Permalänk
Medlem

Cron job körs inte

Har problem med att den sista raden jag har lagt in in min crontab fil verkar inte köras, jag vill alltså sätt datorn i viloläge för att sedan starta upp 6:30.
Kommandot jag har lagt till funkar som det skall när jag kör det i terminalen.

# /etc/crontab: system-wide crontab # Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab' # command to install the new version when you edit this file # and files in /etc/cron.d. These files also have username fields, # that none of the other crontabs do. SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin # m h dom mon dow user command 17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly 25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily ) 47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly ) 52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly ) 55 * * * * root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har problem med att den sista raden jag har lagt in in min crontab fil verkar inte köras, jag vill alltså sätt datorn i viloläge för att sedan starta upp 6:30.
Kommandot jag har lagt till funkar som det skall när jag kör det i terminalen.

# /etc/crontab: system-wide crontab # Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab' # command to install the new version when you edit this file # and files in /etc/cron.d. These files also have username fields, # that none of the other crontabs do. SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin # m h dom mon dow user command 17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly 25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily ) 47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly ) 52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly ) 55 * * * * root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log #

Du har kört "service cron restart" antar jag?

Permalänk
Medlem

Varje 55 minuter vill du sätta datorn i sleep vilket är en intressant variant dock så måste jag fråga varför du inte låter hourly göra det 17 över istället för att vara inne och pilla i crontab.
Du bör ha full sökväg även till date även om det inte bör vara felet just

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Du har kört "service cron restart" antar jag?

japp

Skrivet av aluser:

Varje 55 minuter vill du sätta datorn i sleep vilket är en intressant variant dock så måste jag fråga varför du inte låter hourly göra det 17 över istället för att vara inne och pilla i crontab.
Du bör ha full sökväg även till date även om det inte bör vara felet just

Egentligen så är det 06:55 varje dag som jag vill sätta datorn i viloläge, kör *:55 nu för att testa enklare

Permalänk
Hedersmedlem

En felsökningsmetod för `cron` är att explicit försöka köra kommandot i ett skal med samma omgivning som `cron` använder. Här skulle det vara något i stil med att som `root` testa att köra:

env -i SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin HOME=/root LOGNAME=root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log

Testa även någon gång utan omdirigeringen till loggfilen för att se om det gör någon skillnad.

(Rekommenderar också att sätta väckningstiden till typ "+1 minute" snarare än halv sju nästa dag under testen, men det är nog uppenbart varför .)

Permalänk
Medlem

Har löst problemet nu, tydligen behöver man "escapa" %-tecknet i cron, % blir alltså \%.
http://serverfault.com/questions/449651/why-is-my-crontab-not...