Köpråd, kamera för fotografering av skogsdjur, runt 8000 kr

Permalänk

Köpråd, kamera för fotografering av skogsdjur, runt 8000 kr

Hej.

Jag planerar att köpa en ny kamera huvudsakligen för fotografering av vilda djur i skogsmiljö (däggdjur, fåglar och vissa insekter). För närvarande har jag en Canon SX260 HS (25-500/3,5-6,7, 1/2,3") men bildkvalitén (och autofokus) blir minst sagt otillfredsställande i framför allt svagt ljus eller vid full zoom (oavsett ljus).

Jag har avfärdat:
Canon 700d/100d - bra alternativ för objektiv men relativt svag bildkvalité vid höga ISO-tal
Pentax K-30/K-50 - möjligen bästa kameran i prisklassen, men det enda rimliga alternativet för objektiv i prisklassen (Pentax 55-300) fokuserar långsamt, är högljutt och tycks inte ge särskilt skarpa bilder (dessutom är nog kamerahusets bildstabilisering otillräcklig).
Sony A6000 - saknar objektiv längre än 200 mm
Sony SLT-A77 - Sonys eget 70-300 är för dyrt, och sensorn ger sämre bilder än A77 II som är för dyr
Fujifilm - bra bildkvalité, men saknar objektiv

Möjliga alternativ:
- Nikon d5200 (eller d7000) med Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD eller Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
- Olympus EM-5 med Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 II (eller möjligen Panasonic 100-300)
- Panasonic Lumix DMC-FZ1000 (motsvarar 25-400/2,8-4,0)

FZ1000 tycks vara ett lockande praktiskt alternativ med bra möjlighet att fotografera båda insekter och fåglar med samma objektiv. Objektivet är ljusstarkast men på grund av den mindre sensorn (1") är den knappast bättre i svagt ljus än Nikon d5200 (med ljussvagt objektiv). FZ1000 tycks ha mycket snabb autofokus, men är säkerligen sämre än d5200 på att följa snabba djur med fokus. Objektivens räckvidd hos dessa två alternativen är ungefär jämförbara men på grund av bristande skärpa är objektiven till d5200 förmodligen inte fullt användbara hela vägen upp till 300mm. Jag är osäker på om d5200 med objektiv är alltför tung (ca 1300 g) och otymplig för relativt långa och besvärliga vandringar, jämfört med de andra alternativen (drygt 800 g).

Den största svårigheten tycker jag ligger i att bedöma kvalitén på objektivet hos FZ1000 jämfört med relativt billiga objektiv till systemkameror.

Jag vill ha en kamera som presterar bra i relativt svagt ljus (dock ej inomhus eller nattetid), som tar skarpa bilder på små och/eller avlägsna objekt, med autofokus som fångar upp snabbt undflyende motiv i rörig miljö och med en sökare vari jag snabbt hittar de små djur som jag ser med mina egna ögon. Det tycks vara för mycket begärt för runt 8000 kr, men ni kanske kan ge mig några råd som möjliggör för mig att komma så nära som möjligt.

(Jag ber för övrigt om ursäkt för mitt pinsamt felstavade användarnamn...)

Permalänk
Medlem

jag hade hållt mig till Canon. sattsa hellre på ett dyrare objektiv än hus.
jag hade nog ställt frågan i t.e.x:
http://fotointresse.se/index.php?/page/index.html
http://www.fotosidan.se/forum/index.php

har själv annvänt både 5DmkII och 7D med 70-200 2,8L och fasta macro och vidvinkel
men gillar mkt korta skärpedjup på fåglar/insäkter osv så sattsa på bra objektiv. många hus idag är mycket bra. men för din del hade jag gått upp till 7D men allt handlar ju om pengar. köp en sak i taget och bygg sedan på.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Tycker du redan verkar ha jäkligt bra koll själv så IMO är det bara att prioritera och om inte det funkar gå på magkänsla.

Permalänk
Medlem

Hade en period jag fotade mycket djur i naturen.
I regel hade jag med mig 300mm Canon L fast + 70-200 f/2.8 L. Även 24-70 f/2.8.

Fotade med 5D mk2 och noterade att jag aldrig fick en riktigt bra bild. Jag provade min 1Ds mkIII som sköt fler fps. Helt plötsligt fick jag fler bilder som var användbara. Pga dess tyngd och smula problem med slutaren provade jag min 50D. Samma här. Klockrena bilder just eftersom jag kunde dra iväg typ 6 bilder / sek mot 5D på runt 3.

Så, för min del var FPS en viktig aspekt, framförallt på fåglar då det rätta vingslaget, precis när den återfjädrar när det blir skarpt - dessa var betydligt lättare att pricka in med högre fps.

Hade gått på 7D jag.

För lite mer stillsamma djur körde jag min 5D.

Nedan hittade jag en ekorre som snällt stannade i ett par hundradelar. Taget med 5D mk2 70-200 f/4 L utan IS. Ca 10 meters avstånd.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

70-200 f/2.8 är (bortsett från priset) för tungt och otymplig.

Väljer jag Nikon-alternativet är det möjligt att jag inom några år kan uppgradera till Nikons 70-200 f/4 VR.

Canon 70-200 f/4.0 L (utan IS) är tillsammans med Canon 100d prismässigt inom räckhåll, men jag får då ingen bildstabilisering.

Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) MACRO är också ett möjligt alternativ tillsammans Nikon d3200 eller Canon 100d (men objektivet är tungt, har trög och mindre tillförlitlig autofokus och tycks inte vara så ljusstarkt som bländarvärdet indikerar).

Jag tror det blir svårt för mig att lägga mycket mindre pengar på ett kamerahus och även om jag skulle köpa Canon EOS M för 2000 kr så räcker inte pengarna till ett riktigt bra teleobjektiv.

Om jag ska prioritera FPS så är FZ1000 den uppenbara vinnaren, men om fokus ska uppdateras mellan bilderna så blir skillnaden inte stor och jag tror att 5 fps hos d5200 är tillräckligt.

Ett exempel på vad en liten billig kamera med mycket zoom och mycket liten sensor ibland trots allt kan åstadkomma:

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har betydelse för dig men Pentax verkar enligt min erfarenhet ha en bra mycket tystare slutare än Canon, något som jag gillar då jag tycker att det stör det jag fotograferar mindre och ger mig lite mer tid.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Skrivet av bibl:

Vet inte om det har betydelse för dig men Pentax verkar enligt min erfarenhet ha en bra mycket tystare slutare än Canon, något som jag gillar då jag tycker att det stör det jag fotograferar mindre och ger mig lite mer tid.

Det är inte mycket till hjälp om fokusmotorn är lika högljudd.

Permalänk

För 8kkr är en Canon 1D mk III och ett sigma 70-200 f2.8 (ostabiliserat) inom räckhåll från Brittiska ebay om du inte måste ha en kamera idag. Det är dock rätt mycket klumpigare än vad du är van vid och väger närmre tre kilo. Dock får du 10fps, fantastisk ergonomi och rätt bra hög ISO, åtminstone om man jämför med canons aps-c. Du kan om det kniper använda en 1.4x eller 2x telekonverter för 98-280 f4 eller 140-400 f5.6 men bildkvailte kommer bli lidande.

Om du kör den kombinationen försök hitta en 1D som inte var inom serienumren men AF problem och helst sigmat med macro i namnet eftersom närgränsen är 1.1m istället för 1.8m vilket gör stor skillnad vid foto av små saker.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sömning kanin:

Hej.

Jag planerar att köpa en ny kamera huvudsakligen för fotografering av vilda djur i skogsmiljö (däggdjur, fåglar och vissa insekter). För närvarande har jag en Canon SX260 HS (25-500/3,5-6,7, 1/2,3") men bildkvalitén (och autofokus) blir minst sagt otillfredsställande i framför allt svagt ljus eller vid full zoom (oavsett ljus).

Jag har avfärdat:
Canon 700d/100d - bra alternativ för objektiv men relativt svag bildkvalité vid höga ISO-tal
Pentax K-30/K-50 - möjligen bästa kameran i prisklassen, men det enda rimliga alternativet för objektiv i prisklassen (Pentax 55-300) fokuserar långsamt, är högljutt och tycks inte ge särskilt skarpa bilder (dessutom är nog kamerahusets bildstabilisering otillräcklig).
Sony A6000 - saknar objektiv längre än 200 mm
Sony SLT-A77 - Sonys eget 70-300 är för dyrt, och sensorn ger sämre bilder än A77 II som är för dyr
Fujifilm - bra bildkvalité, men saknar objektiv

Möjliga alternativ:
- Nikon d5200 (eller d7000) med Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD eller Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
- Olympus EM-5 med Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 II (eller möjligen Panasonic 100-300)
- Panasonic Lumix DMC-FZ1000 (motsvarar 25-400/2,8-4,0)

FZ1000 tycks vara ett lockande praktiskt alternativ med bra möjlighet att fotografera båda insekter och fåglar med samma objektiv. Objektivet är ljusstarkast men på grund av den mindre sensorn (1") är den knappast bättre i svagt ljus än Nikon d5200 (med ljussvagt objektiv). FZ1000 tycks ha mycket snabb autofokus, men är säkerligen sämre än d5200 på att följa snabba djur med fokus. Objektivens räckvidd hos dessa två alternativen är ungefär jämförbara men på grund av bristande skärpa är objektiven till d5200 förmodligen inte fullt användbara hela vägen upp till 300mm. Jag är osäker på om d5200 med objektiv är alltför tung (ca 1300 g) och otymplig för relativt långa och besvärliga vandringar, jämfört med de andra alternativen (drygt 800 g).

Den största svårigheten tycker jag ligger i att bedöma kvalitén på objektivet hos FZ1000 jämfört med relativt billiga objektiv till systemkameror.

Jag vill ha en kamera som presterar bra i relativt svagt ljus (dock ej inomhus eller nattetid), som tar skarpa bilder på små och/eller avlägsna objekt, med autofokus som fångar upp snabbt undflyende motiv i rörig miljö och med en sökare vari jag snabbt hittar de små djur som jag ser med mina egna ögon. Det tycks vara för mycket begärt för runt 8000 kr, men ni kanske kan ge mig några råd som möjliggör för mig att komma så nära som möjligt.

(Jag ber för övrigt om ursäkt för mitt pinsamt felstavade användarnamn...)

Har du kikat på www.dpreview.com?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

För 8kkr är en Canon 1D mk III och ett sigma 70-200 f2.8 (ostabiliserat) inom räckhåll från Brittiska ebay om du inte måste ha en kamera idag. Det är dock rätt mycket klumpigare än vad du är van vid och väger närmre tre kilo. Dock får du 10fps, fantastisk ergonomi och rätt bra hög ISO, åtminstone om man jämför med canons aps-c. Du kan om det kniper använda en 1.4x eller 2x telekonverter för 98-280 f4 eller 140-400 f5.6 men bildkvailte kommer bli lidande.

Jag tror inte att jag är beredd att riskera 8000 kr på en begagnad kamera från en okänd säljare och 3 kg är definitivt för tungt (jag är osäker på om knappt 1,5 kg blir för otympligt).

Däremot har jag funderat på om Canon EF 200/2,8L II USM kan vara ett bra alternativ (tillsammans med en billig APS-C-kamera). Bortsett från enstaka landskapsvyer och makrofotografier på insekter tar jag nästan uteslutande foton med motsvarande eller längre brännvidd (för närbilder kan jag senare kanske komplettera med 500D close-up lens), så en fast brännvidd bör inte utgöra något avgörande hinder. Däremot är jag osäker på om det lägre bländarvärdet verkligen helt kan kompensera för avsaknaden av bildstabilisering (jag är ganska darrhänt) jämfört med de billigare zoom-objektiven (som åtminstone bör ge god skärpa in mot mitten vid 200/8,0).

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sömning kanin;14775055"]Jag tror inte att jag är beredd att riskera 8000 kr på en begagnad kamera från en okänd säljare..[QUOTE]

På Ebay har du pengarna tillbaka garanti om varan är trasig, ej stämmer med beskrivningen eller inte dyker upp.
Ju tidigare man släpper rädslan för beggat eller den inbillade känslan av att nytt är bättre/roligare så kan man börja spara pengar.
IMO såklart.