Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Plexgear homeplug Mini

Jag kör idag med en Tp-link trådlös mottagare med USB kontakt!
Kollade på Kjell.com och såg dessa Plexgear homeplug Min, där man ju drar en "trådlös sladd"...
Så här kommer min frågor!: Hur mycket bättre är Plexgear homeplug Mini än en trådlös USB mottagare? Störs inte Plexgear homeplug Mini ut av trådlösa nätverk?

Här är en länk till Plexgear homeplug Mini som jag menar!
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2009

Plexgears homeplug är inte en trådlös överföring. Den skickar data via elnätet istället.
Jag använder själv liknande, dock skulle jag inte köpa kjelles egna private label utan netgear eller dylikt.
Jag tappade ca 5mbit endast på denna lösning, dock ska man köra dessa på samma fas i elnätet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

What Orrfält said.

Glöm inte att det skall pluggas rätt in i väggen och inte via någon förgreningsdosa, för att få ut det bästa ur "nätverket".

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Finns det någon specific modell av tex Netgear som du Orrfält rekomenderar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Tänk på att det måste gå på samma ledning i huset för att fungera.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Kör två olika varianter mellan två våningar här hemma, ett par Netgear som kostade närmare 900 kr och ett par TP-Link som kostade 350 kr. Prestandan är likvärdig, men med TP-Links variant kan man ansluta upp till 8 likadana enheter i ett nätverk.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2009

Vad har du för uppkoppling ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

jag har 10/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Sotie:

jag har 10/10

Du klarar dig på dem enklare enheterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Funderar på denna: http://www.inet.se/produkt/5404030/zyxel-pla4201-powerline-50...
Då jag har 50/50 hemma..

Vad tror ni?
vill gärna ligga i den prisklassen!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Har du 10/10 så spelar det ingen roll vilken du väljer av alla dessa homeplugs. Dock så finns det inga av dessa som garanterar funkar. utan det beror på hur långt avstånd de två olika enheterna har i ditt elnät. Man brukar säga att det måste vara i samma fas men det är en myt. Dock så brukar det bli så att de fungerar bäst i samma fas för kommunikationen mella de två homeplugsen har en kortare sträcka att färdas mellan varandra.
MVH B0llA

*Edit* Uppgraderar du till låt oss säga 100-100 eller mer så kommer det vara mer framtidssäkert att köpa de lite dyrare med lite större överförnings kapacitet.