Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag förstår inte hur man kan lägga flera hundralappar på såkallade "PowerBanks" eller liknande. Det billigaste och bästa (både för plånbok och naturen) är detta:

http://www.ebay.co.uk/itm/5V-2A-Dual-USB-Power-Bank-18650-Bat...

Jag har exakt en sån och "18650"-batterier hittar man i de allra flesta laptopbatterier. Jag får tag i gamla laptopbatterier på jobbet som jag plockar isär och får ut 6-9 st 18650...funkar också prima till diverse ficklampor som finns att köpa från Kina.

Och har man inte tillgång till gamla laptopbatterier via jobbet så drar helt plötsligt summan iväg ett par hundra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Synd att det var brådskande, men jag tänkte tipsa ändå så att andra kan ta del av mitt tips åtminstone.

Jag förstår inte hur man kan lägga flera hundralappar på såkallade "PowerBanks" eller liknande. Det billigaste och bästa (både för plånbok och naturen) är detta:

http://www.ebay.co.uk/itm/5V-2A-Dual-USB-Power-Bank-18650-Bat...

Jag har exakt en sån och "18650"-batterier hittar man i de allra flesta laptopbatterier. Jag får tag i gamla laptopbatterier på jobbet som jag plockar isär och får ut 6-9 st 18650...funkar också prima till diverse ficklampor som finns att köpa från Kina.

Med det där skalet och 4 st 18650 så kan du ladda upp telefonen flera gånger, har dock aldrig testat fullt ut hur mycket det laddar. Man laddar enkelt upp batteripacket med hjälp av en vanlig micro-USB-laddare. Eftersom batterierna är utbytbara så kan du har flera lösa batterier med dig som du byter ut när det börjar sina.

Detta funkar ju dessvärre inte för dig eftersom frakten från Kina brukar vara ett par veckor.

Om ni vill så kan jag skriva en lite utförligare guide med bilder o.s.v.

De flesta sådana där boxar är dåligt skräp, och kostar det 50 kr inkl frakt från England så är det garanterat skräp. Problemet är att gamla använda 18650-batterier kanske har 50% kapacitet kvar så det blir tungt för lite kapacitet och ska du ha en box som inte är värdelös är du uppe i 70-100 kr bara för boxen.

Skrivet av Gibbe:

Har just läst igenom hela tråden, och jag blir inte klok på nånting riktigt.

Om en inte vill ha noname, Deltaco eller refurb, vad ska en köpa då?

Bra fråga. Själv använder jag powerbanks från Lenovo och Xiaomi och båda dessa har nya batterier från LG eller Samsung, jag har även 18650-boxar med gamla laptop-batterier men riktiga powerbanks fungerar bättre och har högre kapacitet för vikten. Dock säljs inga av dessa i Sverige, så frågan är vilka av de som säljs här som är bra.

En vild gissning är att powerbankarna från GP och Verbatim har bra grejer, men man får leta upp detaljerade recensioner för att se om det är så.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns mer seriösa solcellsladdare än "billigaste budget" leksakerna om man letar bland företagen som gör prylar för "fritid & expeditions folket"
http://www.bushnell.com/all-products/outdoor-technology/power...

Vindladdare till båtar går också att använda om man vill.
http://www.hjertmans.se/articlegroup/vindgenerator-rutland

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att folkar larvar sig och skriver bilbatterier mm.
Det ända vettiga är väl en powerbank? Vad kan vara smidigare än det?
Typ: http://www.inet.se/produkt/8906476/deltaco-powerbank-15600mah

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedishdragon:

Hur mycket skulle man då förlora på att skippa batteriet? Kostnaden drog iväg lite där :/

Edit: Och är vi inte tillbaka på no-name produkter igen? o.O

Antar att du tänker på Solcellen som noname märke (Då GP borde väl vara ett OK märke ), var också lite skeptiskt, har bara haft solcellen i några veckor, men så länge panelen ligger utvikt med batteriet inkopplat hela tiden så funkar det.

klart det går att skippa batteriet, men du vet ju aldrig när du behöver ladda. Lite trist om batteriet tar slut i mobilen och du surfar när det är solnedgång hehehe

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedishdragon:

Hej!
Nu ska jag iväg till en (mer eller mindre öde) ö i en vecka, och såklart finns det ingen el alls där. Då uppstår problemet att ingen el = ingen mobilladdare.
Förra året köpte jag nån billig liten solcellsladdare på kjell o company som inte funkade alls. Direkt solljus i en hel dag streck och mobilen förlorade batteri, inte lika mycket som utan laddare men fortfarande långt ifrån att batteriet skulle öka. Då kommer frågan i år igen, Har tekniken gått framåt så jag ska köpa ännu nån billig sak på Biltema (exempel) eller ska jag satsa på nåt annat? Litet vindkraftverk tänkte jag först men det kan nog bli förskräckligt jobbigt att få tag på grejer (och få allt att funka) och även om jag får det blir det väl samma effekt där. Bilbatteri tar tyvärr för mycket plats och är för tungt.

Någon som har en idé som kan hjälpa till här?
Jag har en Nokia Lumia 920, ifall ni undrar om kompatibilitet
Tacksam för svar!

Kör själv med ett billigt noname powerpack på 6000 mha från 24.se, klarar att ladda min Lumia 920 2ggr. Ett med dubbla kapaciteten vore perfekt för 1 vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen annan än jag som reagerat på rubriken?? "Ladda mobil utan EL?"

Jag blev naturligtvis nyfiken direkt. Hur skulle detta gå till? Magi, telekinetik, mörk materia, astral projektion.. Das kopf blev alldeles varm av alla tankar som virvlade runt. Kanske hade tekniken nått så långt att... nej, jag vågade inte hoppas. Men kanske kanske hade jag missat något ny viktig upptäckt?

Så läste jag tråden och förstod vad det handlade om. Va snopet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Ingen annan än jag som reagerat på rubriken?? "Ladda mobil utan EL?"

Jag blev naturligtvis nyfiken direkt. Hur skulle detta gå till? Magi, telekinetik, mörk materia, astral projektion.. Das kopf blev alldeles varm av alla tankar som virvlade runt. Kanske hade tekniken nått så långt att... nej, jag vågade inte hoppas. Men kanske kanske hade jag missat något ny viktig upptäckt?

Så läste jag tråden och förstod vad det handlade om. Va snopet.

Rubriken är ju lite vilseledande, men som sagt allt han vill är att ha en ladd-lösning på ön. förstår inte varför många kommenterar om det är helt utanför ämnet. denna fungerar riktigt bra http://www.dustinhome.se/product/5010746762/gp-portable-power...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

Gör ett potatis batteri då-- Bara till å serie koppla en jävla massa potäter.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Han ska alltså bryta upp sin telefon om han behöver byta batteri?

Heh, hitta iphone användaren

Permalänk
Medlem

Skulle själv satsa på Xiaomi's 10400 mAh powerpack. Anodiserad aluminiumkonstruktion av unibody-typ tillsammans med fyra stycken Samsung eller LG-battericeller plus en försäkring för upp till ~80,000 kronor. Kostar bara 175 kronor på eBay, men dock med en rätt så lång leveranstid.

http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Xiaomi-10400mAh-Power-Bank...

Har själv ett Xiaomi powerpack, fungerar skitbra! Laddar min Sony Xperia Z1 (3000 mAH) cirka 3 gånger per laddning

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swedishdragon:

Hej!
Nu ska jag iväg till en (mer eller mindre öde) ö i en vecka, och såklart finns det ingen el alls där. Då uppstår problemet att ingen el = ingen mobilladdare.
Förra året köpte jag nån billig liten solcellsladdare på kjell o company som inte funkade alls. Direkt solljus i en hel dag streck och mobilen förlorade batteri, inte lika mycket som utan laddare men fortfarande långt ifrån att batteriet skulle öka. Då kommer frågan i år igen, Har tekniken gått framåt så jag ska köpa ännu nån billig sak på Biltema (exempel) eller ska jag satsa på nåt annat? Litet vindkraftverk tänkte jag först men det kan nog bli förskräckligt jobbigt att få tag på grejer (och få allt att funka) och även om jag får det blir det väl samma effekt där. Bilbatteri tar tyvärr för mycket plats och är för tungt.

Någon som har en idé som kan hjälpa till här?
Jag har en Nokia Lumia 920, ifall ni undrar om kompatibilitet
Tacksam för svar!

Om där nu inte är EL på ön så är där väl inte täckning heller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Om där nu inte är EL på ön så är där väl inte täckning heller?

Hehe och där kom väl frågan som väl är den mest relevanta av alla:-)
Men som ingen tänkt på:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hej! Jag köpte en solcellsladdare från Ebay för drygt 200 kronor. Kineserna säljer massa sådant, och den fungerade att ladda min android med, dock inte min iPhone. Jag behöver nog bygga ett buffertbatteri för att den ska ladda iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om där nu inte är EL på ön så är där väl inte täckning heller?

El leds via kabel, som kan vara problematiskt att dra ut till diverse öar. Mobiltelefon är däremot trådlös och signalerna kan nå rätt långt, även dit el inte är dragen

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Kan rekommendera ett gel-batteri istället för ett vanligt blysyrabatteri. Ingen syra som kan läcka ut.

Annars bra tips.

FÖrdelen med en ackumulator är ju att den klarar djupurladdning bättre än gel-batterierna, som mer är tänkta som startbatterier. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.