Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Projektlogg "CHIMAERA" by Zoyadog

Välkommen!

Detta är mitt andra projekt här på Swec. Denna gången blir det en bygglogg över hela processen av mitt nya projekt: Chimaera.
Bakgrunden till hela projektet kom till då jag fick mer intresse inom modding och datorer, och bestämde mig för att börja på ett mer seriöst projekt. Jag är fortfarande ganska ny inom modding, men bara under ett år har jag lärt mig väldigt mycket och velat göra mer.
Under en längre tid har jag facinerats av Silverstones TJ07, det skulle bli ett perfekt chassi för mitt nya projekt. Men helt plöstligt satt jag hemma med ett begagnat Obsidian 800D, ganska ogenomtänkt. Med noll inspiration till att få ihop hela bygget funderade jag länge på hur allt skulle gå ihop. Men sen slog tanken mig; Varför inte göra om det till ett TJ07, och bygga som jag egentligen hade tänkt mig från början?
I denna bygglogg kommer jag visa hur jag förändrar ett 800D till ett liknande TJ07(med inverted ATX) och även processen för resten av bygget!

Hårdvara
Intel i7 3930k
GIGABYTE GA x79 UD3
GTX 680 2GB SLI
Team Xtreem 2x4GB 2133Mhz CL11
x2 Intel SSD 520 240GB
Samsung SSD EVO 830 120GB
Silverstone ST1000-P

Jag vill tacka mina sponsorer och alla andra personer som har varit med och fått detta projekt till verklighet.

Alla idéer och konstruktiv kritik är välkommen

/Frida “Zoyadog” Bergendal

“Do you feel it? Do you feel the power of the dark side? The only real power! The only thing worth living for!”

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Hela insidan av chassit har tragits bort för att kunna göra plats för den nya stommen. Detta behövde göras för att kunna använda inverted ATX (då hela insidan kommer vändas till andra sidan). Detta gör även att fönstret på chassit kommer hamna på “fel” sida. En annan anledning till att byta ut hela insidan var för att kunna lätta på vikten genom att använda aluminium istället för plåt.

Hela stommen har bytts ut till aluminium L-profiler som har kapats för rätt längd.
Det begagnade 800D:et jag köpte var i ganska bra kvalité trots åldern, förutom 480radiator-modden gjort i toppen. Som tur ska jag förmodligen göra om toppen till ett fönster.

Stommen som jag har gjort är likt den som finns i TJ07, med ungefär samma mått, så jag kan få plats med samma saker som jag hade haft i det chassi. I botten syns ett tillfälligt radiatorfäste för att kunna se hur radiatorn kommer sitta.

Laserskurna akrylbitar för inverted ATX och PSU bracket.

murderMod inverted ATX backplate och mid plate, passande för TJ07!

Hårdvara!

Tack till Silverstone för detta 1000w modulära nätagg!

Måste bara säga att jag älskar klistermärkena på mina Team Xtreem 2x4GB 2133Mhz CL11, de skiftar i olika färger och kommer passa i mitt färgtema perfekt. Tusen tack till Team Group och Rotakorn!

Stort tack till GIGABYTE för detta GA x79 UD3 som kommer driva min i7 3930k.

Bitar av plexi på plats!

Förutom att jag har fått de flesta plexibitarna på plats så har jag även försökt mig på att göra en plexi “mittvägg” i chassit. Eftersom att det var första gången kan man ju räkna med att det inte blir helt perfekt, men med lite mer arbete på den så kan det nog fixa sig.

Detta blir en lång första update då jag kommit en bit in i bygget utan att ha startat en bygglogg tidigare, men här kommer lite bilder på lite nya delar!
Väldigt stort tack till Artur på Coolingstuff.se för den underbara service jag har fått på mitt projekt.

Lite teasers kommer här på blocken till mina 680s från Aquacomputer innan de ska monteras på. Jag fick även hem radiatorn, pumpen och lite fler tillbehör som jag kommer försöka fota någon dag framöver.

Pumptoppen behövdes dock bytas ut då det fanns ett litet fel, men fin på bild blev den!

Idag har jag varit och köpt lite mer material och verktyg så jag kan fortsätta bygga på chassit, ses i nästa update! /Frida

“Do you feel it? Do you feel the power of the dark side? The only real power! The only thing worth living for!”

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Så du gillar samma chassi som jag?
Ne men det här värkar skit intressant! inte bara de men du har ju redan börjat med, kommer följas!

Ps. Blev lite förvånad när de va en tjej som faktiskt byggde! ^^

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

dat chassi

ASUS H97M-E mATX || 1TB WD Blue 7200rpm 64MB || ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG || Intel Core i5 4460 3,2 GHz, 6MB || Cooler Master Hyper 212 EVO || ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP || Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze || ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black || C.M Silencio 452 Case :: DEVAZZOR IS A RETARDED CHILD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Mycket stilrent. I like it!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Atlas
Registrerad
Maj 2012

Snyggt! Ska bli kul att få se hur det kommer se ut när det är klart!

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Bevakat!
Schysst projekt!

Macbook Pro Retina mid-2015
Shure SE215
iPhone X Silver
3770k @ 4.8 GHz, 980 @ 1425 MHz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

blir maffigt det här

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av NewandNeedhelp:

Så du gillar samma chassi som jag?
Ne men det här värkar skit intressant! inte bara de men du har ju redan börjat med, kommer följas!

Ps. Blev lite förvånad när de va en tjej som faktiskt byggde! ^^

Tack!

Skrivet av DEVAZZOR:

dat chassi

Skrivet av DDemis:

Mycket stilrent. I like it!

Stilrent like its supposed to be!

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Snyggt! Ska bli kul att få se hur det kommer se ut när det är klart!

Tackar så mycket.

Skrivet av boniz:

Bevakat!
Schysst projekt!

Tack så mycket

Skrivet av hytin:

blir maffigt det här

Tack

Dax för ny update!

Jag har moddat en del på chassit i några dagar nu. Kände att det var dax att fixa till fönstret i toppen och hitta på någonting att göra med fronten. Toppen har nu kapats till och slipats så det är rakt. Alltså inte som bilden under, vilket är före jag kapade.

När man ändå har sticksågen i hand kan man även kapa ett sidopanels-fönster i samma vända. Eftersom att moderkortet är nu “inverted ATX” så hamnar sidofönstret på andra sidan chassit. Därför har jag fått tillverka ett till fönster på den resterande chassisidan. Det nya fönstret kommer ha samma stil som 800D, men kommer vara större och “tvådelat”. En del för fönstret och en för luftintag till radiatorn.

Tejpen har legat ute i regnet om ni undrar varför den är bucklig.

Här är det nya utseéndet för fronten och toppen. Det kommer vara en frostad plexiskiva hela vägen där det är kapat just nu. Planen är väl att göra lite backlight längst plexiskivan senare i bygget.

Denna lilla plexibit kommer vara som en övergång mellan top-plexit och front-plexit, eftersom att chassit rör på sig litegrann, så det inte spricker.

Här är en liten provbit på hur det frostade plexit kommer se ut

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

snyggt

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 GB DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | Silverstone Fortress II | EVGA SuperNOVA G3 750W | Samsung 24" CFG70 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL + SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005

Kommer att följas Synd att man inte har orken själv att modda o ha sig bara, kommer bli sjukt snyggt det här!

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Spännande, hur skall det sluta!?

Mobo: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Display: AOC q2963Pm 29"| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

Kommer nog bli grymt, kör hårt!
Extra kul när man får se att tjejer ger sig in på att modda

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av PierreB:

Tackar!

Skrivet av tjobbo:

Kommer att följas Synd att man inte har orken själv att modda o ha sig bara, kommer bli sjukt snyggt det här!

Det gäller bara att ta tag i det så går det om man tycker det är roligt såklart! Modding är ju inte för alla Tack!

Skrivet av Henrik-W:

Spännande, hur skall det sluta!?

Skrivet av lowngcawt:

Kommer nog bli grymt, kör hårt!
Extra kul när man får se att tjejer ger sig in på att modda

Tack så mycket!

Hej igen!

Sedan den senaste uppdateringen har jag fortsatt jobba på chassit genom att slipa och spackla de plexibitarna jag har skapat. murderMod-midplaten har gjorts om för att kunna passa i mitt chassi istället för originalmåtten som är gjort för TJ07. Då jag lyckades spräcka förlängningsplåten som jag gjort till mM-plåten så har Laine här på forumet hjälpt mig med att både sammanfoga plåtarna och laga sprickorna.

Detta är gjort med lödpenna och spackel för att fixa ojämnheterna.

Och tillsammans med mittväggen som nu ska lackas!

Dags att lacka den tillfixade toppen som nu är rak och slipad.

Innan första lackeringen:

Så här ser det ut med första lagret grundlack på plexibitarna, som det syns i bilden behöver dom lite mer kärlek innan den svarta färgen åker på Även toppen behöver något lager till.

800D-fronten efter att 5.25-luckorna kapats bort.

Måste säga att jag gillar mM-loggan i grått verkligen. Enligt planeringen ska det blir svart, men man kan ju alltid ändra sig.

Såhär ser chassit ut just nu efter en liten tillfällig montering. Jag har ännu inte satt ihop de två frostade plexiskivorna, men här är en liten preview på hur det kommer se ut.

Om ni har några förslag eller frågor på bygget så får ni jättegärna kommentera det Avslutar denna update med en söt liten kvist.

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Har alltid haft svårt för att skaffa mig ett stort chassi då man flyttar runt mycket, men att kolla projektloggar särskilt så här noggranna byggen gör alltid min dag bättre!

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Väldigt bra Frida!

Nu vill vi se lite hårdvaru porr på hög nivå snart

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Ser bra ut, kommer följas!
Vad använder du för kamera?

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av NewandNeedhelp:

Har alltid haft svårt för att skaffa mig ett stort chassi då man flyttar runt mycket, men att kolla projektloggar särskilt så här noggranna byggen gör alltid min dag bättre!

Detta bygge är mest för det estetiska och för att jag tycker det är kul att modda, kommer senare göra en mindre "LAN-dator" som kommer vara smidigare att flytta runt och använda
Tack, kul att du gillar det!

Skrivet av tvelander:

Väldigt bra Frida!

Nu vill vi se lite hårdvaru porr på hög nivå snart

Snart så Tack

Skrivet av Xiqt:

Ser bra ut, kommer följas!
Vad använder du för kamera?

Tack, en Nikon D5100 med objektivet som följer med kameran (kan inte så mycket om kameror haha) och redigerar bilderna i Lightroom

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Snyggt.
Ser framemot mer!

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oslo
Registrerad
Jul 2007

hur går det?

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009

Det frostade plexit i fronten och toppen ser asbra ut, keep it up

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Grymt! Ska bli kul & se när den är klar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
arboga
Registrerad
Apr 2011

fan nu börjar det likna nått

http://hwbot.org/team/harder_faster_benchmarks/
mountain mods extended ascension,asus z9pe-d8,2xE5-2665 OC 2,65ghz,evga supernova 1000w,corsair ax1200i,4way 780 classified OC 1275mhz stock mem,dominator 32gb 1600mhz cl6 6-6-6-17,2x vertex3 120gb raid0,headphones dt990 250ohm
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/hah0pi-5.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Needs more silvertejp Nää men riktigt snyggt bygge

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Hur kan jag ha missat den här loggen?
Subbed!

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av DaveAzoicer:

Snyggt.
Ser framemot mer!

Tackar!

Skrivet av HampZZ:

hur går det?

Det går bra! Börjar närma sig en dator nu, snart är det dags för lite hårdvaru-modding. Det blir kul

Skrivet av Emakcin:

Det frostade plexit i fronten och toppen ser asbra ut, keep it up

Kul att du gillar det, tackar!

Skrivet av EW200:

Grymt! Ska bli kul & se när den är klar.

Tack!

Skrivet av gurkspad:

fan nu börjar det likna nått

Tro det eller ej, det börjar ju faktiskt bli en dator!

Skrivet av waveer:

Needs more silvertejp Nää men riktigt snyggt bygge

Silvertejpen kommer som det lilla extra fina till slutet

Skrivet av Lucas G:

Hur kan jag ha missat den här loggen?
Subbed!

Tackar!

Hej igen

Idag kommer jag posta lite vattenkylnings-delar! Jag har äntligen listat ut hur loopen kommer se ut, så nu är fittings påväg i posten. Snart dax för det riktigt roliga!

Tackar igen Artur på Coolingstuff.se för dessa underbara saker.

Aquacomputer backplate for GTX 680

Water Tank Z-Multi 250 (Acrylic Version)

Alphacool VPP655 with EK D5 X-top Clear Acrylic

Aquacomputer kryographics GTX 680 akryl & nickel

Aquacomputer airplex 420 och 3 x NB BlackSilent Pro PK-PS

Det var allt för ikväll! Tack för att ni kikade in

-Darth Bane

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

Gött!

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Gillar det här projektet starkt! Ser fram emot slutresultatet!

AMD x6 1090t BE - Noctua NH-U9B SE2 - 2x4gb- ASUS GTX670 4gb - CX750M -Sabertooth 990FX R2.0 - SSD 120gb - 2 HDD:s - CM HAF 912 Plus - Benq GL2440 + Dell U2312HM + Samsung 731BF - Allt köpt begagnat! -- Sidewinder X2 - R.A.T TE - AT ATH-M50x - Logitech Z323 - Begringer Xenyx QZ1202USB - t.Bone SC400 - Samsung NX30 - Note 2

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Nu börjar vi snacka grejor!

Väldigt fint

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Testpilot
RGB-fantast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Åh. PK-PS. Det är bra skit. Låter ingenting på lägsta men fläktar galet mycket om man skruvar upp dem!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE