Objektiv köpråd Samyang eller sigma

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Objektiv köpråd Samyang eller sigma

Hej, det är så att jag har tänkt köpa ett ultravidvinkel objektiv. Jag har hittat ett Samyang 14mm f/2.8 på blocket för 2500kr, 4 år gammalt, fint skick enligt bilderna på den. jag har även kollat på ett Sigma 10-20mm f/4-5.6 för 3000 kr ifrån 2007 som är också i ett bra skick.

Vilket av dessa är mest prisvärt? jag vill helst inte köpa ett helt nytt objektiv eftersom jag inte har råd till det och jag tycker att begagnat är bäst just nu för min ekonomi. Jag har tänkt använda objektiven till astrofotografering och landskapsfotografering med min 600D.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Samyang, primes är oftast skarpare och den har 2.8. Vidare är Samyang mycket bra byggda och solida.

EDIT: Men pruta också, har själv funderat på den annonsen men skulle inte betala 2500. Han släpper den säkert för 1800-2000.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Sigman pga mer vidvinkel och zoom. 14mm är inte superdupervidvinkel på Canon APS-C och när det handlar om vidvinklar så ger även väldigt små förflyttningar stora förändringar på perspektivet och att inte ha möjlighet att finjustera utsnittet då skulle göra mig helt vansinnig.

Edit:
Med tanke på att ett nytt dylikt kostar typ 4000kr känns väl dock 3000kr lite i mesta laget.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag zoom är riktigt onödigt på vidvinkel aps-c. Har själv ett 10-18 men köpte det enkom för IS. Annars hade 14 dugit gott vilket fortfarande är jäkligt vidvinkel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av dumbo:

Jag hade tagit Sigman pga mer vidvinkel och zoom. 14mm är inte superdupervidvinkel på Canon APS-C och när det handlar om vidvinklar så ger även väldigt små förflyttningar stora förändringar på perspektivet och att inte ha möjlighet att finjustera utsnittet då skulle göra mig helt vansinnig.

Edit:
Med tanke på att ett nytt dylikt kostar typ 4000kr känns väl dock 3000kr lite i mesta laget.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Personligen tycker jag zoom är riktigt onödigt på vidvinkel aps-c. Har själv ett 10-18 men köpte det enkom för IS. Annars hade 14 dugit gott vilket fortfarande är jäkligt vidvinkel.

Jag tänker köpa samyang objektivet eftersom jag har större nytta av en större bländare än 4mm. Jag kollade upp samyangen och den hade 115° synfält medan sigman hade bara 105° (ish).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Jag tänker köpa samyang objektivet eftersom jag har större nytta av en större bländare än 4mm. Jag kollade upp samyangen och den hade 115° synfält medan sigman hade bara 105° (ish).

Fast Samyangens 115º är beräknat på en fullformatssensor och Sigmans 105º på cropsensor

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Hej, det är så att jag har tänkt köpa ett ultravidvinkel objektiv. Jag har hittat ett Samyang 14mm f/2.8 på blocket för 2500kr, 4 år gammalt, fint skick enligt bilderna på den. jag har även kollat på ett Sigma 10-20mm f/4-5.6 för 3000 kr ifrån 2007 som är också i ett bra skick.

Vilket av dessa är mest prisvärt? jag vill helst inte köpa ett helt nytt objektiv eftersom jag inte har råd till det och jag tycker att begagnat är bäst just nu för min ekonomi. Jag har tänkt använda objektiven till astrofotografering och landskapsfotografering med min 600D.

Samyang 14/2.8 utan tvekan, men aldrig för 2500kr om den är 4 år gammal.

Som ny kostar den 3300kr, så något är skumt med försäljaren!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HCOC:

Samyang 14/2.8 utan tvekan, men aldrig för 2500kr om den är 4 år gammal.

Som ny kostar den 3300kr, så något är skumt med försäljaren!

Vad är ett rimligt pris för objektivet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Jag tänker köpa samyang objektivet eftersom jag har större nytta av en större bländare än 4mm. Jag kollade upp samyangen och den hade 115° synfält medan sigman hade bara 105° (ish).

4mm är STOR skillnad. Det är 40%
Samyangens bildvinkel är, som sagt, beräknad på småbild och sigman på APS-C. På APS-C ger samyangen ca 92.5 grader bildvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Vad är ett rimligt pris för objektivet?

Om den är 4 år gammal så räkna gärna hur försäkringsbolag räknar på värdesaker...
Gluggen har inte ens garanti så du kan i värsta fall få skräp. Hade jag varit du, då du redan sagt att du har råd att köpa en glugg för ca 3000kr, så hade jag köpt en sprillans ny Samyang 14/2.8 istället, för bara 3300kr (Se här för aktuellt pris).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Vad är ett rimligt pris för objektivet?

1800-2000:- max. Att den är 4 år är nog inget att hänga upp sig på såvida glasen är OK. Samyangs
objektiv är välbyggda och med tanke på att de är helmanuella så finns det inte mycket som kan strula.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Har en Samyang 8mm och bygget känns väldigt bra och optiken är helt ok. Har även haft 2 st Sigma 10-20 vilket gjorde så jag bestämde mig för att aldrig köpa något från Sigma mer! Inte bara optikens fel utan mycket beroende på hanteringen av garantiärenden också. Köp ett nytt Samyang.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk

Om du ska fota astro är det inget snack om saken att du borde skaffa samyangobjektivet. Det har inte mycket coma, det är hyffsat skarpt vidöppet vilket behövs med din kamera och det är ett eller två stopp snabbare beroende på var i zoomomfånget du är. 14mm är tillräckligt vidvinkligt att manuell fokus inte är något problem, om du är tveksam så kör f8 och ställ in fokus på en meter så kommer allt vara i fokus.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jag har ett sigma 10-20/4-5.6 som jag skaffade av nyfikenhet... sen den första entusiasmen som man alltid har inför ett nytt objektiv lagt sig är mina slutsatser

- När jag fotar med det så är det oftast kring 10mm som gäller, en liten men dock viss zoomjustering är väldigt praktisk
- optiskt är detta objektiv IMO rätt uselt - usel kantskärpa och oerhört usel rörig bokeh

Och då har jag absolute inget emot sigma, har 3 andra sigma objektiv som jag är ypperligt nöjd med, dock så håller just DETTA relativt gamla(?) sigma objektiv inte alls samma klass optiskt elle mekaniskt som några av de nya sigmorna.

- Summa summarum så fotar jag nästan aldrig med detta (håller mig oftast kring 17-18mm på mina normalzoomar istället), anledningen är relativt usla optiska egenskaper.

- Det bästa med detta objektiv är väl att det är billigt och har bra zoomområdet. Undvilker man oskarp bakgrund så man slipper se bokehn och bländar ned något steg så fungerar det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

- optiskt är detta objektiv IMO rätt uselt - usel kantskärpa och oerhört usel rörig bokeh

Och då har jag absolute inget emot sigma, har 3 andra sigma objektiv som jag är ypperligt nöjd med, dock så håller just DETTA relativt gamla(?) sigma objektiv inte alls samma klass optiskt elle mekaniskt som några av de nya sigmorna.

- Summa summarum så fotar jag nästan aldrig med detta (håller mig oftast kring 17-18mm på mina normalzoomar istället), anledningen är relativt usla optiska egenskaper.

Man bör/kan inte jämföra supervidvinklar med andra objektiv på detdär sättet. Vidvinklar presterar generellt sämre än "vanliga" objektiv och kräver mer nerbländning för att komma till sin rätt. Detta är en egenskap som vidvinklar generellt har, liksom.
Sedan finns det såklart variationer inom gruppen vidvinklar. Min Tokina 12-24 har tex jämnare skärpa över bilden och därmed bättre kantskärpa än Sigma 10-20/4-5.6, men skärpan i centrum av bilden är sämre.
Även den hyllade Tokina 11-16 (som jag själv tycker är rätt överskattad) är mjuk i kanterna, även vid en del nedbländning.

Bokeh är väl oftast inte jätterelevant för vindvinklar, men visst, fotar man saker på vidöppen bländare på närgränsen så får man ju saker som är ut fokus i bakgrunden. Oskärpeciklarna är dock fortfarande relativt små och det i sig gör ju att man får ett relativt rörigt intryck, så även detta gör ju att man inte riktigt kan jämföra med "vanliga" objektiv.

Visst, Sigma 10-20 kanske inte är state of the art, men antingen behöver du ändra dina referensramar till något som är relevant för vidvinklar eller så behöver du skicka ditt objektiv på service, för uselt är definitivt att ta i. Tamron 10-24, däremot, är ganska dåligt och kanske nära vad man skulle kunna kalla uselt.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Man bör/kan inte jämföra supervidvinklar med andra objektiv på detdär sättet. Vidvinklar presterar generellt sämre än "vanliga" objektiv och kräver mer nerbländning för att komma till sin rätt. Detta är en egenskap som vidvinklar generellt har, liksom.
Sedan finns det såklart variationer inom gruppen vidvinklar. Min Tokina 12-24 har tex jämnare skärpa över bilden och därmed bättre kantskärpa än Sigma 10-20/4-5.6, men skärpan i centrum av bilden är sämre.
Även den hyllade Tokina 11-16 (som jag själv tycker är rätt överskattad) är mjuk i kanterna, även vid en del nedbländning.

Bokeh är väl oftast inte jätterelevant för vindvinklar, men visst, fotar man saker på vidöppen bländare på närgränsen så får man ju saker som är ut fokus i bakgrunden. Oskärpeciklarna är dock fortfarande relativt små och det i sig gör ju att man får ett relativt rörigt intryck, så även detta gör ju att man inte riktigt kan jämföra med "vanliga" objektiv.

Visst, Sigma 10-20 kanske inte är state of the art, men antingen behöver du ändra dina referensramar till något som är relevant för vidvinklar eller så behöver du skicka ditt objektiv på service, för uselt är definitivt att ta i. Tamron 10-24, däremot, är ganska dåligt och kanske nära vad man skulle kunna kalla uselt.

Ja du har säkerligen helt rätt, dock så är mina refernser i detta fall mina egna bilder med övriga objekti då med avseende på skärpa bokeh etc. Man vill ju ta bra och bättre bilder. Just att fota nära närgränsen på vidvinkel är den typ av bilder som jag "i princip" ofta gillar... men... det blir mindra bra med detta objektiv. Det gör väl att vidvinkelobjektiv med tveksamma optiska prestanda då kanske inte passar mitt fotande. Min reaktion har helt enkelt varit att jag sällan tar supervidvinkelbilder numera eftersom slutresultatet sällan blir det som jag önskar mig. Jag fantiserar ibland om ett vidvinkelobjektiv med samma skärpa och bokeh som övriga objektiv... men det kanske inte finns eller blir omotiverat dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Man vill ju ta bra och bättre bilder.

[...]

Jag fantiserar ibland om ett vidvinkelobjektiv med samma skärpa och bokeh som övriga objektiv... men det kanske inte finns eller blir omotiverat dyrt.

En bra bild behöver ju inte nödvändigtvis innebära 100% teknisk perfektion. Man kommer ju till en nivå där det är "tillräckligt bra" nånstans åxå. När detta infaller är ju såklart olika från person till person och det beror ju, lite som du åxå är inne på, hur man fotar, dvs vilken typ av bilder man tar. I regel är det, IMO, främst för landskap och repro som kantskärpan är av lite större vikt. För övriga bilder är det eg mer känslan av att veta att man inte har 100% skärpa i hörnen än att det spelar någon verklig roll.

Ang. bra vidvinkelobjektiv så är väl Nikon 14-24 bland det bästa för vanliga dödliga, men ska det bli riktigt vidvinkligt med den behöver man ju köra FF/FX. Bokeh:n på den är ju inte heller super, men någorlunda hygglig iaf (avsevärt bättre än Simga 10-20, IMO). Den har ju dock andra nackdelar, som tex att den är ganska benägen att ge flare. Även lite snett bakifrån är frontlinsen synlig från vissa vinklar, så man kan få flare i situationer man inte skulle få det med "vanliga" objektiv...

Så, det perfekta objektivet finns ju inte. Det är ju, som alltid, att man får välja det man tycker passar en bäst. Jag skulle inte ha problem med att använda Sigma 10-20 för mina behov. Ett stegs nedbländning ger bra (om än inte perfekt) skärpa ända ut i hörnen.
Som prisbilden ser ut idag skulle det varit mitt val. När jag köpte min Tokina 12-24 kostade Sigma 10-20 lika mycket och då tyckte jag att Tokinan var en bättre kompromiss, även om jag saknar de extra 2mm vidvinkel ibland. Helst skulle jag vilja ha Sigma 8-16, men då blir det problematiskt med att använda filter... Får jag lite pengar över kanske jag köper ett att använda parallellt med Tokinan.

Permalänk

Nikon 14-24/2.8 är lite väl dyr imo för ett specialobjektiv eftersom vidvinkel inte är någon stor grej fär mig, sen som du säger känns det väl sådär på DX. Jag tar extremt mycket typ "miljöporträtt" av sonen med kort skärpedjup och då ger extrema vidvinklar lite skumt perspektiv... 18mm räcker hyfsat långt och kvaliteten blir hög, vilket höjer känslan på bilderna. Har provat 10mm också och det blir rätt "komiska" bilder med stor näsa om man har motivet prick i mitten och NÄRA... som faktisk är kul på barnbilder - men man tröttnar snabbt.

Skaffade ju Sigma 18-35/1.8 för ett tag sedan eftersom den låg hyfsat i pris även om den var relativt dyr. Men det är det objektiv jag nu äger som jag är mest nöjd med. Eftersom det är så bra optiskt har jag blivit lite bortskämd, och då ligger kompromissen att klara sig på 18mm nära till hands.

Får man fantisera fritt så kan kan hoppas att sigma som nu verkligen jobbat hårt med nya objektiv släpper ett 10-20/1.8 för DX med samma klass som Art serien. Det vore ju mumma.