Blivande student på Systemvetenskapliga programmet - bärbar dator

Permalänk
Medlem

Blivande student på Systemvetenskapliga programmet - bärbar dator

Hejsan,

Jag har blivit antagen på Systemvetenskapliga programmet som börjar i september. Jag har en hyfsad stationär dator hemma, och en gammal (2008) laptop. Min laptop är en Dell Studio 1735 som har: Intel core duo cpu 1.83GHz, 4 GB ram, 17" skärm med 1440 x 900 upplösning, 64-bit Windows 7, väger två ton (eller 3,5 kg), låter som en mindre storm och har batteritid till en halv lunch.

Jag har insett att jag behöver en ny laptop.

Tyvärr är min budget väldigt begränsad, jag kan knappt sträcka min upp till 4000 kr. Jag behöver bara ha en dator som klarar "precis så lite som den ska", behöver inte kunna spelas på ex.
Viktigt för mig är att det är bra storlek på tangentbordet och bra batteritid. Plus sådant som är viktigt för programmering, vilket jag inte har så stor koll på vad det innebär. Grafik spelar inte så stor roll, jag ska inte använda den till annat än mina studier då jag har en stationär till fritidssysslor.

Till skillnad från min nuvarande dator vore det toppen om den nya var ganska lätt också, men fortfarande med bra skärmstorlek för programmering. Men det är väl en sådant sak som gör att priset skjuter i höjden, så det kan vi ju prioritera bort om det är så.

Tack på förhand, hoppas jag fick med all basinfo jag läste om att jag skulle ta med, i de klistrade trådarna...

P.S.
Har kollat på denna
http://www.inet.se/produkt/1972386/acer-aspire-v5-561-i3-6gb-...
Men är ju över budget... Men min budget kanske är helt orealistisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pruine:

Hejsan,

Jag har blivit antagen på Systemvetenskapliga programmet som börjar i september. Jag har en hyfsad stationär dator hemma, och en gammal (2008) laptop. Min laptop är en Dell Studio 1735 som har: Intel core duo cpu 7.83GHz, 4 GB ram, 17" skärm med 1440 x 900 upplösning, 64-bit Windows 7, väger två ton, låter som en mindre storm och har batteritid till en halv lunch.

Jag har insett att jag behöver en ny laptop.

Tyvärr är min budget väldigt begränsad, jag kan knappt sträcka min upp till 4000 kr. Jag behöver bara ha en dator som klarar "precis så lite som den ska", behöver inte kunna spelas på ex.
Viktigt för mig är att det är bra storlek på tangentbordet och bra batteritid. Plus sådant som är viktigt för programmering, vilket jag inte har så stor koll på vad det innebär. Grafik spelar inte så stor roll, jag ska inte använda den till annat än mina studier då jag har en stationär till fritidssysslor.

Till skillnad från min nuvarande dator vore det toppen om den nya var ganska lätt också, men fortfarande med bra skärmstorlek för programmering. Men det är väl en sådant sak som gör att priset skjuter i höjden, så det kan vi ju prioritera bort om det är så.

Tack på förhand, hoppas jag fick med all basinfo jag läste om att jag skulle ta med, i de klistrade trådarna...

P.S.
Har kollat på denna
http://www.inet.se/produkt/1972386/acer-aspire-v5-561-i3-6gb-...
Men är ju över budget... Men min budget kanske är helt orealistisk?

En Intel core duo på 7.83GHz står på sig bra i dag, ingen idé att uppgradera. Vill du ha mer batteritid så är det bara att klocka ner proccessorn. En SSD skulle dock kunna vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En Intel core duo på 7.83GHz står på sig bra i dag, ingen idé att uppgradera. Vill du ha mer batteritid så är det bara att klocka ner proccessorn. En SSD skulle dock kunna vara något.

Ah. tryckfelsnisse är i farten igen. Tyvärr ska det stå 1.83GHz Har redigerat.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur du har det på din skola men i Lund där jag pluggar har vi datorer överallt! om jag vore dig hade jag sparat pengarna tills jag hade kunnat köpa en ordentlig dator. Det finns datorer så det räcker och blir över på de flesta skolor så egentligen behöver man ingen laptop. Det som är bra med laptop är att man kan sitta var som helst och plugga vilket har sin fördel framför allt för den sociala biten!

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig så räcker vilken laptop som helst för just det du ska göra. Det bästa du kan göra är nog att åka till butik och känna på datorerna då många av dom billiga har "flexiga" tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

För att vara ärlig så räcker vilken laptop som helst för just det du ska göra. Det bästa du kan göra är nog att åka till butik och känna på datorerna då många av dom billiga har "flexiga" tangentbord.

Är det så? Har googlat och läst några trådar som säger att man måste ha (bl.a.):
- Minst 1600*900 upplösning (vilket med en gång innebär minst 6k i pris?!)
- Minst 4GB ram
- 7200 rpm hårddisk

Förutom att alla trådar även "kräver" att man ska skaffa sig en Macbook Pro för 10k.

Permalänk
Medlem

SSD är dock ett måste i laptopen. Upplösningen på skärmen e inte viktigt. Processorns hastighet spelar inte så stor roll vid programmering. RAM minne rekommenderar jag verkligen minst 4gb men gärna 8gb. Grafikkortet är för dina ändamål totalt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

SSD är dock ett måste i laptopen. Upplösningen på skärmen e inte viktigt. Processorns hastighet spelar inte så stor roll vid programmering. RAM minne rekommenderar jag verkligen minst 4gb men gärna 8gb. Grafikkortet är för dina ändamål totalt onödigt.

Hur kommer det sig att det måste vara SSD? De enda bärbara under 4k som har SSD är i princip 11" eller en chromebook.

Edit: Stämmer det att man inte ska välja HP för mitt ändamål? Kikar på http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/HP-255G3NotebookPC/20...

Edit2: Kollar på denna nu https://www.komplett.se/asus-x551ma-156-hd/816387#!tab:extra

Edit3: Vad är det för fel på denna? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-X551CA-SX333H/20...
Känner verkligen att ju billigare ju bättre för min del. Min nuvarande laptop har verkligen bara ca. en timmes batteritid och låter som en monsun under hela den timmen.

Permalänk
Medlem

Antar du ska studera i Örebro? Om inte bortse från inlägget.
Isåfall kommer du inte börja programmera förrän tredje kursen. ungefär åtta veckor in i studierna.

De två första kurserna är mest teoretiska grejer där dator inte är ett måste. Det är dock skönt att anteckna på dator under föreläsningar, men det är högst personligt beroende på hur du lär in.

Det finns också flera datorsalar att disponera, och dessa finns nästan alltid lediga datorer i. Så laptop är inte ett "krav", jag skaffade inte en laptop förrän min tredje termin t.ex.

Du skulle således kunna vänta med att köpa en dator tills du har en större budget(om så önskas).
Några grejer som jag föredrar när jag programmerar via en laptop:
- HÖG upplösning, 1920x1080, eller mer.
- En bra mus(har inte med datorn att göra men ändå)
- Numpad (Ett måste för mig)
- Bra trackpad.
- Bra tangentbord, vilket är högst individuellt.
- Bra skärm, helst någon som inte reflekterar så mycket.

//
Tog examen på Örebro Universitet nyligen(Systemvetare).

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruine:

Är det så? Har googlat och läst några trådar som säger att man måste ha (bl.a.):
- Minst 1600*900 upplösning (vilket med en gång innebär minst 6k i pris?!)
- Minst 4GB ram
- 7200 rpm hårddisk

Förutom att alla trådar även "kräver" att man ska skaffa sig en Macbook Pro för 10k.

Självklart är det inte så enkelt.

Om ni kommer använda Visual Studio och C++ så tycker jag att 8GB internminne är minimum, men det går givetvis med 4GB också. En SSD hjälper mycket eftersom vid kompilation skrivs det och läses det en del till och från disk. Det hjälper också mot värmeutveckling, som inte är behagligt (eller bra för hårdvaran) om man sitter längre perioder. Upplösning handlar ju om att det ska vara så behagligt som möjligt för dina ögon, men där har jag också kompromissat tidigare och det har gått bra.

Ska du inte använda C++ så tycker jag det finns mycket som talar för att du kan klara dig med datorn du har idag.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar väl ett tag, funderar även på att hyra en dator från Multitech istället. Hur som helst köper jag väl ingen nu, om min nuvarande är OK för basic programmering. Det enda är väl att jag inte kommer orka släpa med mig 3,5 kg till varje föreläsning osv och får använda mig av gammaldags papper och penna.