Permalänk
Medlem

Vardagslaptop

Hej!

Letar efter en laptop som kommer användas mestadels hemma till vardags. Är just nu veckoerbjudanden på 2 st som enligt mig ser vettiga ut, men jag bara jämför specifikationerna.

Processorerna på datorerna får samma poäng på någon testbench jag hittade, så antar att det mer gäller grafik och ram.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Är det värt att lägga de 700 på den den dyrare? Om ni vet någon annan mer prisvärd, skriv gärna ett inlägg.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Ska det spelas på datorn? Den dyrare har ett vassare grafikkort.

Personligen tycker jag inte att en AMD-processor är ett alternativ. Intels motsvarande får mycket mer gjort i verkligheten. Det beror på att benchmarks gärna testar fall där alla kärnorna kan jobba så mycket det går. Men i själva verket så är belastningen sällan sådan. Intels processorer får mer gjort med en kärna och det är oftast det som betyder något.

Jag tycker inte att priserna på de datorerna du länkar känns som erbjudanden. Att den ena datorn skulle ha kostat 1500kr mer tycker jag verkar fullständigt skrattretande.

Här är en annan tråd du kan kolla in för fler alternativ.
#14760271

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ska det spelas på datorn? Den dyrare har ett vassare grafikkort.

Personligen tycker jag inte att en AMD-processor är ett alternativ. Intels motsvarande får mycket mer gjort i verkligheten. Det beror på att benchmarks gärna testar fall där alla kärnorna kan jobba så mycket det går. Men i själva verket så är belastningen sällan sådan. Intels processorer får mer gjort med en kärna och det är oftast det som betyder något.

Jag tycker inte att priserna på de datorerna du länkar känns som erbjudanden. Att den ena datorn skulle ha kostat 1500kr mer tycker jag verkar fullständigt skrattretande.

Här är en annan tråd du kan kolla in för fler alternativ.
#14760271

Kommer väldigt sällan spelas på datorn, så det behövs inte räknas med. Tack för svar och länken, kollade där men datorn från Siba var slutsåld tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wredas:

Kommer väldigt sällan spelas på datorn, så det behövs inte räknas med. Tack för svar och länken, kollade där men datorn från Siba var slutsåld tyvärr.

Det var ju tråkigt. Kollade du om de kunde hämta den från en annan butik?

Av de du länkar ovan är den billigaste HP'n ett bra val, med tanke på att du inte prioriterar spel. Den dyrare tycker jag inte är värd pengarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det var ju tråkigt. Kollade du om de kunde hämta den från en annan butik?

Av de du länkar ovan är den billigaste HP'n ett bra val, med tanke på att du inte prioriterar spel. Den dyrare tycker jag inte är värd pengarna.

Kollade tyvärr inte om dom kunde hämta den från en annan butik. Verkar vara slutsålt på de mesta ställen. Tar gärna tips på någon annan dator än Lenovo 510, då den verkar kosta mer än 4000 nu. Du skrev i den länkade tråden att G50-70 var bra för spel, kommer inte spelas på den men är den ändå det bästa valet för en "standard" användare just nu?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta i upplösningen 1366 x 768 med en lång tång. Mitt tips är att ta en dator som har lite högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta i HP med tång

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Jag skulle inte ta i upplösningen 1366 x 768 med en lång tång. Mitt tips är att ta en dator som har lite högre upplösning.

Jag skulle inte heller köpa en sådan till mig, men det beror väl lite på vad man ska göra med datorn. Både min fru och min dotter har datorer med den upplösningen och de verkar nöjda med det.

Sedan är det ju så att om man bara vill lägga 4000kr så blir det inte så mycket att välja på. Det finns några alternativ med högre upplösning, men då får man nöja sig med en Intel Celeron 1005M eller AMD E1 eller E2, och dessa är ju så långsamma att man blir trött.

Skrivet av Rydisen:

Jag skulle inte ta i HP med tång

Jag rekommenderar inte heller HP. Elitebook är bra, men det är ju lite annan prislapp på den också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Perfekt. Får bli någon av dom , verkade vettiga. Om inte någon av dom är bättre än den andra antar att jag tar den från Siba med 2 gb mer RAM och mindre hårddisk.

Skrivet av wRRM:

Jag skulle inte ta i upplösningen 1366 x 768 med en lång tång. Mitt tips är att ta en dator som har lite högre upplösning.

Ajdå. Hoppas att det går bra ändå...

Skrivet av Rydisen:

Jag skulle inte ta i HP med tång

Såpass, haha. Då ligger inte HP högt prioriterat.

Skrivet av giplet:

Jag skulle inte heller köpa en sådan till mig, men det beror väl lite på vad man ska göra med datorn. Både min fru och min dotter har datorer med den upplösningen och de verkar nöjda med det.

Sedan är det ju så att om man bara vill lägga 4000kr så blir det inte så mycket att välja på. Det finns några alternativ med högre upplösning, men då får man nöja sig med en Intel Celeron 1005M eller AMD E1 eller E2, och dessa är ju så långsamma att man blir trött.

Jag rekommenderar inte heller HP. Elitebook är bra, men det är ju lite annan prislapp på den också.

Okej, jo det verkar lite knapert med vettiga alternativ i så låg prisklass. Tänkte beställa någon av de ovanstående datorerna denna vecka om inget annat intressant dyker upp.

Mvh