör det väldigt lätt för sig när de bara hänvisar till ASUS och ifrånsäger sig både ansvar och åtgärdande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014

Ringde nu till Sibas kundtjänst och fick prata med en vänlig tjej som skulle kontakta butikschefen och se om de kunde lägga om beslutet.. håller tummarna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Vad har hänt med att kunden alltid har rätt

5000 för byte av moderkort lool wtf

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av yereill:

Det var Asus som sa detta till personen på Siba. Enligt den Siba-anställde så nekade Asus en kostnadsfri reparation (alltså en reparation under reklamationsrätt) med underlaget att det inte rörde sig om ett ursprungligt fel på datorn och att det ändå skulle krävas att datorn varit inlämnad minst tre ggr för SAMMA fel. Man kan ju tycka att Siba gör det väldigt lätt för sig när de bara hänvisar till ASUS och ifrånsäger sig både ansvar och åtgärdande.

Fast det är väl inte ASUS som utför garantireparationen? Elkedjor brukar oftast använda sig av en extern serviceverkstad såsom Infosys (eller vad de heter) och har inget med tillverkaren att göra.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av netbuddy:

Fast det är väl inte ASUS som utför garantireparationen? Elkedjor brukar oftast använda sig av en extern serviceverkstad såsom Infosys (eller vad de heter) och har inget med tillverkaren att göra.

Sorry, du har rätt. Det var InfoCare som sa detta och inte Asus.

Man blir lite virrig av alla mellanhänder..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Vid reklamation behöver inte ÅF hjälpa till men huruvida det rimmar med god kundservice eller ej kan man diskutera. Ett sätt är ju att som ÅF ta ut en liten felsökningsavgift och på så sätt hjälpa sin kund med reklamationen genom att konstatera felet, det brukar underlätta om ÅF går in och sätter press.
Känns som Asus och Siba har lite att jobba med när det gäller den biten...

Du kan väl återkomma på vilka grunder de dömde bort reklamation i första skedet, än så länge är det ju bara felaktigt svammel från deras sida. Detta bör verkligen lyftas fram!

Garanti kan vi nog sluta nämna i tråden, detta ärende är reklamation.

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ilstallione:

Vid reklamation behöver inte ÅF hjälpa till men huruvida det rimmar med god kundservice eller ej kan man diskutera.

Varför skulle inte återförsäljaren behöva "hjälpa till"? Det är ju de som kunden ingått avtal med och det är till dem som kunden skall reklamera.

@TS: Du tror inte den som sade "kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt" gjorde det mycket vanliga felet att tro att reklamation betyder hävning av köp? I fallet med hävning är det normalt så att detta sker när det handlar om samma fel för tredje gången (vid olika fel, fjärde gången).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av PeCe:

Varför skulle inte återförsäljaren behöva "hjälpa till"? Det är ju de som kunden ingått avtal med och det är till dem som kunden skall reklamera.

@TS: Du tror inte den som sade "kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt" gjorde det mycket vanliga felet att tro att reklamation betyder hävning av köp? I fallet med hävning är det normalt så att detta sker när det handlar om samma fel för tredje gången (vid olika fel, fjärde gången).

Det ligger på konsument att bevisa ursprungsfel vid reklamation och ÅF har ingen skyldighet att hjälpa konsument att göra så.

"När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. "

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Infocare är så jävla dåliga, dom tjänar ju dessutom extra pengar om kunden måste betala för reparationen då kan dom även ta överpris och tjäna ytterligare en slant.
Det börjar bli lite väl många fall med just Asus här i forumet nu, min nästa blir nog en Samsung, speciellt då med tanke på att jag bor 10min med bil från närmsta Samsung Care, som är betydligt bättre att ha att göra med.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ilstallione:

Det ligger på konsument att bevisa ursprungsfel vid reklamation och ÅF har ingen skyldighet att hjälpa konsument att göra så.

"När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. "

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du behöver bara bevisa att du inte tagit sönder den med våld, vilket är väldigt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Bara stå på dig om reklamationsrätten.
Var trevlig och saklig bara och brusa inte upp.

Skriv ut papper med det som länkats tidigare och ta med till butiken.
Om du har en kompis dator som är likadan så ska det även kunna gå att referera till den att den minsann fungerar efter 2 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ilstallione:

Det ligger på konsument att bevisa ursprungsfel vid reklamation och ÅF har ingen skyldighet att hjälpa konsument att göra så.

Aha, missförstod dig fullständigt.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av PeCe:

Aha, missförstod dig fullständigt.

No worries, kan nog uttryckt mig lite klumpigt.

Hur som kan jag tycka det är god kundservice att ta hand om sina kunders reklamationer. Skulle det mot förmodan svida att göra det är det inte värre än att man som ÅF debiterar för felsökningen.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det var för fel på moderkortet och grafikkortet och på vilket sätt kund har varit orsakande.

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av ilstallione:

No worries, kan nog uttryckt mig lite klumpigt.

Hur som kan jag tycka det är god kundservice att ta hand om sina kunders reklamationer. Skulle det mot förmodan svida att göra det är det inte värre än att man som ÅF debiterar för felsökningen.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det var för fel på moderkortet och grafikkortet och på vilket sätt kund har varit orsakande.

Ja, jag skulle också gärna vilja få info om det, men det är inget InfoCare pratar om verkar det som. "Rapporten" man får från InfoCare är vääldigt snål.. vilket dessutom känns ganska oproffsigt. Om man nu faktiskt skulle pröjsa 5k för reparation så borde man vara berättigad lite mer detaljer..

Siba-killen jag kom i kontakt med sa att han saknade befogenhet i ärendet (efter att jag nämnde detta med Elektronikbranschens praxis ang. ursprunliga fel) så han skulle snacka med butikschefen som i sin tur skulle ringa mig på måndag. Bara till att vänta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av yereill:

Nu, två år efter inköp, pajade den igen (utanför garantitid) och jag gick direkt till Siba och lämnade in den. Felet denna gång är liknande, fast skärmen är helt svart vid uppstart men man hör att datorn går igång (Windows-ljud hörs, lamporna lyser osv.)

Om du har en extern skärm testa att koppla in den till VGA utgången i datorn.
Det är möjligt att skärmkabeln som går under t-bordet upp till skärmen har nöts eller blivit slitage på (Varje gång du öppnar/stänger locket på datorn)

När jag jobbade som IT-Tekniker på ett större företag hade vi ofta problem med att laptopen fungerade men skärmkabeln hade börjat ge upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Skuggan74:

Infocare är så jävla dåliga, dom tjänar ju dessutom extra pengar om kunden måste betala för reparationen då kan dom även ta överpris och tjäna ytterligare en slant.
Det börjar bli lite väl många fall med just Asus här i forumet nu, min nästa blir nog en Samsung, speciellt då med tanke på att jag bor 10min med bil från närmsta Samsung Care, som är betydligt bättre att ha att göra med.

Infocare lider av stora problem högt upp i företaget med ständiga nedskärningar på personal så fort det går lite neråt, just Infocare Växjö (där de har hand om garanti rep.) är sjukt underbemannade och pressade och jag kan hålla med om att jobbet de gör inte är det bästa tyvärr.

Att säga att Infocare är dåliga däremot stämmer inte riktigt då vi har väldigt många duktiga tekniker

/Infocare tekniker på fält

Skickades från m.sweclockers.com

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-