Hjälp med installation av OS

Permalänk

Hjälp med installation av OS

Hej Swec!

Installerade Windows 7 på en av mina hårddiskar i min stationära dator för att sedan stoppa in den i min nya Zenbook UX32LN. När jag startar min Zenbook står det att den inte har någon boot device? Men BIOS hittar min SSD på 240gb, ändå bootar den inte den :S Funkade bra att boota båda mina operativ system på min stationära. Skrev heller aldrig in Serial Key till den W7 installationen.

Testade även att stoppa in windows skivan i min externa cd/dvd via USB till Zenbooken vilket inte fungerade heller. Det står att den inte har något att boota ifrån. Har jag gjort sönder datorn? Kan stoppa tillbaka min gamla ssd och köra ubuntu men det gillade jag inte så mycket.

hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hej Swec!

Installerade Windows 7 på en av mina hårddiskar i min stationära dator för att sedan stoppa in den i min nya Zenbook UX32LN. När jag startar min Zenbook står det att den inte har någon boot device? Men BIOS hittar min SSD på 240gb, ändå bootar den inte den :S Funkade bra att boota båda mina operativ system på min stationära. Skrev heller aldrig in Serial Key till den W7 installationen.

Testade även att stoppa in windows skivan i min externa cd/dvd via USB till Zenbooken vilket inte fungerade heller. Det står att den inte har något att boota ifrån. Har jag gjort sönder datorn? Kan stoppa tillbaka min gamla ssd och köra ubuntu men det gillade jag inte så mycket.

hälsningar

Du kan inte installera Win på en dator och tro att den kommer boota på en annan dator.

Hade du flera diskar inkopplade när du installerade Windows så har förmodligen bootfilerna hamnat på en annan hårddisk.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Installerade Windows 7 på en av mina hårddiskar i min stationära dator för att sedan stoppa in den i min nya Zenbook UX32LN.

Hur tänkte du nu? Det där kommer inte att funka, du har ju säkerligen helt andra hårdvaror i din stationära dator...

Installera Windows när SSD:n sitter i den bärbara annars kommer du aldrig vidare.

Permalänk
Medlem

Jag avråder dig att installera Windows 7 på din Zenbook UX32LN, det går kanske att installera med mycket krångel men det fattas drivrutiner för att datorn skall fungera.

Läs inlägg 81 och klicka på länken i inlägget #14649053

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Disken ska sitta i Zenbook UX32LN när Windows installeras på den eftersom datorerna INTE har samma delar.

Annars reagerar datorn precis som du skulle göra om du och din mormor (2st datorer) försökte byta skor/kläder (Windows disk) med varandra. Ni har knappast samma storlek (hårdvara) och skulle inte trivas ens om ni fick på er dom.

Edit:
Sen att datorn inte hittade något disk att starta från kan bla bero på det Commander nämnde.

USB DVD problem beror nog på att du valt fel alternativ i boot listan. Gällande USB måste du alltid välja EXAKT vilken datorn ska starta från precis som om datorn hade haft 2 st diskar, 2 st USB DVD osv.

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag flyttat runt olika diskar mellan två datorer utan att ha problem med uppstart. Tror det var när jag testade en tidig version av Windows 8, då formaterade jag en av diskarna i min primära dator som körde W7 sen tidigare och installerade på den. Backup av filerna på disken som formaterades gjordes genom att kopiera över dom till en disk på en annan dator. Så när installationen var gjord hade jag W7 och W8 på varsin disk i dator 1 och W7 på en disk i dator 2, där de sparade filerna låg.

Minns att jag satt med båda chassina öppna och bara flyttade diskarna lite fram och tillbaka när jag skulle komma åt filerna. När jag märkte att W8 funkade ville jag formatera dator 1's W7-disk och då blev det ytterligare en vända med filkopieringar. Jag satt glatt och kopplade om diskarna mellan de två datorerna och kunde starta de olika Windows-installationerna utan problem.

Permalänk

Har Ubuntu installerat på den nu. Får väl funka istället för Windows. Min kompis tog BORT ALLT på den första SSDn så antar att jag inte kan återgå till Windows allt. Suger riktigt hårt!

Får väl sälja den ifall jag inte trivs med den bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Har Ubuntu installerat på den nu. Får väl funka istället för Windows. Min kompis tog BORT ALLT på den första SSDn så antar att jag inte kan återgå till Windows allt. Suger riktigt hårt!

Får väl sälja den ifall jag inte trivs med den bara!

Du kan kontakta ASUS support och fråga om dom kan skicka en Windows 8.1 Recovery DVD till din Zenbook UX32LN.

Visa signatur

janee

Permalänk

Saken är att jag inte kan boota med CD. Köpte en extern cd/dvd och kunde inte boota från den. Funkade heller inte med USB minne. Det ända som bootar från usb minne är faktiskt linux. W7 och W8 funkar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Saken är att jag inte kan boota med CD. Köpte en extern cd/dvd och kunde inte boota från den. Funkade heller inte med USB minne. Det ända som bootar från usb minne är faktiskt linux. W7 och W8 funkar inte!

Inte för att jag tvivlar på det du säger, men när du testade att boota windows install från USB, använde du automatiska verktyg eller gjorde det manuellt, och formaterades den som NTFS eller FAT32?

Kolla även att inte något bootskydd är aktiverat i BIOS, då det kan hindra USB boot av OS. Linux kan ibland komma runt detta eftersom de har bra bootloaders.

Windows 7 tror jag inte du ska titta på för den datorn, men du kan ju ladda ner Windows 8 skivan från Microsoft, lagligt. Och om du nu inte lyckas installera från USB, försöka göra en ImageX installation på SSDn i en annan dator. Detta är typ som OEM tillverkare gör. Men det kräver en del läsande och en del verktyg (programvara).

Alternativet är följande:
Sysprep: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825209.aspx
Eller Acronis True Image, och universal restore.
Kort sagt, installera det på en annan dator, MEN se då till att du BARA har laptopens SSD och INGA andra diska anslutna, så att all boot system mm hamnar på SSDn. Installera Windows 8 som normalt, och kör en av de två alternativen ovan. I teorin ska det fungera eftersom det tar bort alla drivrutiner mm och "installerar" det på nytt när det sen bootas upp på laptopen. Acronis lösningen får du göra en backup på SSDn på något disk, sen återställa den och då använda deras "Universal Restore", som rensar alla drivare.

Jag har inte testat någon av lösningarna med Windows 8, och inte heller med Asus OEM licens, utan endast på Windows 7 Pro, och där fungerade det. Men om du inte skriver in någon nyckel när du installerar och inte aktiverar den (installera utan nätverk anslutet), så BÖR du kunna ange din OEM nyckel och får det att fungera när den väl är i laptopen sen, men jag kan inget lova.