Någon som använder m.2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Någon som använder m.2?

Har varit eld o lågor över M.2 sen det kom då jag helt enkelt hatar kablar (både i o utanför datorn).
Har inte haft råd att uppdatera riggen till att få in en M.2 SSD än så har ingen erfarenhet av det själv.

Är det någon annan som använder M.2?
Går det så snabbt och är så bekvämt som mina dagdrömmar säger?

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av sgtspiff:

Har varit eld o lågor över M.2 sen det kom då jag helt enkelt hatar kablar (både i o utanför datorn).
Har inte haft råd att uppdatera riggen till att få in en M.2 SSD än så har ingen erfarenhet av det själv.

Är det någon annan som använder M.2?
Går det så snabbt och är så bekvämt som mina dagdrömmar säger?

Jag använder inte M.2 men väl mSATA. Det är väldigt smidigt. Tyvärr så erbjuder inte M.2 någon skillnad i hastighet så länge de snabbaste diskarna ligger runt 550MB/s. Du får samma fart oavsett om du köper en SATA, mSATA eller M.2 disk. Vi får vänta tills det kommer snabbare M.2 diskar. Först då kommer jag att satsa på det.

Såg att Plextor kommit med några snabbare nu, så det börjar ta sig. Men skulle gärna vilja se fler snabba M.2 SSD'er släppta innan jag väljer.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Plexors M6E serie finns redan i butik, m.2 med 2x PCI-e 2.0 , så visst finns dom redan, men gissar det kommer ännu snabbare saker under hösten.

http://www.legitreviews.com/plextor-m6e-256gb-m-2-pcie-ssd-review_144812

MSI X299M Carbon | Core i9 7900X @ 4.6 GHz| NZXT x62 | Crucial Ballistix 32768 MB DDR4-2400| 500GB Samsung 960 EVO, 1050GB Crucial mx300, 480GB Seagate 600 | ASUS 1080 Ti Strix OC 11GB @ 1733/11800| Enthoo Evolv mATX TG | EVGA 850W G2 Supernova | ASUS ROG Swift PG348Q 34" | 64TB UNRAID NAS | HP Spectre 13 | i5-8250U | 8192MB | 512GB NVMe SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2008

Var det inte något prob att boota fr m.2?
Isåfall är det ju kasst.
Då måste man ändå ha en ssd via (m)sata..

Skickades från m.sweclockers.com

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ReverenD:

Var det inte något prob att boota fr m.2?
Isåfall är det ju kasst.
Då måste man ändå ha en ssd via (m)sata..

Skickades från m.sweclockers.com

Detta lär väl vara ett problem precis som alla PCI-E har innan NVMe blir standard (uppföljaren till AHCI).
Förr när SATA var ungt så hade man ju också problem och behövde raid drivare mm för att kunna använda Sata diskar, sen gjordes en standard. Eftersom SSD nu är mer eller mindre standard i alla vettiga maskiner så ska det få en ersättare som är optimerad för just PCIe, Msata och M.2, vilket borde gör att allt sånt ska fungera.

Själv tänker jag inte ta i M.2 förrän det börjar bli mer nytta och beprövat, eftersom jag har agerat barndoms-testare i för många år nu, och är trött på ev problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Kör på en mSata SSD i min laptop, busenkelt att installera och vips så hade man två hårddiskar i datorn. Inga problem att boota från den heller.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Tänkte köra det i brorsans rigg men de var dyrare och fanns bara intel och en till att välja mellan så jag körde standard 2.5

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14