Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Byta gammal HDD till SSD?

Hej,

Ska ge lite nytt liv åt en 3 år gammal laptop. Datorn används för bokföring och surf.
Det är en DELL Latitude E5520 Core i7 4GB http://www.dustinhome.se/product/5010597324/dell-latitude-e55... .

Det jag tänkt göra är att sätta i 4 GB RAM till samt att byta 500 GB 7200 RPM HDD till en typ 240 GB SSD.
Jag skruvade upp datorn idag och såg då att det är en 9.5mm HDD som sitter i en vagga. Måste den SSD:n jag köper vara 9.5mm eller funkar det med en tunnare modell rent mekaniskt?
Visst ska SATA vara bakåtkompatibelt? Laptopen har ju SATA2, och alla diskar idag är ju typ SATA3.
Kan det vara några andra bekymmer med att sätta in en modern SSD i en 3 år gammal laptop?

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Hej,

Det fungerar fint med en tunnare SSD så länge det går att montera i vaggan. Vet att A-Data skickar med en liten plastbit till sina SSD:er misstänker att det är för just de datorer som kräver rätt tjocklek. SATA är precis som du säger bakåtkompatibelt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

SATA är kompatibelt åt alla håll, alla kablar och anslutningar likaså.
Det borde inte heller vara några problem att montera en vanlig 7mm SSD.
Men sätt en liten spacer/gummibit så den inte belastas konstigt, om inte skruvarna passar såklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Kör själv en Samsung Evo 250 sedan ett år eller något i en ännu äldre Dell D830. Funkar klockarent!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Tack för snabba svar. Jag har tänkt att köra en kloning av HDD:n till SSD:n för att slippa installera om allt... Någon som har erfarenheter av det? Går det ens ifrån en 500GB till en 250GB? (Jag har ju givetvis inte fyllt hela 500BG utan kanske 100GB).

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av arowe17:

Tack för snabba svar. Jag har tänkt att köra en kloning av HDD:n till SSD:n för att slippa installera om allt... Någon som har erfarenheter av det? Går det ens ifrån en 500GB till en 250GB? (Jag har ju givetvis inte fyllt hela 500BG utan kanske 100GB).

Jag vet att Acronis True Image kan göra det. Kostar dock en liten slant så det kanske inte är värt det för användning en gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av arowe17:

Intels SSD-clone verktyg fixar i alla fall 500->250gb, så länge de faktiska filerna får plats på det nya utrymmet.

Jag har själv inte provat Samsungs ditto, men rimligtvis fungerar även det då i princip alla köper SSD som är mindre än vad HDDn var.