Tips på hur man ställer in Nvidia Optimus

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Tips på hur man ställer in Nvidia Optimus

Tänkte dela med mig av ett litet problem jag brottades med i helgen. Hade själv mycket svårt att hitta information om detta, så därför tänkte jag skriva ner vad jag gjorde här. Kanske kan det hjälpa någon annan.

Jag har en laptop med Intel HD 4600 + GTX 765M med Nvidia Optimus. När jag spelade FM2014 så använde min dator Nvidia grafikkortet, vilket gjorde att datorn blev både varm och högljud. Min tanke var att ställa in Nvidias kontrollpanel så att Intel-grafiken användes eftersom den ska räcka till spelet i fråga. Spelet fanns som en förinstallerad profil i kontrollpanelen och den kände själv av att programmet var installerat.
Problemet var att mitt GTX 765M användes fast jag varit inne i Nvidias kontrollpanel och valt Integrerad grafik till fm.exe.

Uppenbarligen så funkar Nvidias förinstallerade profiler inte alltid så bra. Jag vet inte om detta har något att göra med att spelet körs genom Steam, det är känslan jag fick.
Hur som helst så var lösningen att trycka på knappen "Lägg till" som finns i gränssnittet med profiler för olika spel. Jag fick upp en lista med program som jag kunde lägga till där FM2014 fanns med. Efter att ha laggt till FM2014 så kan jag sätta Integrerad grafik på den nyligen skapade profilen och allt funkar som det ska.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!