Kan jag byta sata kabel utan att det krånglar?

Permalänk
Medlem

Kan jag byta sata kabel utan att det krånglar?

Tja! Har installerat windows 8 och uppdaterat till 8.1 men tycker ssd:n är en aning seg. Men kom sedan på att jag har sata kabel med bara 3gb/s och behöver 6gb/s så frågan är kan jag byta sata kabel utan att det krånglar?
Tack på förhand
Robin

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte byter uttag på moderkortet kommer ingenting ändras, inte hastigheten heller om inte den gamla kabeln var av väldigt låg kvalitet eller skadad på något sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så länge du inte byter uttag på moderkortet kommer ingenting ändras, inte hastigheten heller om inte den gamla kabeln var av väldigt låg kvalitet eller skadad på något sätt.

Tack för ditt svar! Så det kommer inte bli någon skillnad om jag byter från 3gb/s till 6gb/s? För moderkortet stöder det iaf:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar! Så det kommer inte bli någon skillnad om jag byter från 3gb/s till 6gb/s? För moderkortet stöder det iaf:)

Inte om du byter enbart kabel eftersom de är i princip samma.

Använder du gamla 3Gb/s-portar på moderkortet istället för 6Gb/s och byter så blir det såklart skillnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tja! Har installerat windows 8 och uppdaterat till 8.1 men tycker ssd:n är en aning seg. Men kom sedan på att jag har sata kabel med bara 3gb/s och behöver 6gb/s så frågan är kan jag byta sata kabel utan att det krånglar?
Tack på förhand
Robin

Skrivet av MultiMan:

Inte om du byter enbart kabel eftersom de är i princip samma.

Använder du gamla 3Gb/s-portar på moderkortet istället för 6Gb/s och byter så blir det såklart skillnad.

Jo det bör bli skillnad. Sata 6Gbit kräver rätt sata kablar, annars går det ner i sata 3Gbit, vilket sänker SSD prestandan. Jag hade detta problem själv, högkvalitets-skärmad Sata kabel, gick ner i hastighet, men en billig Deltaco Sata 6Gbit kvalificerad kabel, gick i full hastighet.

Wezc00 du bör dock kunna byta kabel utan problem, så länge du stänger av datorn, drar ut ström osv. Sen bara sätt i kabeln i samma port, på samma plats (förutsatt att det är 6GBit plats, helst Intel styrkretsen om du har Intel kort).
Även om du byter port, så kommer Windows att bara installera om disken igen, och du kanske blir ombedd att starta om en extra gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Så länge du inte byter uttag på moderkortet kommer ingenting ändras, inte hastigheten heller om inte den gamla kabeln var av väldigt låg kvalitet eller skadad på något sätt.

Skrivet av Paddanx:

Jo det bör bli skillnad. Sata 6Gbit kräver rätt sata kablar, annars går det ner i sata 3Gbit, vilket sänker SSD prestandan. Jag hade detta problem själv, högkvalitets-skärmad Sata kabel, gick ner i hastighet, men en billig Deltaco Sata 6Gbit kvalificerad kabel, gick i full hastighet.

Wezc00 du bör dock kunna byta kabel utan problem, så länge du stänger av datorn, drar ut ström osv. Sen bara sätt i kabeln i samma port, på samma plats (förutsatt att det är 6GBit plats, helst Intel styrkretsen om du har Intel kort).
Även om du byter port, så kommer Windows att bara installera om disken igen, och du kanske blir ombedd att starta om en extra gång.

Svårt att se varför du citerar mig och kommenterar som du gör när jag redan förklarat. Majoriteten av alla gamla 3Gb/s-kablar klarar av 6Gb/s utan problem, men som jag skrev finns det alltid usel kvalitet, dock är det sällsynt.

Har du undersökningar och tester som visar motsatsen får du gärna länka. Jag ändrar mig gärna om jag har fel. Alla gamla kablar jag använt har fungerat i 6Gb/s utan problem och alla undersökningar jag sett visar detsamma.

Jag propagerar för kvalitet i alla sammanhang så givetvis ska man köpa bästa möjliga, men just sata-kablar har jag tyckt vara onödigt att slänga när gamla fungerar lika bra som nya. Det finns för övrigt en SMART-parameter som ger utslag om det är problem med överföringen och hastigheten sänkts.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det bör bli skillnad. Sata 6Gbit kräver rätt sata kablar, annars går det ner i sata 3Gbit, vilket sänker SSD prestandan. Jag hade detta problem själv, högkvalitets-skärmad Sata kabel, gick ner i hastighet, men en billig Deltaco Sata 6Gbit kvalificerad kabel, gick i full hastighet.

Wezc00 du bör dock kunna byta kabel utan problem, så länge du stänger av datorn, drar ut ström osv. Sen bara sätt i kabeln i samma port, på samma plats (förutsatt att det är 6GBit plats, helst Intel styrkretsen om du har Intel kort).
Även om du byter port, så kommer Windows att bara installera om disken igen, och du kanske blir ombedd att starta om en extra gång.

Källa på ditt påstående? Annars är alla sata kablar gjorda för 6GBit/s. Du hade nog bara en skadad eller sämre kvalité på din.

Källa 1
Källa 2

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, sata-kablar som uppfyller specifikation,
skall fungera oavsett sataversion.
Jag kan dock förstå tillverkarna, som numera märker dem med SATA III (6Gb/s)

Misstänker man kabelproblem:
"Also you can easily check if your cable is causing you any slowdown at all. Use a program like CrystalDiskInfo that displays the raw SMART data then look at "UltraDMA CRC Error Count" This attribute will contain the total # of retransmissions a drive needed to do as a result of a signaling problem from the SATA controller to the drive and vise versa. If the value in the RAW column for this attribute is near 0 there is no cabling problem."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Källa på ditt påstående? Annars är alla sata kablar gjorda för 6GBit/s. Du hade nog bara en skadad eller sämre kvalité på din.

Källa 1
Källa 2

Är ganska svårt att hitta en källa på att det skulle vara skillnad på kablarna då det är bevisat att det inte är någon skillnad.
Kan ju även inflika med att jag kör första generationens SATA kablar (1.5Gbit) på min 6Gbit SSD och får ut full fart.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är ganska svårt att hitta en källa på att det skulle vara skillnad på kablarna då det är bevisat att det inte är någon skillnad.
Kan ju även inflika med att jag kör första generationens SATA kablar (1.5Gbit) på min 6Gbit SSD och får ut full fart.

Kan jag möjligtvis ha länkat 2 källor för att visa att det inte är det som han påstår?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnti:

Källa på ditt påstående? Annars är alla sata kablar gjorda för 6GBit/s. Du hade nog bara en skadad eller sämre kvalité på din.

Källa 1
Källa 2

Nu har jag inte lästa så noga vad ni hakar upp er på men:

Jag är säker på att källor också kan vara från folk som testat och berättat hur det gick för dom. Sen gav ni 2 vettiga förslag varför det kunde blir skillnad för honom som även andra kan ha råka ut för.

Låter som det är slutsatsen av testet (erfarenheten) ni inte håller med om (dvs varför mm). Att det teoretisk inte ska vara nån skillnad hjälper inte dom som råkat ut för det ni tror va orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nu har jag inte lästa så noga vad ni hakar upp er på men:

Jag är säker på att källor också kan vara från folk som testat och berättat hur det gick för dom. Sen gav ni 2 vettiga förslag varför det kunde blir skillnad för honom som även andra kan ha råka ut för.

Låter som det är slutsatsen av testet (erfarenheten) ni inte håller med om (dvs varför mm). Att det teoretisk inte ska vara nån skillnad hjälper inte dom som råkat ut för problem.

Citat:

Jo det bör bli skillnad. Sata 6Gbit kräver rätt sata kablar, annars går det ner i sata 3Gbit, vilket sänker SSD prestandan. Jag hade detta problem själv, högkvalitets-skärmad Sata kabel, gick ner i hastighet, men en billig Deltaco Sata 6Gbit kvalificerad kabel, gick i full hastighet.

Det va detta jag inte höll med om. Att det är olika sata kablar som det är USB 1/2/3 är så jag tolkar det han skrev.

Nu har dock TS fått svar på sin fråga så ska inte dra diskussionen åt andra håll isf kan vi starta en ny tråd om detta

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnti:

Källa på ditt påstående? Annars är alla sata kablar gjorda för 6GBit/s. Du hade nog bara en skadad eller sämre kvalité på din.

Källa 1
Källa 2

Tyvärr har jag ingen annan pålitlig källa än egna situationer, där jag har haft detta problem 4-5 gånger de senaste 2 åren med de 100 tals maskiner jag går igenom per år. Det är sällsynt, men det sker. Verklighet utanför Lab-tester, kan man kalla det.
Du kan säkert ha rätt i att det är dålig kabel, eller skadad, men detta var allt från den högkvalitets kabeln jag nämnde till HP OEM och div andra.

De tidiga hade inte skärmning mellan de olika kablarna på lika strikt sätt, utan bara de 7 trådarna bredvid vartannat. Sen blev bättre när Sata2 kom hade riktig skärm mellan de 2 data paren som går, runt hela kablaget. Och de riktigt överprisade har även skärm på alla kablar i mellan, något som är överdrivet. Detta är lite som IDE 40 och 80 pin kablar, signal störningar som påverkar. I teorin ska alla sata kablar klara 6Gbit, men pga olika anledningar som böjningar, störningar och annat, gör inte alla det.

Men eftersom kablarna i generella drag har blivit bättre, och ofta är korta (0,25m-0,5m) så brukar det fungera utan problem. Är som denna knäppa HDMI kabel jämförelsen, mellan 200kr kabeln och 2000kr kabeln. Så på så vis har du helt rätt. Så länge de kan prata i rätt hastighet, så fungerar det klockrent. Men desto längre kablar, desto lättare att få problem.

Skrivet av panpo98:

Nu har jag inte lästa så noga vad ni hakar upp er på men:

Jag är säker på att källor också kan vara från folk som testat och berättat hur det gick för dom. Sen gav ni 2 vettiga förslag varför det kunde blir skillnad för honom som även andra kan ha råka ut för.

Låter som det är slutsatsen av testet (erfarenheten) ni inte håller med om (dvs varför mm). Att det teoretisk inte ska vara nån skillnad hjälper inte dom som råkat ut för det ni tror va orsaken.

Jo, du kan hitta en del forum som har dessa problem, och det sker. Men det är nog mer ofta de som sätter SATA1 kabel (billig) till Sata 3, när de saknade denna bättre skärmningen.

Ang SMART status som folk kommenterade om, jo det är en bra indikering. Men det du mer ofta ser är att Sata3 porten går ner i Sata2 läge, som tex Crystal Disk Info kan visa för dig, istället för att visa en massa fel.