Spelar ni i 3D? nVidia 3D Vision/AMD HD3D

Permalänk
Medlem

Jahapp.. då är mina två R9 290 ur burken och ersatta av ett 1070.
Jag trodde jag skulle behöva vara utan 3D då min skärm är gjord för 3D med AMD. Men nej, det klarade sig och gissa om jag blev glad

1. Film.
Jag använder Potplayer med madVR och sätter skärmen på filmens läge, tex SBS. Klart
Innan använde jag PowerDvd. Då startade 3D automagiskt utan att behöva röra skärmen. Kan leva med hur det är nu.

Spel.
Samma som film om spelet stödjer 3D själv.
Annars använder jag ReShade och Depth3D samt Tridef och sätter skärmen manuellt på rätt läge.

Detta funkar väldigt väl och bilden blir så bra den kan bli med min utrustning.
Jag är nöjd.
Blev väldigt positivt överraskad över att jag fick det att fungera då jag läst att det inte skulle gå. Men skam den som ger sig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Har inte kollat tråden på ett tag, men nu blev det av!

Väldigt roligt att din skärm även funkar för Nvidia! Det är ju så det borde vara, att alla 3d-skärmar funkar standardmässigt, oberoende av vilken 3d-signal man kopplar in. Jag var själv ute efter en likadan skärm som din, men missade sas båten, de försvann från marknaden och de som ev var kvar var för dyra. Blev avundsjuk på en kompis som lyckades köpa det sista exemplaret billigt på Siba (tror jag det var), så det fick istället bli att köpa en 3d-tv och spela mot den. Köpte även Tridef, men har faktiskt inte aktiverat det, kändes som att de började slacka i sin support de med... Får väl testa det någon gång ändå framöver.

Permalänk
Medlem

@bopp: Hej.
Ja blev väldigt glad att det funkar så fint. Senaste filmen jag såg i 3D var senaste Avengers.

Trist att du missade skärmarna. Men det kommer nya då o då har jag sett.
En gång för ca tusen år sedan gjorde jag en tråd här om vilka glasögon som funkar med skärmen.
Kan vara värt att leta upp om det blir av.

Hur är det med 3D på din tv? Jag har inte tv med 3D, än :/
Är det passiv eller aktiv 3D?

Ja Tridef är inte det bästa företaget precis. Synd att AMD outsourcade det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kan också passa på att uppdatera lite mer om spel.

Först om Deus Ex: Mankind Divided.
Jag har inte spelat så värst mycket, intronivån och en bit i Prag-hubben. Och orsaken är att det är lite av en röra i 3d. Spelet kan dels spelas i DX 11 eller DX 12, och 3d-alternativen är On/Off eller Side by Side. Läser man i patchen till spelet står det:
Stereoscopic 3D requires different settings for DirectX 11 and DirectX 12:
DirectX 11 requires Exclusive Fullscreen to be active.
DirectX 12 requires Exclusive Fullscreen to be inactive.
,
men det stämmer inte riktigt enligt mitt testande.
DX 12 + 3D On funkar inte alls.
DX 12 + Exclusive fullscreen Off + Side by side kraschar drivrutinen.

De två lägen som verkar funka bäst är:
DX 11 + 3D On. Då gäller 720p@60Hz eller 1080p@24Hz, precis som i Tomb Raider 2013, men det senare läget måste väljas i menyn inne i spelet. Dessutom är höger/vänster bild skiftade, och det ändrar jag då i tv:ns meny, vilket jag tycker man borde kunna göra i spelet. Det här läget det dock en stabil 3d utan problem hela tiden.

Helst vill man dock köra i DX 12 eftersom det ger bättre prestanda, då blir alternativet för mig:
DX 12 + Exclusive fullscreen On + Side by side, vilket funkar i 1080p@60Hz. Det är samma läge som funkade bäst i Rise of the Tomb Raider, tyvärr är det här inte lika stabilt. Det händer att bilden delas upp i två separata, snabbfixen blir då att trycka på Esc så man går in i spelets meny, då hoppar det tillbaka till 3d. Förhoppningsvis stannar det där, men det verkar vara vid vissa områden i spelet som det här händer. Första nivån kunde jag i princip spela utan problem, bara något hopp, men i introfilmen till Prag strulade det med 3d:n, och sen i vissa partier i Prag. Det funkar inte heller att köra benchmarken i det här läget, vilket det gjorde i Rise of the Tomb Raider.

Det är därför jag inte spelat klart, för jag vet inte vilken väg jag vill gå. En fördel är dock att spelet verkar gå att spela utan märkbart lagg i 1080p@24Hz, så kanske blir det ändå det läget jag väljer för att undvika irritationen av att hoppa ur 3d-läget då och då.

Naturligtvis gjorde det här mig orolig inför Shadow of the Tomb Raider. Skulle Eidos Montreal som ju gjorde Deus Ex: Mankind Divided även sabba upp Shadow of the Tomb Raider i 1080p@60Hz Side by side, som ju fungerade så bra i det av Crystal Dynamics utvecklade Rise of the Tomb Raider? En detalj är dock att menyerna fungerade bättre i DE: MD i Side by side än i RotTR. Där musen i DE:MD höll sig på en skärm, var musen rörlig över de "två" skärmbilderna i RotTR, vilket gjorde att den inte aktiverade menyalternativen på den plats de var på skärmen, utan på den plats där en tänkt bild utsträckt över två skärmar placerade dem. Om det går att förstå vad jag menar.

Återkommer därför till Shadow of the Tomb Raider nästa gång.

Permalänk
Medlem

@bopp: Ja det där var lite struligt.
Ska bli kul att höra hur det går med Shadow of the Tomb Raider.

Dom andra två Tomb Raider har jag inte haft några problem med. Nog för att jag spelar på en dedikerad skärm i 120Hz.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:
Det är en plasma från Panasonic. Vill minnas att plasma var det bästa valet med tanke på ghosting och sånt. Jag har ju haft den ett tag nu, så det har blivit en del 3d-bluray. Hade ett program till datorn först från Arcsoft som styrdes från en app på mobilen, TotalMedia Theatre, men det klarade inte av alla skivor, och när Arcsoft utan förvarning eller förklaring lade ner både programmet och supporten tröttnade jag både på dem och programmet, och övergick till att spela skivorna på PS4. Det blev t ex till att specialbeställa Tomb Raider i 3D från England. Den gick ju aldrig upp på bio i 3d här i Sverige - utom på ett ställe; i Stockholm på Imax, vilket jag tyckte var ett väldigt dåligt beteende från SF:s sida. Med tanke på att alla de senaste spelen är i stereoskopisk 3d, och att Alicia Vikander spelade huvudrollen, tyckte jag det fanns alla anledningar att visa den i 3d i hela Sverige.

Det är iaf aktiv 3d, det följde med ett par glasögon som drivs med batterier. Sen kunde du köpa t ex uppladdningsbara glasögon, nackdelen var att de var väldigt dyra, så jag kompletterade med några aktiva Samsungglasögon med batteriedrift som såldes billigt för ett par år sedan på rea, och de funkar också. Lånade likadana glasögon först från en kompis för att testa, för säkerhets skull.

Just nu är det lite irriterande att båda HDMI-utgångarna verkar ha lagt av på mitt grafikkort, den sista kom aldrig igång igen efter att Windows 10 fick en uppdatering från Microsoft i somras, men det löste sig genom att köra med en adapter på en av displayportutgångarna, så jag kan spela i 3d igen. Fick dock köpa en kortare HDMI-kabel för att få bild, så tv:n står lite, lite närmare nu.

Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat lite Shadow of the Tomb Raider.

Options-skärmen
Det finns framförallt ett par inställningar som påverkar vilka 3D-lägen som är tillgängliga:
3D: On eller Side by side
Exclusive fullscreen: Aktiv eller inaktiv
DirectX: 11 eller 12

Sen tillkommer såklart olika kombinationer av upplösning och uppdateringsfrekvens, alla alternativ är inte tillgängliga för 3d. När det gäller Exclusiv fullscreen innebär det (framförallt) att spelet själv tar hand om skärmens uppdateringsfrekvens om den är aktiv, är den inaktiv måste den väljas externt. Det kan vara värt att tänka på, för alla val kan göras innan spelet startas, och väljer du fel blir det svart, vilket kan vara struligt. Väljer du i spelets egen meny, återgår det alltid till ursprungliga inställningar efter ett tag om du inte bekräftar. Ett val som måste göras innan spelet startas är DX 11 eller 12.

Den här Options-skärmen är, precis som i Deus Ex: Mankind Divided, aningen buggig, men det är inte alls lika illa som där, mest lite irriterande. Den känns mer testad nu, men du kan fortfarande välja vissa kombinationer som inte finns, eller råka stänga ute kombinationer som ska finnas, beroende på i vilken ordning du väljer dem. T ex kan du välja 3d-läge och Vsync Off, men i alla 3d-lägen kommer antingen Vsync On eller Half refresh rate att vara aktiverat. En annan konstig sak verkar vara att HBA0+ inte finns under 3D, det blir TBAO (som är Eidos Montréals egen variant) eller Off som alternativ.

Är HBAO+ avstängt pga att det inte fungerar i 3d, är det en bugg eller av prestandaskäl ?Om det beror på prestandaskäl är det oroväckande med tanke på strålspårning, kommer det inte att kunna aktiveras i 3d? Jag betvivlar iofs att den här generationens RTX-grafikkort ändå orkar driva runt det med någon större framgång, speciellt då i 3d, men hoppas att det finns folk som kan testa om och när det läggs till i spelet.

Det går också att välja vissa inställningar högre än i det förvalda "Highest". Jag använder de högsta inställningarna, dock med Anti-Aliasing kvar på TAA, och Ambient Occlusion hoppar som sagt ner från HBAO+ till BTAO när du aktiverar 3d:
Anisotropic filtering: från 8x ->16x
Shadow quality: från High->Ultra
Level of Detail: från High->Ultra
Screen Space Contact Shadows: från Normal->High

3D On
3D On kan aktiveras i DX11+Exclusiv fullscreen på eller i DX12+Exclusive fullscreen av. Tyvärr funkar inte DX12-läget som det ser ut just nu, du får en bild i vänster öga, och en annan scramblad bild uppbyggd av fyrkanter i höger öga, så det blir till att hålla sig till DX 11. I det här läget väljer jag typiskt 720p@60Hz och 1080p@24Hz, och fördelen är att det blir en sann 720p- eller 1080p-bild, dvs med tanke på upplösningen. Nackdelen är att prestandan är mycket sämre i DX 11 än i DX 12, se t ex Sweclockers eget test. Ett annat problem är att det - just nu iaf - är en bugg i grafiken. Förhoppningsvis syns det på den här 3d-filmen från benchmarktestet. Den är visserligen inspelad i Side by side, men samma fel finns i 3D On, dvs i alla DX11-lägen. Kolla på vattenfallet, molnen och röken. Texturerna saknas eller är svarta i vänster öga, tills de plötsligt kommer in när man kommer närmare.
DX 11, 3D Side by side, 1080p@60Hz, Active fullscreen på

Här kan man också se att prestandan tankar. Här påverkar såklart själva inspelningen prestandan negativt också, det går aningen bättre utan inspelning (dessutom, när jag kollar hur filmen ser ut streamad direkt från Dropbox är bildkvaliteten mycket sämre än om jag spelar upp originalfilen). Hursomhelst, i mina tester i Side by side, allt annat lika, är DX 12-läget ca 56% snabbare än DX 11, det droppar aldrig under 30 fps i benchmarken i DX12. Men, det är faktiskt så att den sämre DX11-prestandan inte märks i spelet lika mycket. Tyvärr kan jag inte spela in i 3d i Radeon Relive om jag använder 3D On, jag får bara med vänster bild, men det finns en sekvens där Lara simmar under vattnet och tar lite luft i en luftficka, och ögonblicket senare pressar hon sig upp för en trång passage innan hon kliver upp ur vattnet. Det visar sig att prestandan inne i spelet inte något problem, trots DX 11 och 1080p i 3D On, men framförallt är det bästa att 3d:n är stabil hela tiden, dvs bilden hoppar aldrig ur 3d-läget.

3D Side by side
Det gör den nämligen i Side by side, oavsett om jag använder DX11 eller 12, Exclusive fullscren på eller av. Mer om det sedan. Side by side går iaf att välja lite hursomhelst, i fler kombinationer av uppdateringsfrekvenser och upplösningar. Nackdelen är att upplösningen blir lägre, eftersom bilden delas i två, och den sämre upplösningen syns i menyerna. Just menyerna är också en sak som blir bättre med 3D On, där du bara har en, högre upplöst, bild som musen rör sig över, medan du i Side by side får en lägre upplöst bild, där musen även kan röra sig ut över den andra bilden, som ligger överlagrad. Dvs när du lämnar höger kant i menyn kommer muspekaren in igen från vänster, och tvärtom, vilket gör att den inte matchar menyvalens position, precis samma "fel" som i de föregående RotTR och DE: MD.

Exakt hur Side by side går till bakom kulisserna vet jag inte. Att upplösningen är halverad syns klart i menyerna, men inne i spelet ser bilden mycket skarpare ut. Rent matematiskt, om nu pixlarna halveras iom att det är två bilder, är det ändå 1.125 ggr mer pixlar i 1080p 3D Side by side än i 720p 3D On (dvs 1920x1080/2=1036800 jämfört med 1280x720=921600), men den upplevda kvaliteten är närmare 1080p tycker jag, så kanske några magiska tricks är inblandade? Typ att bilderna är interlacade, så det blir en högre pseudoupplösning? Att sen 3D Side by side 1080p har en sämre upplösning än 3D On 1080p är uppenbart på vissa detaljer i benchmarktestet, men det är ändå väldigt bra.

Med det finns alltså, precis som var fallet i DE:MD men däremot inte i RotTR, ett problem med Side by side, och det är att 3d:n inte är 100% stabil. 3d-signalen försvinner vid vissa återupprepbara tillfällen. Det är dock mycket, mycket bättre än i DE:MD; det hände bara tre gånger under den dryga timme jag spelat. Låt oss ta samma sekvens som tidigare (då i 3D On), där Lara simmar under vattnet, tar luft, och tar sig upp genom en trång passage, fast nu i 3D Side by side. 3d-signalen tappas dels när hon tar luft, dels i den trånga passagen, men spelet synkar och återgår till 3d snart igen. Det händer i samma läge, oavsett DX11 eller 12, Exclusive fullscren på eller av, oberoende av upplösning. och det verkar vara när spelet är i en övergång mellan gameplay och ett förrenderat parti. Det kan vara något synkproblem som är specifikt för mitt system, men jag tror inte det. Och det är alltså bara vid de här två enstaka tillfällena och på ett ställe till som det har hänt än så länge, så inget stort problem. Men ändå.
DX 12, 3D Side by side, 1080p@60Hz, Active fullscreen på

Summa summarum:
En klart stabilare implementering av 3d än den i Deus Ex: Mankind Divided, men den kunde vara ännu bättre.
3D On har två stora fördelar kontra Side by side, dvs full upplösning och stabil 3d. Nackdelarna är att 3D On bara funkar korrekt under DX 11 just nu, och DX11 har markant sämre prestanda än DX 12. Dessutom verkar grafiken vara lite buggig i 3D i DX 11 med vissa texturer fel i vänster öga, oavsett om man väljer 3D On eller Side by side.

Skulle det t ex fungera korrekt med ett 3D On-läge under DX12 med dess bättre prestanda vore det att föredra, som det nu är blir det Side by side under DX 12 för min del, trots ev tappade 3d-signaler ibland. Dessutom noterade jag att på min plasma blir det mindre ghosting om jag låser refreshen till 50 Hz, så receptet för mig blir: DX 12, Exclusive fullscreen on, 3D Side by side, 1080p@50Hz. Har meddelat utvecklarna mina synpunkter, så får vi se om något åtgärdas. Samt tackat för att de stödjer stereoskopisk 3d. Mer sånt! Och spelet är oerhört snyggt också, om någon undrar.

PS Om filmklippen inte är i 3d från början, starta om dem när det är i 3d.

Permalänk
Medlem

@bopp: Helt underbart inlägg <3

Jag har nu själv en tv med 3D. Passiv och det är så bra.
Skönt att glasögonen är så lätta. Jag tog bort skalmarna och gjorde en fästanordning till mina vanliga glasögon.
Väldigt smidigt då det inte är som att ha två glasögon på sig. Funkar på bio med ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.