Permalänk
Medlem

dator från usa-problem?

Hej!

Tänkre köpa mig en razer blade nästa helg i NY. Kan de bli något problem med internet eller liknande? Vet att tangentbordet blir fel men det kan man väll fixa? Hur?
Skriv era erfarenheter runt detta så jag blir kunnig till köpet.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur internet skulle påverkas.

Tangentbordet är med engelsk layout men du kan fortfarande skriva på svenska, detta är inget problem om du kan skriva utan att kolla på tangenterna.

Permalänk
Medlem

Nej inte jag heller...:) men tämkte de e annat nät på deras mobiler osv. Men hur skriver man äåö då? Sen typ laddsladden. Kör man med en addabter bara?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har USA inte 50hz i nätuttaget. Så du kanske får köpa en ny laddare

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Problemen du skulle kunna få är att de inte har lika många wifi-kanaler på 2,4Ghz-bandet i USA.
Men ser du till att din router håller sig mellan kanal 1 och 11 bör det inte vara några problem.

Nätadaptern borde vara universal och funka överallt, det som behövs är ny kontakt så den passar i vägguttaget bara.
Kolla dock för säkerhets skull att det står 50-60hz 110-230V på den.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem

Du byter bokstäver i mjukvara, men symbolen på knasppen kommer inte att stämma med vad datorn skriver, du kan också ansluta ett annat, externt tangentbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Schysst att det funkar med tangentbordet. Och gred laddaren är ju att datorn finns ju inte i sverige så kan ju inte köpa en svesnk laddare. Det måste bli adabter men de borde funka tycker jag. Det där med wifi. Är det en stor risk att det blir fek med det, och om de blir det är de väll bara och byta?

Tack för all hjälp so far:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Hej!

Tänkre köpa mig en razer blade nästa helg i NY. Kan de bli något problem med internet eller liknande? Vet att tangentbordet blir fel men det kan man väll fixa? Hur?
Skriv era erfarenheter runt detta så jag blir kunnig till köpet.

Mvh

Jag har själv köpt en bärbar dator i USA när jag bodde och jobbade där.

Några kommentarer:
* Du kan ändra språk till svenska i Windows, men då kan du INTE skriva symbolerna "> < |", eftersom knappen saknas på amerikanskt tangentbord. (Det saknas en knapp vid vänster shift-tangent, då shift-tangenten t.v. på amerikanskt tangentbord är extra bred.) Likaså stämmer inte specialknapparnas placeringar med de tryckta tecknen på tangentbordet om du byter till svenska. Det ser även lite annorlunda ut med knapparna vid enter-tangenten.
* Ansluter du ett externt tangentbord med svensk teckenuppsättning så saknas inte några tecken.
* Nätadapter kan du förmodligen bara byta sladd till. Förmodligen en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Apparatsladd/32-4400, men läs på adaptern så att den säkert klarar 230V/50Hz, men det borde den göra. På min adapter som jag köpte till en HP-dator i USA stod det till och med instruktioner på svenska ;).

Permalänk
Medlem

[QUOTE="mrsound;14759796"]Jag har själv köpt en bärbar dator i USA när jag bodde och jobbade där.

Några kommentarer:
* Du kan ändra språk till svenska i Windows, men då kan du INTE skriva symbolerna "> < |", eftersom knappen saknas på amerikanskt tangentbord. (Det saknas en knapp vid vänster shift-tangent, då shift-tangenten t.v. på amerikanskt tangentbord är extra bred.) Likaså stämmer inte specialknapparnas placeringar med de tryckta tecknen på tangentbordet om du byter till svenska. Det ser även lite annorlunda ut med knapparna vid enter-tangenten.
* Ansluter du ett externt tangentbord med svensk teckenuppsättning så saknas inte några tecken.
* Nätadapter kan du förmodligen bara byta sladd till. Förmodligen en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Apparatsladd/32-4400, men läs på adaptern så att den säkert klarar 230V/50Hz, men det borde den göra. På min adapter som jag köpte till en HP-dator i USA stod det till och med instruktioner på svenska ;).[/QUOT

Okej schysst ska kolla det där på laddaren:) tack för ni hjälpsamma svaret:)