Laptop till Mekatronikingenjör @Chalmers

Permalänk
Jubileumsmästare

Laptop till Mekatronikingenjör @Chalmers

Hejsan!
Ska börja plugga till Mekatronikingenjör på Chalmers snart och tycker då att jag vill ha en laptop att anteckna och göra uppgifter på. Men vet inte om ja ska satsa på en Mac eller någon form av Ultrabook.
Jag vill egentligen ha en Mac book air, av den enkla anledning att ja tycker OSX är ett behagligare operativsystem att arbeta på.

Men det jag inte vet är om jag behöver använda datorn till några specifika program som inte finns i version till OSX.

Förhoppningsvis finns de någon här som pluggar någon typ av Högskoleingenjör på Chalmers som kanske vet!

Mvh

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Läser själv Civ. Datorvetenskap i Lund och kör på en MacBook Air, mycket nöjd. Har aldrig haft något problem med att program ej funnits till Mac. Men Mac har ju BootCamp vilket gör det extremt simpelt att ha både OS X och Windows på datorn i olika partitioner. Vi får Windows gratis från skolan och antar att ni också får det. Så egentlig finns ingen anledning till att du inte ska köpa dig en Air.

Tips är att se till att ta med 8GB Ram och 256GB SSD.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av jakkra:

Läser själv Civ. Datorvetenskap i Lund och kör på en MacBook Air, mycket nöjd. Har aldrig haft något problem med att program ej funnits till Mac. Men Mac har ju BootCamp vilket gör det extremt simpelt att ha både OS X och Windows på datorn i olika partitioner. Vi får Windows gratis från skolan och antar att ni också får det. Så egentlig finns ingen anledning till att du inte ska köpa dig en Air.

Tips är att se till att ta med 8GB Ram och 256GB SSD.

Tack för detta!
RAM o hårddisk hade ja redan planerat att välja modellen större!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur mekatronik ser ut, men rent allmänt kan man väl säga att anteckna på datorn inte är jättepopulärt. Har nog aldrig sett någon i min klass göra det. Är mycket figurer och diverse matematiska formler som ska skrivas.

De program vi använder (F på Chalmers) finns till både OSX och windows. Jag personligen sitter på en lenovo y2p. Är riktigt jävla nöjd om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Oppna:

Vet inte exakt hur mekatronik ser ut, men rent allmänt kan man väl säga att anteckna på datorn inte är jättepopulärt. Har nog aldrig sett någon i min klass göra det. Är mycket figurer och diverse matematiska formler som ska skrivas.

De program vi använder (F på Chalmers) finns till både OSX och windows. Jag personligen sitter på en lenovo y2p. Är riktigt jävla nöjd om jag ska vara ärlig.

Tack för detta!
Kommer direkt från gymnasiet så vet inte hur saker o ting fungerar på högskola när de gäller föreläsningar etc.
Men en dator för skolrelaterade uppgifter kan man väl säga då?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BumBumX:

Hejsan!
Ska börja plugga till Mekatronikingenjör på Chalmers snart och tycker då att jag vill ha en laptop att anteckna och göra uppgifter på. Men vet inte om ja ska satsa på en Mac eller någon form av Ultrabook.
Jag vill egentligen ha en Mac book air, av den enkla anledning att ja tycker OSX är ett behagligare operativsystem att arbeta på.

Men det jag inte vet är om jag behöver använda datorn till några specifika program som inte finns i version till OSX.

Förhoppningsvis finns de någon här som pluggar någon typ av Högskoleingenjör på Chalmers som kanske vet!

Mvh

Windows fås via MSDNAA så du har tillgång till alla licenser. Egentligen ingen jag känner av mekatronikarna använder laptops för att anteckna. Det är så mycket som skall ritas för hand så en Surfplatta med stylus eller pen-input är nog smartare.

Skrivet av BumBumX:

Tack för detta!
Kommer direkt från gymnasiet så vet inte hur saker o ting fungerar på högskola när de gäller föreläsningar etc.
Men en dator för skolrelaterade uppgifter kan man väl säga då?

Det som kommer göras är en hel del Assemble-kodning i slutet av året, detta går endast att göra på skoldatorerna då programmet kräver en aktiv licens. Så det påverkar inte, du kommer jobba lite i Mathlab i år två, det blir lite rapportskrivning i slutet av år ett. Du borde ha blivit uppringd av en Fadder om du hade funderingar hur föreläsningar fungerar.

Är Fadder för Elektroingenjörerna så vi syns 19/8.

Är det något du undrar så är det bara att fråga på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av DavidtheDoom:

Windows fås via MSDNAA så du har tillgång till alla licenser. Egentligen ingen jag känner av mekatronikarna använder laptops för att anteckna. Det är så mycket som skall ritas för hand så en Surfplatta med stylus eller pen-input är nog smartare.

Det som kommer göras är en hel del Assemble-kodning i slutet av året, detta går endast att göra på skoldatorerna då programmet kräver en aktiv licens. Så det påverkar inte, du kommer jobba lite i Mathlab i år två, det blir lite rapportskrivning i slutet av år ett. Du borde ha blivit uppringd av en Fadder om du hade funderingar hur föreläsningar fungerar.

Är Fadder för Elektroingenjörerna så vi syns 19/8.

Är det något du undrar så är det bara att fråga på.

Här kom de mycket bra info, tack så mycket!

Men då borde ja kunna köpa en Mac för att sedan bootcampa med hjälp av en licens från MSDNAA?

Jo en fadder ringde till mig, men ja blev så ställd så jag kom inte på så mycket att fråga vid de tillfället...

Men ja ska fundera på om jag har något jag undrar över så hör jag av mig!
Annars är de klart vi ses den 19e!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BumBumX:

Här kom de mycket bra info, tack så mycket!

Men då borde ja kunna köpa en Mac för att sedan bootcampa med hjälp av en licens från MSDNAA?

Jo en fadder ringde till mig, men ja blev så ställd så jag kom inte på så mycket att fråga vid de tillfället...

Men ja ska fundera på om jag har något jag undrar över så hör jag av mig!
Annars är de klart vi ses den 19e!

Ja du bör kunna Bootcampa, (är bootcampa samma sak som camping av spawn innan server har startat? )

Ja hojta till om det är något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja du bör kunna Bootcampa, (är bootcampa samma sak som camping av spawn innan server har startat? )

Ja hojta till om det är något.

Bootcamp är väl de när man Klanen samlas i ett gaming-hus (fint ord) nån vecka innan ett större evenemang för att få ut de sista av träningen?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BumBumX:

Bootcamp är väl de när man Klanen samlas i ett gaming-hus (fint ord) nån vecka innan ett större evenemang för att få ut de sista av träningen?

Borde snarare vara som i Militären där Bootcamp är till för att bryta ner civila och långsamt bygga upp militär disciplin. Då betyder det ju snarare Battle Royale av potentiella nya medlemmar till klanen, endast de bästa får vara med resten faller ut under Bootcamp.

(Absolut inget som kommer ske på Chalmers )

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av DavidtheDoom:

Borde snarare vara som i Militären där Bootcamp är till för att bryta ner civila och långsamt bygga upp militär disciplin. Då betyder det ju snarare Battle Royale av potentiella nya medlemmar till klanen, endast de bästa får vara med resten faller ut under Bootcamp.

(Absolut inget som kommer ske på Chalmers )

Haha, hoppas inte de!
Fast de hade varit lite kul om de faktiskt var så!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

En sak som inte nämnts är att vikten kan vara ganska intressant. Att släpa runt 3kg burk + 2000 sidor i form av kurs litteratur kanske inte är det roligaste! Jag personligen tycker ju att max borde ligga någonstans vid 1,5 kg, men du kanske har starkare rygg än mig

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Här kom de mycket bra info, tack så mycket!

Men då borde ja kunna köpa en Mac för att sedan bootcampa med hjälp av en licens från MSDNAA?

Jo en fadder ringde till mig, men ja blev så ställd så jag kom inte på så mycket att fråga vid de tillfället...

Men ja ska fundera på om jag har något jag undrar över så hör jag av mig!
Annars är de klart vi ses den 19e!

Det är inga problem att köra bootcamp med en DreamSpark licens. (MSDNAA heter DreamSpark numer).
Med tanke på stylus grejen så kanske en Microsoft Surface pro 3 är en bra maskin..om du vill titta på alternativ till Air.
Lycka till med studierna.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Oppna:

En sak som inte nämnts är att vikten kan vara ganska intressant. Att släpa runt 3kg burk + 2000 sidor i form av kurs litteratur kanske inte är det roligaste! Jag personligen tycker ju att max borde ligga någonstans vid 1,5 kg, men du kanske har starkare rygg än mig

Jo, de är ju därför ja siktar på en Mac book air eller Ultrabook!

Skrivet av mikegnorp:

Det är inga problem att köra bootcamp med en DreamSpark licens. (MSDNAA heter DreamSpark numer).
Med tanke på stylus grejen så kanske en Microsoft Surface pro 3 är en bra maskin..om du vill titta på alternativ till Air.
Lycka till med studierna.

My bad!

Ska ta en titt på Surface

Tack så mycket!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk

Jag har pluggat tre år Datateknik på Lunds universitet och aldrig varit i behov av en bärbar dator till skolan. Alla labbar som har gjorts har varit smidigast att göra på skolans datorer då alla program redan funnits där. Ingen av mina kursare tog anteckningar på datorn o då var det många IT entusiaster som jag gick med. En surfplatta hade jag ev. behov av för att visa PDF men det fungerade med telefonen de gånger det behövdes.
Så fungerade det hos oss. Har du en dator i dagsläget så skulle jag känna på läget för att sedan köpa bärbar vid behov. Du kan ju plugga på annat sätt än mig Att flytta filer mellan privat dator och skolans är ju jättelätt med molnet numera

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Hejsan!
Ska börja plugga till Mekatronikingenjör på Chalmers snart och tycker då att jag vill ha en laptop att anteckna och göra uppgifter på. Men vet inte om ja ska satsa på en Mac eller någon form av Ultrabook.
Jag vill egentligen ha en Mac book air, av den enkla anledning att ja tycker OSX är ett behagligare operativsystem att arbeta på.

Men det jag inte vet är om jag behöver använda datorn till några specifika program som inte finns i version till OSX.

Förhoppningsvis finns de någon här som pluggar någon typ av Högskoleingenjör på Chalmers som kanske vet!

Mvh

Du lär inte behöva använda datorn så mycket första året men en ultrabook e rekommenderat

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1