problem med installation av ssd på ett ASUS p5n-e SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

problem med installation av ssd på ett ASUS p5n-e SLI

Jag har försökt att hjälpa en kille med att installera en Samsung evo 840 120gb på följande system:

MB:Asus P5N-E SLI
6GB DDR2 800 (corsair)(1+1, 2+2)
Grafikkort: HD5750
hårdiskar: 1TB WD blue samt 1 500GB WD green (sata diskar)
Nätagg: antec 550W
(Bios stödjer ej ACHI)

Vi började med att försöka att installera SSD:n direkt tillsammans med övriga diskar, vilket inte var en lysande ide då windows ville forsätta att bota från dessa.
Försökte sedan med att plugga ur hårdiskarna och göra en ren installation med endast SSD:n vilket verkade gå bra, installations programmet gick klart men när datorn bootades om så hittades inte disken, efter post visades en text som sade något i still med att bootdisk inte kunde hittas och att en sådan skulle sättas in. Blev då lite konfunderad och hittade då en del texter på nätet om problemen med att inte kunna aktivera ACHI på dessa moderkort. Provade att enabla raid controlern i bios (dock med disablade funktioner för enheterna) och då börjar datorn att fungera igen dock kommer det blåskärmar när man försöker att köra flera program samtidigt.

Är det någon som vet om det går att köra SSD:n som IDE enhet på detta moderkort och fungerar trim funktionen då?
Och har någon något förslag på vad man kan titta på för att komma vidare?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Det är väl ett nVidia-baserat moderkort? Brukar vara en hel del kompatiblitetsproblem med dessa gällande SATA-portar, men även annat. Finns det extra kontrollerkrets för SATA på kortet kan ni ju testa de kontakterna istället (alltså annat än nvidia).

Annars är väl det vanliga att uppdatera BIOS om man vill installera nya grejer ihop med gammalt, men eftersom det är nVidia var beredd på att det kan krångla.

Trim tvivlar jag på kommer fungera oavsett, men säker är jag inte.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Tackar för snabbt svar

Det stämmer att det är ett nVidia-baserat kort, tror att det finns en krets till, men att den är ämnad för e-sata kontakten.
Bios är senaste version, dock är denna från 2009 och verkar inte ha adresserat detta problem.

Funderar på kolla efter ett LGA775 kort med intell kretsar istället, detta var nog det struligaste jag vart med om.