ASUS - konsumentverket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

ASUS - konsumentverket

Hej!

Jag skulle vilja få lite råd om ett problem som jag har hamnat i, och om någon har erfarenheter av något liknande skulle jag verkligen uppskatta tips om hur jag ska ta mig vidare osv. Jag är väldigt trött på det här och orkar knappast mer, men eftersom detta är så fel vill jag inte släppa detta! Efter alla dessa reparationer känns det som om de bara har kastat runt på mig och inte gjort något vettigt eftersom det är fortfarande fel på den, och medan detta pågår går min garanti ut. Den går ut nu i december, 2014-12-20. Jag har inte ens tid då jag både jobbar och pluggar på en tuff utbildning, datorn behöver jag hela tiden och detta skapar endast mer besvär (samt att det tar tid samt reskostnader). Hur ska jag gå vidare? Jag ska kontakta konsumentrådgivningen i min kommun och dra det vidare till ARN om det så krävs! Har ni tips? Vad tänker ni när ni läser följande (jag vet att det är mycket text, men snälla försök att läsa igenom detta, skulle betyda så mycket)?

Allt började med att jag köpte en dator på MediaMarkt av märket ASUS, den köpte jag 2012-12-20. Datorn är av märket ASUS, Zenbook, Ultrabook, UX32VD-R4002H I7-3517/4/500/GT&.

2013-10-30:
Jag får problem med datorn och lämnar in den på MediaMarkt med följande beskrivning:
Datorns scroll slutar fungera efter viloläge. Datorn flämtar i ljusstyrka vid full ljusstyrka, kund får felmeddelande se bilder.
(Med bilder menas att jag fick "blue screen" med flera olika sorters felmeddelande
" : (
Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (15 % slutförst). "

Samt ett annat felmeddelnade som jag nämnde...

"Sätt i ditt trådlösa nätverkskort igen. Det går inte att ansluta eftersom det trådlösa nätverkskortet har tagits bort".

Jag önskar att datorn ska skickas direkt till ASUS för reparation (annars kan man välja att de på mediamarkt kollar på den och sedan skickar vidare den till asus)

2013-11-05
Datorn är tillbaka på mediamarkt och jag får hämta ut den. Där "InfoCare" (reparationsföretaget) motiverar med följande beskrivning.
"Garanti. Ej ursprungligt fel pga inga hårdvarufel verifierade. Utfört fabrikant återställning, installerad TouchPad driver och Testad utan anmärkning."

2014-03-20
Lämnar in datorn igen, med följande felbeskrivning som mediamarkt skriver ihop.
"Kunden får felmeddelande i comand när datorn väcks ur viloläge. Byter ljusstyra av sig självt tonar upp och ner. DATORN kan plötsligt stänga av sig även när nätadaptern sitter i efter några timmars användning. Fläkten börjar tjuta. Datorn kan hänga sig och man måste tvinga den att starta om. Kunden tycker att CPU användninge är väldigt hög?"

2014-03-28
Datorn är återigen tillbaka på mediamarkt och jag hämtar ut den. InfoCares motivering
"Garanti. Hårdvarufel. Byte av moderkort".

** Efter att jag fick tillbaka datorn upptäckte jag att den jobbade inte alls som den skulle, jag åkte till Mediamarkt och ville lämna in den bara någon dag efter uthämtning men de sa att jag fick sköta uppdateringarna på datorn mer noggrannt och det är förmodligen därför den är seg... Tills en vän till mig upptäckte en intressan sak, att RAM-minnet inte är fullt. **

2014-04-11
Lämnar datorn återigen.
"Backrep. 3.e gången på reperation. Nu när den kom tillbaks så finns det bara 2 GB internminne istället för 4 GB som det ska vara. Hårddisken jobbar för fullt. Scrollen och tochen funderar fortfarande inte som den ska.

**Mailar ASUS** Se mail 1 och 2 nedan.

2014-04-17
Datorn är tillbaka på mediamarkt.
"Goodwill. Ingen debitering. Justerat minnemodul som inte satt i ordentligt. Utfört installation av ExpressCache. Rätt moderkort sitter i maskinen. All prestanda kontrollerad OK."

** Här emellan brann även min nätadapter upp, jag fick åka till mediamarkt för att byta ut den **

2014-07-07
Lämnar ytterligare en gång till....
"REKLAMATION 4 gången samma fel. Scrollen funkar ej efter viloläge, skymtar i ljusstyrka, stänger av sig, ed adapter i. Nya adapter blir väldigt varm. OBS SE BIFOGADE PAPPER. KUND VILL HÄVA KÖPET. Ominstallation hjälper ej. Kund vill ha en NY ator, hon har den i arbete. (mediamarkt skickade med alla papper efter alla dessa reparationer, så att det skulle framgå att samma fel upprepades gång på gång.)

2014-07-23
Återigen tillbaka på mediamarkt, samma dator.
"Debitering. Ej ursprungligt fel pga mjukvarufel, täcks ej av garanti. Ominstallation av mjukvara. Inga andra fel verifierade. AC-adapter OK, normal värmeutveckling. Touchpad OK.

2014-07-24
Jag har datorn hemma och undersöker den, dock har jag inte gått igenom hela pga jobb på dagen och plugg på kvällen. Men vad jag har märkt av är att när datorn jobbar mycket så har den börjat låta väldigt underligt (klickade ljud i motorn), fläkten går på högvarv (men har instalerat ett program som kontrollerar fläkten, vilket jag egentligen inte ska behöva göra!!, samt att TouchPad FUNGERAR INTE efter viloläge, ibland undrar jag vad för människor som sitter där och reparerar datorn, eller ens testar efter reparationen de måste ju se att den inte fungerar!).

Mer info:
Mail1.

"Sent : 2014-04-11 13:59:54
To : "nordicservice@asus.com"
Subject : serienummer:CBN0AS24115046B

[CASEID="PTM20140411202085"]

Hej
Jag har lämnat in min dator på reparation där jag fick moderkortet utbytt
(bifogar en kundkopia). Efter denna reparationen märkte jag av att datorn
inte alls fungerade korrekt. Trots att jag återställde windows blev
situationen inte bättre.
Eftersom min dator hade 4GB i RAM-minne märkte jag att det endast fanns 2
GB RAM-minne kvar, detta kan förklara varför datorn inte fungerade korrekt.
Jag lämnade in datorn idag (fredag 11/4) på MediaMarkt och tog kontakt med
ASUS. Då fick jag reda på att det var FEL moderkort som byttes ut! Så nu
undrar jag verkligen vad är det för verkstad ni har sammarbete med? Jag
anser att verkstaden borde ersätta mig efter allt detta, eller att jag får
rätten att kräva en ny dator. Jag är mycket upprörd tyvärr, för jag har
fått lägga ut mycket kraft och tid på datorn.
"

Svar 1:
"Hejsan,

Vi beklagar det inträffade
Tyvärr så av vad vi kan se så har verkstaden tyvärr av misstag använt fel moderkort för er produkt

Vi har därför erbjudit en ny service där verkstaden får korrigera sitt misstag
Tyvärr kan inte vi påverka något annat här än att trycka på att verkstaden får göra en prioriterad reparation av er enhet

Tyvärr så kan inte vi erbjuda er rätten till en ny produkt pga denna händelse, vi beklagar detta och att det här har orsakat er mycket besvär och tid
Dock så erbjuder vi er naturligtvis att ni får er enhet åtgärdad kostnadsfritt och så snabbt verkstaden kan

Då ni lämnat in enheten via Mediamarkt idag så kan vi dessvärre inte se något i våra system och be verkstaden om att prioritera er reparation
Dock kan ni be Mediamarkt att de kontaktar oss angående ärendet och ber om prioriterad reparation så ordnar vi detta genast"

Mail 2.
"Sent : 2014-04-11 20:23:17
To : "nordicservice@asus.com"
Subject : Re: serienummer:CBN0AS24115046B [ID="RPTM20140411202085-042"]

[CASEID="PTM20140411203517"]

Jag vill inte ha någon reparation, jag kräver att få en ny dator för det
har varit tillräckligt med strul.
Jag är osäker på att den verkstaden som ni sammarbetar med är något vidare,
hur ska jag veta att de sätter in rätt detaljer nu? Eller att detaljerna
ens är av nytt skick. Jag har tappat förtroende helt, hur ska jag ens veta
att dessa detaljer kommer fungera och inte lägga av efter 3 månader? För
jag antar väl att ni har garanti på utbytta delar också.
Jag kan säga att efter deras misstag har min dator jobbar på det maximala
och det har slitit på datorn oerhört. Jag skulle knappt säga att den är i
bra skick längre efter detta. Ska jag bara acceptera detta? Datorns
livslängd har ju minskat, på grund av dem. Och det intressanta är, okej må
det vara någon som monterade in ett fel moderkort i datorn bara för att
han/hon inte var tillräckligt uppmärksam eller inte hade tillräckligt
mycket med kunskap. Men vad hände när datorn testades? Tror ni att datorn
fungerade bra efter reparationen? Nej men ÄNDÅ skickade de datorn till mig
som om allt var okej, INGET var okej på datorn. Det märktes DIREKT när jag
startade datorn. Hur kan man missa detta på verkstaden?? Försöker man lura
sin kund nu?

Jag har fått veta att det är studenter som extra-jobbar på InfoCare med
begränsad kompetens, detta gör mig riktigt förbannad! Jag har inte köpt en
dator från ASUS för 11 tusen för att 20-åringar ska sitta och pilla med
den! Och det är inte så ovanligt att det blir fuktskador eller att de
klantar till sig har jag fått veta. Nu har jag tur att jag ens har garantin
kvar och att detta blir kostnadsfritt för min del, detta är inte för att
ert företag vill hjälpa sina kunder, det är mitt rätt att få det. Men jag
tror inte att ni begriper hur mycket tid och energi jag har lagt ut på
detta? Jag pluggar till civilingenjör och jobbar på helger, det vill säga
jag har ingen extra tid eller kraft för att oroa mig för datorn samt att
jag behöver den hela tiden dygnet runt, och nu detta?
Jag köpte datorn från er JUST för att jag trodde att ni skulle sköta detta
bra men jag blir riktigt frustrerad, när ni återigen vill reparera den. Jag
kommer inte ens veta att jag har original detaljer i den eller om någon
detalj kanske fattas bara för att kanske nästan gång "glömmer" dem lägga in
allt, som nu då de "råkade" sätta in fel moderkort. Om ni inte hjälper mig
och gör mig nöjd kommer jag vända mig till konsumtionsvärdet, för detta är
bedrägeri! Jag kommer inte släppa detta."

SVAR 2:
"Hej.

Vi har pratat med InfoCare och rätt moderkort är monterat däremot är den extra minnemodulen som skall monteras separat inte ditsatt alternativt försvunnit i frakten. Att ni har använt datorn med mindre minne än det som är tänkt har inte orsakat att livslängen på den har försmrats däremot kan datorn ha upplevts som mycket långsammare än vanligt.

Ni rekommenderas att lämna in datorn till er butik för att få detta åtgärdat och det är självklart väldigt tråkigt att det blivit ett fel efter reparationen på er dator.
Detta är något som absolut måste åtgärdas då ni inte skall behöva få tillbaka den i ett sämre skick än när ni lämnade in den.
Er butik kan självklart ta upp det med InfoCare direkt eftersom de har ett kontrakt med dem angående service."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

De har vanligtvis rätt att med tre försök laga felet på varan innan du kan häva köpet. Skulle reparationen ta längre än en månad har du även rätt av häva köpet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Jag skulle aldrig handla en dator på media markt , bara hört skit om deras support hantering.

Fyfan för asus dock hur dit ärende hanterats. Faktiskt tänkt o köpa en laptop till min dotter till jul men lär nu efter detta välja annat märke.
Support är fan A och O.

Ta kontakt mer ARN och be dem hjälpa dig.

Nästa gång du ska handla datorer och/eller delar , så vänd dig till inet. Dom har alltid hjälpt mig.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Cav.:

De har vanligtvis rätt att med tre försök laga felet på varan innan du kan häva köpet. Skulle reparationen ta längre än en månad har du även rätt av häva köpet.

Ja jag hörde med den och dem sa om det är tre gånger samma hårdvarufel, då kan man häva köpet. Men i mitt fall, är det hårdvarufel? Ominstallationen har ju inte hjälpt, och t.ex. touchpad är ju delvis hårdvara. Resonerar jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Mogwaii:

Jag skulle aldrig handla en dator på media markt , bara hört skit om deras support hantering.

Fyfan för asus dock hur dit ärende hanterats. Faktiskt tänkt o köpa en laptop till min dotter till jul men lär nu efter detta välja annat märke.
Support är fan A och O.

Ta kontakt mer ARN och be dem hjälpa dig.

Nästa gång du ska handla datorer och/eller delar , så vänd dig till inet. Dom har alltid hjälpt mig.

Jag skulle inte rekommendera asus i alla fall, service är väldigt viktigt och man vill känna sig bra som kund vilket jag absolut inte gör i mitt fall.

Vad har mediamarkt för roll i mitt fall? Har de något ansvar? Hur kan jag utnyttja mig av det i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Låter som du verkligen fick ett måndags ex, har använt ASUS datorer i många år och varit nöjd, jobbigt läge och frustrerande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Va fan håller Mediamarkt och Asus på med. Självklart ska du ha en ny dator. Skandal ffs.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Du skriver att du har den i arbete, vad menar du med det? Om du använder din dator i ditt arbete ska fallet antagligen inte hamna under konsumentköplagen utan köplagen.

Skrivet av sofha:

Kund vill ha en NY ator, hon har den i arbete.

I övrigt måste jag säga att det känns risigt hanterat om din historia stämmer.

Numera nöjd med en Chromebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Cav.:

De har vanligtvis rätt att med tre försök laga felet på varan innan du kan häva köpet. Skulle reparationen ta längre än en månad har du även rätt av häva köpet.

Bör förtydligas att det endast gäller om det är samma fel tre gånger, inte om det är olika fel på produkten som gör att den behöver lämnas in på service.

Skrivet av MarkSix:

Va fan håller Mediamarkt och Asus på med. Självklart ska du ha en ny dator. Skandal ffs.

Tyvärr är det här ASUS i ett nötskal. Jobbar på ett företag som är ASUS servicepartner och sån här dynga dras vi ofta med när det gäller deras laptops och missnöjda kunder (där vi får ta skiten för att ASUS inte bryr sig), deras moderkort har vi slutat sälja för längesen, för dom bryr sig inte om service längre utan bara sälj, sälj, sälj. Otroligt tråkigt, jag prisade ASUS väldigt högt innan, men inte nu längre eftersom de verkar ha blivit alldeles för stora och tänker inte på servicen/supporten längre.

Skrivet av sofha:

Ja jag hörde med den och dem sa om det är tre gånger samma hårdvarufel, då kan man häva köpet. Men i mitt fall, är det hårdvarufel? Ominstallationen har ju inte hjälpt, och t.ex. touchpad är ju delvis hårdvara. Resonerar jag rätt?

Du har rätt, tryck hårt på att touchpaden fortfarande inte efter att datorn går igång efter viloläge trots att datorn är recover:ad. Tycker du ska skippa Mediamarkts sunkiga support och kontakta ASUS direkt, de har Global warranty i 24 månader. Tfn: 08-587 69 407 (Öppet: måndag - fredag, 9-18).

edit: missade lite text i första delen.

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttat till konsumenträtt*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av sofha:

Ja jag hörde med den och dem sa om det är tre gånger samma hårdvarufel, då kan man häva köpet. Men i mitt fall, är det hårdvarufel? Ominstallationen har ju inte hjälpt, och t.ex. touchpad är ju delvis hårdvara. Resonerar jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du påpekade felet med flämtande ljuset i din första kontakt du haft med dom, och trots upprepade försök att reparera kan inte klåparna hitta felet, så oavsett om dom inte kan hitta det så har dom ändå haft fler än 3 försök på sig och du har nu rätt att häva köpet eller få en omleverans.

Jag köpte själv en Asus till min fru, och det tog inte lång stund innan tangentbordet började strula, helt plötsligt kunde det bara sluta fungera. Klåparna lyckades inte reparera den så jag öppnade upp den själv och hittade genast felet, en kontakt satt inte som den skulle och saknade dessutom tejpen som ska hålla den kvar på plats, efter att jag åtgärdat detta så fungerade den normalt igen och gör det fortfarande. Men nu ska jag inte råda dig att öppna upp den själv eftersom dom då kan hävda att du förverkat garantin.

Jag kan däremot råda dig att hålla dig borta från dom stora elektronikkedjorna, den lilla slanten du spar in på att handla där äts upp snabbt när du får problem och dom börjar vrida och vända på det tills det är ditt fel.
Jag tror att du kan ha rätt till skadestånd oxå faktiskt med tanke på hur många gånger dom tvingat dig att försöka få den reparerad.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ilstallione:

Du skriver att du har den i arbete, vad menar du med det? Om du använder din dator i ditt arbete ska fallet antagligen inte hamna under konsumentköplagen utan köplagen.

I övrigt måste jag säga att det känns risigt hanterat om din historia stämmer.

Att man har den i sitt arbete har inte väl inte med det att göra, har man köpt den som privatperson så är det konsumentköplagen som gäller.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Här har ni beviset på att Asus har bristfällig kvalitet i sina Zenbooks, oerhört dåliga kontakter under skalet som gör att datorn inte tål att flyttas runt för då hoppar kontakterna ur läget och allt möjligt kan börja hända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Kontakta din lokala konsumentombudsman så får hjälp med vad du har för rättigheter i detta fall.
Du har rätt till pengarna tillbaka eller ny produkt om de inte kan reparera fel efter 3 serviceförsök.
Detta för att skydda konsumenten mot att behöva skicka in produkten på reparation i all oändlighet för att säljaren utnyttjar kryphål o vill inte ersätta varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Man blir ju mållös när man läser vad ts har gått igenom, finner inga ord gällande asus hantering av detta ärende fy fan säger jag bara! Betyder ordet service ingenting för era kunder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Skuggan74:

Att man har den i sitt arbete har inte väl inte med det att göra, har man köpt den som privatperson så är det konsumentköplagen som gäller.

Jag pluggar på ett universitet, och vid sidan av har jag hand om en sida för det universitetet som jag även får en mindre lön för. Datorn har jag köpt privat men jag använder den väldigt mycket i plugget samt då arbete. Men jag tänkte om jag nämner att jag använder den mycket samt att det drabbar mig när datorn alltid är på service så kanske jag kan få skadestånd? Ersättning?
Jag har program på den som jag alltid måste installera för att allt blir borttaget på datorn, trots att det står att en återställning inte fungerar.

Skrivet av robie76:

Kontakta din lokala konsumentombudsman så får hjälp med vad du har för rättigheter i detta fall.
Du har rätt till pengarna tillbaka eller ny produkt om de inte kan reparera fel efter 3 serviceförsök.
Detta för att skydda konsumenten mot att behöva skicka in produkten på reparation i all oändlighet för att säljaren utnyttjar kryphål o vill inte ersätta varan.

Jag håller verkligen tummarna och att de står bakom mig i detta fall, tycker det här är så orättvist. Personalen på mediamarkt är väldigt förvånade att asus hanterar det här på detta viset. Kan mediamarkt hjälpa mig på något sätt? Jag köpte ändå datorn från dem.
Den perfekta lösningen skulle vara om jag kunde få mina pengar tillbaka så att jag kan köpa en dator från ett helt annat märke. Tror ni att jag har en chans att vinna detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Skuggan74:

Här har ni beviset på att Asus har bristfällig kvalitet i sina Zenbooks, oerhört dåliga kontakter under skalet som gör att datorn inte tål att flyttas runt för då hoppar kontakterna ur läget och allt möjligt kan börja hända.

watch?v=5E-2RCp8CZ0

Ja detta är sjukt, när man betalar så mycket för en dator, 10 tusen kr, då vill man ändå att det ska hålla!
Bland det är värsta är ändå att min garanti håller på att gå ut och inget vettigt har gjorts, känner mig lurad! T.ex som när det fattades hälften av mitt RAM-minne, det är ju bedrägeri! Skulle inte jag låta min vän kolla på datorn skulle jag aldrig ha märkt det och då skulle jag gå runt med en dator som inte fungerade och de skulle säga att det var mitt fel. När jag var inne med den och mediamarkt sa att jag får vara med noggrann med mina uppdateringar, så påpekade dem även att min dator är inte gjord för att köra tunga ganska program (programmerings- och matematiska program). Trots att allt fungerade bra innan alla dessa reparationer. De började dumförklara mig helt enkelt och sa att den är gjord för att endast dokumentarbete. Det är så frustrerande! Blir så ledsen, men jag ska inte ge mig, ingen får komma undan. Och vill verkligen inte att någon annan ska råka ut för samma sak, så det är mycket varför jag ska ta det till ARN om det så krävs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Tänk på att dokumentera allt som händer vid kontakten med media markt. Spara mail, brev osv. Ta bilder. Man kan t.o.m spela in videofilmer och använda som bevis sen om man behöver ta det vidare till ARN.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av sofha:

Ja detta är sjukt, när man betalar så mycket för en dator, 10 tusen kr, då vill man ändå att det ska hålla!
Bland det är värsta är ändå att min garanti håller på att gå ut och inget vettigt har gjorts, känner mig lurad! T.ex som när det fattades hälften av mitt RAM-minne, det är ju bedrägeri! Skulle inte jag låta min vän kolla på datorn skulle jag aldrig ha märkt det och då skulle jag gå runt med en dator som inte fungerade och de skulle säga att det var mitt fel. När jag var inne med den och mediamarkt sa att jag får vara med noggrann med mina uppdateringar, så påpekade dem även att min dator är inte gjord för att köra tunga ganska program (programmerings- och matematiska program). Trots att allt fungerade bra innan alla dessa reparationer. De började dumförklara mig helt enkelt och sa att den är gjord för att endast dokumentarbete. Det är så frustrerande! Blir så ledsen, men jag ska inte ge mig, ingen får komma undan. Och vill verkligen inte att någon annan ska råka ut för samma sak, så det är mycket varför jag ska ta det till ARN om det så krävs.

Jag blir mörkrädd av att de skyller det på programmen du kör, de är absolut inte för tunga för din dator. Det är inte skadligt att köra för tunga program, det som kan hända är att den blir varm och seg medans programmet körs inget mer.
Hoppas det löser sig snart för dig så du får en fungerande produkt som du betalade för.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2013

Du kan häva köpet. Den har varit inne på reparation mer än tre gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av robie76:

Tänk på att dokumentera allt som händer vid kontakten med media markt. Spara mail, brev osv. Ta bilder. Man kan t.o.m spela in videofilmer och använda som bevis sen om man behöver ta det vidare till ARN.

Ja, jag har försökt spara alla bilder & mail som jag har skickat. Dock inga konversationer, men det viktigaste i alla fall tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Wow, vilka idioter. Det är synd när det händer.. Ta och kolla med Caroline som jobbar för ASUS här på Sweclokers. Hon kanske eventuellt kan hjälpa till i ärendet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av DDemis:

Wow, vilka idioter. Det är synd när det händer.. Ta och kolla med Caroline som jobbar för ASUS här på Sweclokers. Hon kanske eventuellt kan hjälpa till i ärendet?

Ja jag fick en länk till henne, dock är hon ledig till den 10 augusti.. Tack ändå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Tyvärr har företag generellt bara ett sikte inställt och det är att tjäna pengar. Dvs kan de förhala och göra det knepigt för dig så att du ger upp så har de "vunnit" och slipper ersätta dig med en ny produkt. Dock borde det ju vara asus som i slutänden bör vara de som står för detta eftersom det är deras produkt och således borde väl inte media markt bli drabbade heller av en buggig/felaktig produkt?

Jag råkade ut för liknande skit med el giganten. Jag läste på konsumentköplagen, kontaktade konsumentvägledaren men det gjorde tyvärr ingen skillnad eftersom servicepersonalen i disken hela tiden hävdade att jag inte kunde få någon ny produkt eller pengar tillbaka förrän de utfört "reparationer" för samma fel 3 ggr.
Vid flertalet av servicetillfällena så hade de inte gjort nånting utan bara testat produkten lite snabbt och inte "hittat några fel". Och då räknades inte det enligt dem som en "reparation".

Jag lyckades få kontakt med en person som jobbade på det externa serviceföretaget som åtog sig att personligen kika på problemet när min vara återigen hade landat hos dem för service. Jag lyckades ge honom så pass mycket detaljerad information att han kunde konstatera problemet och produkten skickades till tillverkaren som bedömde att jag skulle bli ersatt med ny produkt eller pengar tillbaka.

Det tog bara 2-3 månader....suck. Det handlade om en buggig mobiltelefon måndagsex.

Om man skall vara riktigt på säkra sidan skall man bara ha brev konversation med företaget. rekommenderade brev.
Det är tydligen bäst om man skall göra ett ARN ärende av det.
Lycka till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av robie76:

Tyvärr har företag generellt bara ett sikte inställt och det är att tjäna pengar. Dvs kan de förhala och göra det knepigt för dig så att du ger upp så har de "vunnit" och slipper ersätta dig med en ny produkt. Dock borde det ju vara asus som i slutänden bör vara de som står för detta eftersom det är deras produkt och således borde väl inte media markt bli drabbade heller av en buggig/felaktig produkt?

Jag råkade ut för liknande skit med el giganten. Jag läste på konsumentköplagen, kontaktade konsumentvägledaren men det gjorde tyvärr ingen skillnad eftersom servicepersonalen i disken hela tiden hävdade att jag inte kunde få någon ny produkt eller pengar tillbaka förrän de utfört "reparationer" för samma fel 3 ggr.
Vid flertalet av servicetillfällena så hade de inte gjort nånting utan bara testat produkten lite snabbt och inte "hittat några fel". Och då räknades inte det enligt dem som en "reparation".

Jag lyckades få kontakt med en person som jobbade på det externa serviceföretaget som åtog sig att personligen kika på problemet när min vara återigen hade landat hos dem för service. Jag lyckades ge honom så pass mycket detaljerad information att han kunde konstatera problemet och produkten skickades till tillverkaren som bedömde att jag skulle bli ersatt med ny produkt eller pengar tillbaka.

Det tog bara 2-3 månader....suck. Det handlade om en buggig mobiltelefon måndagsex.

Om man skall vara riktigt på säkra sidan skall man bara ha brev konversation med företaget. rekommenderade brev.
Det är tydligen bäst om man skall göra ett ARN ärende av det.
Lycka till.

Jo jag tycker nog också att det är endast ASUS som är ansvariga här, men man vet aldrig.. Det känns som att mediamarkt kanske också kunde hjälpa till med något. Jag vet inte...

Hur hjälper konsumentverket mig (innan det går till ARN), tar de kontakt med mediamarkt och asus? Är det så att dem försöker lösa problemet, sen när det går vidare till ARN då är det mer "allvar"? Kan domstolen blandas in?
Jag ska skriva ihop ett mail till konsumentverket och bifoga alla dokument, eller menar du att ja ska skicka ett rekommenderande brev till dem?

Vad lång tid det tog, men skönt att du vann! Måste ha varit väldigt befriande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009

Du ska inte nämna att du använder datorn i arbete.

ASUS roll i det hela är minimal. Det är med MediaMarkt du har ingått avtal. Möjligt att man kan vända sig till tillverkaren i hopp om goodwill men det verkar inte ha gått vägen. Fortsätt bråka med MediaMarkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av fetakniven:

Du ska inte nämna att du använder datorn i arbete.

ASUS roll i det hela är minimal. Det är med MediaMarkt du har ingått avtal. Möjligt att man kan vända sig till tillverkaren i hopp om goodwill men det verkar inte ha gått vägen. Fortsätt bråka med MediaMarkt.

Varför ska jag inte nämna i arbete? Får jag nämna att jag använder den till studier då?
Jaha så det är mediamarkt som är "skyldiga"? Är det från dem jag ska kräva t.ex. en ny dator?
Vad menas med "Goodwill"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

jag har tyvärr liknande erfarenheter av Asus. Köpte en av deras tidigare gaming laptops för att ha som utvecklarmaskin(behövde mkt prestanda). Den krånglande i 1 år innan de erkände att det var tillverkningsfel på maskinen. Jag skickar in den o får nytt MB - hade skrivit ett avtal med dem att de inte fick röra/byta HDD. Avtalet var klistrat på burken, ändå får jag tillbaks en ny HDD(sämre o mindre än den som satt i). ASUS VÄGRADE att ens erkänna att de hade gjort fel. Slutade med att jag gav bort Asus datorn till en 8åring som kunde spela internetspel på den och köpte en Thinkpad.

Sen måste jag säga att jag gillar ASUS produkter överlag, så det är himla tråkigt att de har en så kund-fientlig attityd.

// Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Tea42BBS:

jag har tyvärr liknande erfarenheter av Asus. Köpte en av deras tidigare gaming laptops för att ha som utvecklarmaskin(behövde mkt prestanda). Den krånglande i 1 år innan de erkände att det var tillverkningsfel på maskinen. Jag skickar in den o får nytt MB - hade skrivit ett avtal med dem att de inte fick röra/byta HDD. Avtalet var klistrat på burken, ändå får jag tillbaks en ny HDD(sämre o mindre än den som satt i). ASUS VÄGRADE att ens erkänna att de hade gjort fel. Slutade med att jag gav bort Asus datorn till en 8åring som kunde spela internetspel på den och köpte en Thinkpad.

Sen måste jag säga att jag gillar ASUS produkter överlag, så det är himla tråkigt att de har en så kund-fientlig attityd.

// Lazze

Dem gör allt för att ta sig ur, och det hemska är att det klarar sig oftast också! Tror ni att jag kommer ha en chans att ta hem det? Ska jag tänka på något speciellt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av sofha:

Varför ska jag inte nämna i arbete? Får jag nämna att jag använder den till studier då?
Jaha så det är mediamarkt som är "skyldiga"? Är det från dem jag ska kräva t.ex. en ny dator?
Vad menas med "Goodwill"?

Goodwill, kort sagt i god vilja. De t.ex att de hjälper dig trots att de egentligen inte behöver. Eller de ger dig ny dator, trots att det egentligen är mediamarkt som ska göra det.

I detta fallet är det näringsidkaren du har köpt datorn av som står ansvarig för att du ska ha en felfri produkt utan ursprungsfel i minst 3 år som reklamationsrätten är aktiv.

Din dator har, som jag förstått det, varit inne för Samma fel minst 3 gånger i rad. När du står där på mediamarkt - konstaterar de felet med dig? Isåfall är det ju bara dra fram en utskrift av konsumentköplagen och visa paragrafen. De SKA erbjuda hävning eller omleverans vid samma fel 3 gånger. Om de vägrar så är det inget annat än att driva det mot ARN - där du kommer vinna om alla uppgifter här stämmer. Det finns ingen tvekan i mitt tycke.

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *