Kan jag få min laptop att använda mer utav sin prestanda?

Permalänk
Medlem

Kan jag få min laptop att använda mer utav sin prestanda?

Hej SC.

Jag håller på med lite filmredigering på min laptop (nej, det är inte direkt optimalt, men jag är på resande fot och har inte tillgång till stationär dator), och det tar fruktansvärt lång tid exportera de färdiga filmerna från Premier Pro. Ett färdigt projekt på 2min kan ta över 10tim att exportera.

När jag tittar på prestanda i aktivitetshanteraren så används ca 60% av minnet och ca 45% av CPU'n, det jag undrar är, finns det något sätt att prioritera Premier Pro så att det får använda mer minne och CPU? Man tycker ju att det bör gå fortare att exportera om datorn använder 90% av minnet och CPU'n, men jag har, som ni säkert har förstått, inte så bra koll på detta..

Dator:
Fujitsu Lifebook UH 572, med Samsung EVO 840 SSD 250gb
8gb RAM
Intel i5 @ 1.70GHz

Tack!

EDIT:

Adobe After Effects använder ca 30% CPU och 700mb RAM,
Adobe Premiere Pro använder 0.1% CPU och 600mb RAM

Permalänk
Medlem

Låter som att programmet bara använder en CPU-tråd. Kolla i Aktivitetshanteraren om det är så.
Någon med erfarenhet av Premier Pro kanske kan ge bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Låter som att programmet bara använder en CPU-tråd. Kolla i Aktivitetshanteraren om det är så.
Någon med erfarenhet av Premier Pro kanske kan ge bättre svar.

Tack för svar, hur ser jag hur många trådar som används av ett program?

Permalänk
Skrivet av Axen91:

När jag tittar på prestanda i aktivitetshanteraren så används ca 60% av minnet och ca 45% av CPU'n, det jag undrar är, finns det något sätt att prioritera Premier Pro så att det får använda mer minne och CPU?

Den jobbar nog på så gott den kan, men någon annan resurs än CPU eller minne utgör flaskhalsen. Jag gissar att hårddisken jobbar på för fullt.
Genom att snabba upp hårddisk och/eller förenkla jobbet för den så kan det vara möjligt att få en konfiguration som är bättre balanserad för filmredigering.
Kolla om den här tråden på Adobes supportforum innehåller något matnyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axen91:

Tack för svar, hur ser jag hur många trådar som används av ett program?

Du startar Aktivitetshanteraren genom att trycka Ctrl+Shift+Esc eller "Kör" taskmgr.
Under fliken Prestanda kan du se processoranvändning i grafform. Se till att du under Visa-menyn > Processorhistorik har valt "Ett diagram per processor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Den jobbar nog på så gott den kan, men någon annan resurs än CPU eller minne utgör flaskhalsen. Jag gissar att hårddisken jobbar på för fullt.
Genom att snabba upp hårddisk och/eller förenkla jobbet för den så kan det vara möjligt att få en konfiguration som är bättre balanserad för filmredigering.
Kolla om den här tråden på Adobes supportforum innehåller något matnyttigt.

Tack för svar! Har SSD, inte HDD, Samsung Evo 840 250gb. Enligt Aktivitetshanteraren används endast 1% av disken.

Skrivet av lorgix:

Du startar Aktivitetshanteraren genom att trycka Ctrl+Shift+Esc eller "Kör" taskmgr.
Under fliken Prestanda kan du se processoranvändning i grafform. Se till att du under Visa-menyn > Processorhistorik har valt "Ett diagram per processor".

Hej, jag kan inte hitta det. Under "Alternativ" finns "Visa historik för alla processer", men den är inte klickbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axen91:

Tack för svar! Har SSD, inte HDD, Samsung Evo 840 250gb. Enligt Aktivitetshanteraren används endast 1% av disken.

Hej, jag kan inte hitta det. Under "Alternativ" finns "Visa historik för alla processer", men den är inte klickbar.

http://i59.tinypic.com/w8onsn.jpg

OK. Jag ser att du kör Win 8, min beskrivning gäller Win 7. Det ser inte ut som att det är processorn som begränsar dig iaf.
Det känns konstigt att disken skulle begränsa dig så kraftigt.
Någon med erfarenhet av programmen i fråga får hjälpa dig med detta tror jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just nu 40tim kvar i Adobe Media Encoder, för att exportera ett två minuter långt projekt ifrån Adobe Premier Pro till det förinställda alternativet "Youtube 1080p 29,97fps 8mbps, projektet innehåller dynamiska länkar till kompositioner i Abode After Affects med Warp Stabilizer. Jag vet inte om det är ett problem med programmen eller med datorn, det kanske är bättre att posta i något Adobe-forum, men jag undrar över varför endast ca 40% av CPU och ram används.

Tack igen

Permalänk
Avstängd

Kolla strömsparfunktionerna. Märkligt men det kan vara möjligt att det råkat bli att processorn får köra på ett max antal procent av sin kapacitet.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Kolla strömsparfunktionerna. Märkligt men det kan vara möjligt att det råkat bli att processorn får köra på ett max antal procent av sin kapacitet.

This. Den ska gå i 1,7 Ghz inte 0,78 Ghz. Gå sedan in i edit-preferens-memory och höj minnes mängden som premiere får använda. Har du ett grafikkort i datorn följ https://www.youtube.com/watch?v=3aW12tw1kFM.