Bärbar till Webbutveckling - vilken?

Permalänk
Medlem

Bärbar till Webbutveckling - vilken?

Hej Sweclockers! Jag ska som det ser ut nu börja studera till hösten och då läsa Webbutveckling i tre års tid och jag känner att jag behöver en ny laptop då min nuvarande HP är fallfärdig efter tre års pendlade, någon lös komponent låter när man vänder på den och rök kommer ut ut fläkthålen. Laptopen gavs till samtliga elever på skolan och de som pendlade hade nästan samtliga obrukbara datorer efter tre års tid.

Detta undviker jag gärna igen och funderar därför på en MBP Retina då de har grym byggkvalité och högupplöst skärm, problemet är OSet då jag vill köra W7 (flera anledningar, finns en del program som inte fungerar så bra på OS X som jag använder dagligen), har läst här på Sweclockers att en del anser det meningslöst att köpa en MBP om man inte avser att köra OS X?

Alternativet är en Asus Zenbook (är väl nästan bara Asus jag kan tänka mig då det är den enda tillverkare jag har endast positiva erfarenheter ifrån) men är då osäker på om 13 eller 15 är lämpligt, det lär bli en del multi tasking med kod på ena sidan av skärmen och terminal/webbläsare på den andra och vill således ha 1920x1080 upplösning. På rak arm känns 13 lite för litet då min nuvarande är 13 och jag tycker det är i minsta laget, den är dock smidig att bära med sig på. Om det blir en MPB Retina så är 15 uteslutet pga. för stor prisskillnad.

Vad skulle ni valt i min sits?

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt välja Asus, Men även lenovo då dessa har otrolig kvalitet Specielt de mera påkostade modellerna i thinkpad X serien Men även i Ideapad serien är helt otroliga i de mer påkostade segmenten.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar tråden med följande dator: LÄNK

Vad tror ni om denna? Verkar vara det jag letar efter, 15" med Full-HD skärm. Vad tror ni om processorn?

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det byggkvalité du är ute efter så bör du definitivt fundera på en Thinkpad eller en Elitebook, den kvalitén får du inte på "vanliga" laptops.
Att inte behöva oroa sig för att datorn ska gå sönder när man pendlar är riktigt skönt. När man rör på sig så klarar man sig med en lite mindre skärm, när man sätter sig ner är det bara att sno en av skolans skärmar och koppla in i laptopen istället.

Jag hade nog inte valt 15", om du nu inte har väldigt kort till skolan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det byggkvalité du är ute efter så bör du definitivt fundera på en Thinkpad eller en Elitebook, den kvalitén får du inte på "vanliga" laptops.
Att inte behöva oroa sig för att datorn ska gå sönder när man pendlar är riktigt skönt. När man rör på sig så klarar man sig med en lite mindre skärm, när man sätter sig ner är det bara att sno en av skolans skärmar och koppla in i laptopen istället.

Jag hade nog inte valt 15", om du nu inte har väldigt kort till skolan.

Ja, det är skönt att veta att datorn man köper kommer att hålla, därav funderingen på MBP. En Thinkpad/Elitebook verkar lite för klumpig för min del och jag är nog beredd att kompromissa lite grann på byggkvallé för att få en snygg och slimmad dator. Att leta upp en skärm och koppla in varje dag är alldeles för omständligt och tar enligt min egen uppfattning bort det huvudsakliga syftet med en laptop.

Det verkar som att den generella uppfattningen är att 15" avrådes om man ska bära en del på datorn och trots att kunnigt folks råd brukar väga mycket tungt så är det här nog en punkt där jag är något individuell då min nuvarande 13"-laptop känns alldeles för liten. Det finns väl dessutom ytterst få 13" med Full HD (bara MBP)?

Stort tack för svaret, det uppskattas!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Matheeeew:

Ja, det är skönt att veta att datorn man köper kommer att hålla, därav funderingen på MBP. En Thinkpad/Elitebook verkar lite för klumpig för min del och jag är nog beredd att kompromissa lite grann på byggkvallé för att få en snygg och slimmad dator. Att leta upp en skärm och koppla in varje dag är alldeles för omständligt och tar enligt min egen uppfattning bort det huvudsakliga syftet med en laptop.

Det verkar som att den generella uppfattningen är att 15" avrådes om man ska bära en del på datorn och trots att kunnigt folks råd brukar väga mycket tungt så är det här nog en punkt där jag är något individuell då min nuvarande 13"-laptop känns alldeles för liten. Det finns väl dessutom ytterst få 13" med Full HD (bara MBP)?

Stort tack för svaret, det uppskattas!

Vet inte vad du menar med klumpig då dem är hur smidiga som helst och de kan bäras hur som helst då de knappt går att göra sönder. En MBP hade jag inte haft samma tillit till.

Koppla i en annan skärm behöver man inte göra med varken 13" eller 15", men det är lika skönt att göra med båda. På en studielaptop känner jag inte heller att den höga upplösningen behövs, då batteritiden (som är väldigt viktig i fallet med studielaptops) blir lidande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar med klumpig då dem är hur smidiga som helst och de kan bäras hur som helst då de knappt går att göra sönder. En MBP hade jag inte haft samma tillit till.

Koppla i en annan skärm behöver man inte göra med varken 13" eller 15", men det är lika skönt att göra med båda. På en studielaptop känner jag inte heller att den höga upplösningen behövs, då batteritiden (som är väldigt viktig i fallet med studielaptops) blir lidande.

Nu gjorde du mig bra kluven här då batteritid är mycket viktigt även om det ska finnas rätt väl tilltagna vägguttag på högskolan. Jag testade att slänga upp ett textdokument på ena sidan av skärmen och en webbsida på den andra på min 13" 1366x768 och det är helt obrukbart, just därför vill jag påstå att den upplösningen behövs, men jag kan ha fel...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Matheeeew:

Nu gjorde du mig bra kluven här då batteritid är mycket viktigt även om det ska finnas rätt väl tilltagna vägguttag på högskolan. Jag testade att slänga upp ett textdokument på ena sidan av skärmen och en webbsida på den andra på min 13" 1366x768 och det är helt obrukbart, just därför vill jag påstå att den upplösningen behövs, men jag kan ha fel...

Jao, det kan bli svårt att ha flera fönster uppe samtidigt, men det är en kompromiss jag valde att göra. Det går i princip lika bra att alt-tabba mellan fönsterna, i alla fall om man inte ska jobba långa arbetspass åt gången, vilket man kanske ändå inte gör så ofta med en laptop.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.