Nyligen köpt bil som strular

Permalänk
Medlem

Är detta turbo modellen?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Titta på vakumslangarn så dom är hela.
Ta en titt på rotorn.
Testa ta bort kabeln från luftmasamätaren
Och se fall bilen beter sig anolunda.
Ser jord flätan fin ut? Och har kontakt?

säkringen till motorstyrningen är ren och fin?

Sen finns det Saab forum som kanske
Vet felet

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Hittade nedan

http://saabinfo.se/saab-9000/gor-det-sjalv/lasa-felkoder/
Läsa felkoder
Så här läser man ut felkoder på Saab 9000 (trionic 5):

Vrid nyckeln till OFF
Vrid nyckeln till ON
CHECK ENGINE-lampan ska då:
1. Lysa med fast sken under ca 3 sekunder
2. Vara släckt under ca 3 sekunder
3. Lysa med fast sken under ca 3 sekunder
4. Slockna under ca 2 sekunder – blinkkod kommer sedan.
CHECK ENGINE-lampan blinkar ett antal gånger med 0,4 sekunder korta blinkningar. Om den visar flera felkoder så släcks lampan under 2 sekunder innan nästa felkod kommer.
Efter att sista felkoden visats så släcks CHECK ENGINE-lampan i 3 sekunder och tänds igen i 3 sekunder, därefter upprepas felkoderna tills du vrider bilen till OFF.

Felkoder:

ANTAL BLINK – FUNKTION

2 – Tryckgivare, inloppsluft
3 – Tempgivare, insugningsrör
4 – Tempgivare, kylarvätska (Placerad på baksidan av motorn i insugsör mot toppen)
5 – Spjällägesgivare
6 – Syresensor
7 – Adaption
8 – Urluftningsventil
9 – Styrdon internt fel

Du kan åtgärda felen och sedan släcka felkoderna (Check Engine-lampan) genom att lossa på batterikabeln. Felkoderna kommer att ligga kvar i minnet, men Check Engine-lampan kommer inte att lysa om felen inte återkommer. För att ta bort felkoderna helt så krävs Saabs diagnostikverktyg tech 2.

Permalänk
Medlem

Säkert katalysatorn som är dåig och täppt, bara och byta. Du får knacka på den lite och se hur den mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Vet absolut ingenting om bilar, men filter brukar ju kunna ha en tendens att påverka på sådana sätt.
Smutsigt filter som knappt släpper genom någon luft kanske?

Om det är bränslefilter som är igensatt så går det aldrig att gasa fullt utan att bilen vill typ kvävas,

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Säkert katalysatorn som är dåig och täppt, bara och byta. Du får knacka på den lite och se hur den mår.

Vilket betyder att om du skakar katalysatorn så ska det inte skramla. Om det gör det så har inandömmet släppt. Då ska du byta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Generrelt dock när den verkar tappa orken, är svårstartad och tjyvstannar så brukar det vara simpla fel som man kan åtgärda hemma.

Tändning: Tändstift, Tändkablar, Fördellarlock och Rotor i fördelaren, felet låter inte som ett tändbox system om det skulle vara ett sådant system, brukar hacka och gå väldigt illa, alternativt stanna helt och hållet då.

Bränsle: Förgasare(Kan vara en insprutare? Isf fortsätt förbi detta) får ofta i sig smuts, brukar vara lätt att plocka isär och rengöra, dock rekommenderas det inte om man har tummen mitt i handen.

Insprutning brukar va relativt pålitligt. Elektriska bränslepumpar kan dock börja krångla på äldre bilar, smuts i bränslefilter kan även förekomma och orsaka liknande fel.
Luftmassemätare, om sådan finns kan även detta orsaka väldigt... minst sagt skumma fel på bilar. Ibland går de inte alls, ibland går de "bättre" men drar mer bränsle osv.

I vilket fall som helst så låter problemet rätt simpelt, och har du nån vän som är händig med bilar så borde denne kunna fixa biffen enkelt. Kan förövrigt ha glömt några småsaker, men tog upp det mest vanliga.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Låt oss först ponera att den här handlaren verkligen gör vita affärer innan jag går vidare i mitt resonemang.

Efter vad jag läst om hur handlaren resonerade och argumenterade när han sålde bilen så tror jag personligen inte att han överhuvudtaget bryr sig om sitt rykte och därmed inte heller kommer att respektera ett beslut i ARN, hur det än skulle lyda. Att prata om konsumentköplagen tror jag inte heller kommer att påverka hur han kommer att agera. Därmed återstår bara att föra en civilrättslig talan i tingsrätten mot honom med allt vad det innebär med tid och kostnader.

Personligen skulle jag, om jag befann mig i din sits, bara sucka och inse att jag dragit en nitlott. Självklart ska du gå tillbaka till handlaren, men ha inte så stora förhoppningar dock. Enlig ovanstående resonemang tror jag att det är fullständigt meningslöst att föreläsa om konsumentköplagen och att hota med ARN till den här killen, utan här får man nog förlita sig på hans goda vilja. Man vet ju aldrig, han kanske har en svåger som har en verkstad som fixar bilen på en kafferast...

Lycka till dock, och återkom gärna med hur det gick.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Bilen betalades med VISA kort.

Grattis! Om du inte får igenom något med säljaren så kontakta din bank och kolla om det är något de kan göra. I och med att du betalat med kort så kan det finnas det möjligheter att bestrida köpet den vägen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Att köpa en bil för 5000kr behöver nödvändigt vis inte vara ett dåligt köp! köpte min ena 945a för 1000kr och förutom att den ser förjävligt ut går den kanon!

visserligen är det en volvo och dom håller så länge där bara finns något i den som smörjer och fungerande bromsar. svenska bilar håller generellt bättre i vårt klimat så hennes bör också göra det.

Läste att det var en saab från 88.

Bara ta ur kattenoch slå ut innandömmet och sätt dit den igen, bilar från 88 har inget katalysator krav och är bilen någerlunda frisk så är det aldrig problem! gjorde jag på min gamla 740 för att skaka fram lite fler hästar(170hk till sist)

går inte motorn alls så tror jag handlaren har blåst er. skulle gissar på att där inte finns något komp kvar pga slitna kolvringar om ni har otur(då menar jag verkligen att handlaren har blåst er)

Men det är extrem fall, behövs tre grejer för att en bil skall gå bränsle, gnista och luft

kolla på luft filter, stift och relät till tändningen och relät till bränsle pumpen, det klickar när ni slår igång tändningen va?

Ryker bilen något? alltså mer än vad en gammal bensinare brukar göra?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

nått som är vanliga på äldrebilar och stämmer bra in på ditt problem är problem med bränsle tillförsel och första jag skulle kolla är 1: bensinpumps relä för det är enkelt att byta och kostar inte många kr och är vanligt att det är kalllödnigar som spricker och bilarna går suspekt och dör och känns nytt dyrt "kan vara det ibland" så på en skrot kostar dom bara några kr "går även att löda dom ;)" annars så går min gissning mot bensin pump ..kan vara massa annat men det är väldigt vanliga problem

och som sagts tidigare så garanti på 5k bil är nog inte great för det är i en klass där man får räkna med lite do it yourself fixar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ni skulle ha köpt en dyrare bil ifall ni nu ville ha någon vidare form av garanti.
Garanti på en bil för 5000kr? Det finns det ingen säljare som har.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Får först be om ursäkt at det tog lite tid, har haft mycket att göra senaste veckan.

Den ger ingen rök ifrån sig.
Att läsa av felkoderna själv har inte varit intressant eftersom vi vill ha det på papper vad som är fel.
Den metoden som skrevs ovan är nog för nyare modeller av 9000, denna modellen hittade jag en annan metod som bestod i att jorda en kontakt under baksätet, och lite mer.

Vi hade bilen hos Saab idag för felsökning och efter 1,5 h är de fortfarande osäkra men tror det kan vara att den tar tjuvluft/läcka någonstans.
Att det då skulle varit något som bilhandlaren känner till låter "långsökt", tyvärr (?).
Men vi ska eventuellt ta in den på en fortsatt felsökning igen senare så får vi se vad felet är.

Vi har inte begärt någon garanti eller trott att det varit någon garanti som några här tycks tro.
Vi ville kolla om vi kunde använda konsumentköplagen, inte någon garanti. Det är en ganska stor skillnad.

Tack för all hjälp, tips, råd. Typ allt som skrivits här

Permalänk
Medlem

Det är inte turbomodell, en Saab 9000i så jag antar det är insprutare.

Kanske en bättre beskrivning på "problemet". Tänk att du ligger i rätt växel i bra hastighet (50-60 i fyran eller liknande) och när man trycker på gasen så känns det som man är i femman i 30-40 istället. Den segar och tar emot.

Hoppas jag har svarat på de flesta av era frågor/hjälp.

Tyvärr har vi inte mycket möjligheter till självmeck i motorn. Det är inte vårt område

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Vi hade bilen hos Saab idag för felsökning och efter 1,5 h är de fortfarande osäkra men tror det kan vara att den tar tjuvluft/läcka någonstans.
Att det då skulle varit något som bilhandlaren känner till låter "långsökt", tyvärr (?).
Men vi ska eventuellt ta in den på en fortsatt felsökning igen senare så får vi se vad felet är.

Vi har inte begärt någon garanti eller trott att det varit någon garanti som några här tycks tro.
Vi ville kolla om vi kunde använda konsumentköplagen, inte någon garanti. Det är en ganska stor skillnad.

Detta med att bilhandlaren skulle känna till felet handlar ju mer om ifall han rimligen kunde känna till att det var ett fel, inte om han visste vad felet var, om du förstår vad jag menar.

Detta med garanti och reklamation är egentligen bara ord. Det underlättar att använda rätt ord. Men en handlare gör fel om du kommer tillbaka med en vara och säger att du vill ha dem reparerad på garanti och han nekar eftersom du använder ordet garanti och inte ordet reklamera. Handlare förväntas ha större kunskaper även om konsumentköplagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Får först be om ursäkt at det tog lite tid, har haft mycket att göra senaste veckan.

Den ger ingen rök ifrån sig.
Att läsa av felkoderna själv har inte varit intressant eftersom vi vill ha det på papper vad som är fel.
Den metoden som skrevs ovan är nog för nyare modeller av 9000, denna modellen hittade jag en annan metod som bestod i att jorda en kontakt under baksätet, och lite mer.

Tack för all hjälp, tips, råd. Typ allt som skrivits här

Att läsa av felkoderna är en mycket bra början till att lokalisera felet hos en bil, få det på papper gör man inte innan man lyckats laga felet och konstaterat att det fungerar. En bilmotor är en avancerad konstruktion och det finns en mängd olika fel som kan yttra sig på många sätt, även erfarna mekaniker kan ta miste ibland.

Så ska man inte bara byta delar på måfå så får man kolla felkoder samt felsöka aktivt, en tråd på forum kan hjälpa, eller så testar man i blindo.

Hade själv en bil med märkligt fel och i min enfald trodde jag att det var lätt ordnat, fanns många självklara förklaringar men mycket arbete senare så visade sig ingen av dem stå för mitt problem, utan det berodde på glapp i en lambdasond, fick jag reda på efter felsökning med verkstans dator...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

luftmassemätare brukar kunna ge konstigheter sen är det inte nån vevhusgivar historia på saab som brukar kunna jävlas ?? eller som jag sa bensinpump / relä är dom sakerna jag skulle kolla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Får först be om ursäkt at det tog lite tid, har haft mycket att göra senaste veckan.

Den ger ingen rök ifrån sig.
Att läsa av felkoderna själv har inte varit intressant eftersom vi vill ha det på papper vad som är fel.
Den metoden som skrevs ovan är nog för nyare modeller av 9000, denna modellen hittade jag en annan metod som bestod i att jorda en kontakt under baksätet, och lite mer.

Vi hade bilen hos Saab idag för felsökning och efter 1,5 h är de fortfarande osäkra men tror det kan vara att den tar tjuvluft/läcka någonstans.
Att det då skulle varit något som bilhandlaren känner till låter "långsökt", tyvärr (?).
Men vi ska eventuellt ta in den på en fortsatt felsökning igen senare så får vi se vad felet är.

Vi har inte begärt någon garanti eller trott att det varit någon garanti som några här tycks tro.
Vi ville kolla om vi kunde använda konsumentköplagen, inte någon garanti. Det är en ganska stor skillnad.

Tack för all hjälp, tips, råd. Typ allt som skrivits här

Läste genom tråden nu och när du skrev detta:

Citat:

Står bilen på tomgång och man drar i gasreglaget några gånger sen släpper den till tomgång får den "kämpa" för att hålla sig vid liv eller så dör den.

Så låter det som vakuumläckage. Far till Jula, Biltema eller valfri mack och köp startgas (sprayflaska). Starta upp bilen och spruta lite runt slangarna, märker du att varvtalet ändras så har du hittat ditt läckage. Åk åter igen till närmaste butik och köp en ny slang för några tiotal kronor.
Inte ovanligt att gamla gummislangar spricker.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."