rejält fel med tempen (100C) efter byte till h60

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

hhmm. saken är den att jag prova båda sätten (och där har du lite fel)......

först prova jag detta:

¤ noctua fläkten (full speed) mot chassit som trycker IN luften - radiatorn - och sen corsair fläkten på 1000rpm (50% speed) drar ut luften.
- temp = 45min spelande BF4 (@4.5ghz) ca 64C.......ca 27C i rummet

sen vände jag på fläkt ordningen

¤ corsair fläkten på 1000rpm (50% speed) mot chassit som trycker IN luften - radiatorn - och sen noctua (full speed) som drar ut luften
- temp = 45min spelande BF4 (@4.5ghz) ca 61C.......ca 27C i rummet

varför det blev 3C skillnad är p.g.a. jag kör corsair fläkten på halv speed (ca 1000rpm) som trycker in luften och en mycket snabbare/bättre fläkt som drar ut den varma luften från radiatorn..............fick det tipset från en youtube video där killen satt de bästa fläktarna på baksidan av radiatorn

ps..varför jag kör corsair fläkten på 50% speed är p.g.a. att den låter för mycket på 100% (men jag vill iallafall ha med den eftersom den flyttar bra med luft)

Att du märker den skillnaden är för att du kör den sugande fläkten långsammare när du kör push med noctuan, det är därför det fungerar med noctuan bättre som sugande för den går fortare och ger bättre effekt genom radiatorn, det blir ju också lite svårt att matcha eftersom det är 2 helt olika fläktar, men jag kan absolut hålla med om att det tystaste sättet är det nu eftersom corsairfläkten låter betydligt mer annars.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du har inte testat om du vill att sätta Noctua´n på utsidan av chassit bak som drar in luften utifrån in i radiatorn och en till Noctua i chassit på radiatorn drar ut igenom det mer, klippa bort fläkt gallret i chassit för mer flöde ger lite skillnad plus lite mer kallare luft dras in från utsidan bortsett från grafikkortens utblås bak och mer utrymme inne för utblåset av fläktarna i toppen
Jag gillar experimentera och det chassi fläktgallret ger ungefär 200rpm motstånd och pusha på fläktar varandra ger också en liten liten effekt

Skrivet av laptop guy:

hhmm. saken är den att jag prova båda sätten (och där har du lite fel)......

först prova jag detta:

¤ noctua fläkten (full speed) mot chassit som trycker IN luften - radiatorn - och sen corsair fläkten på 1000rpm (50% speed) drar ut luften.
- temp = 45min spelande BF4 (@4.5ghz) ca 64C.......ca 27C i rummet

sen vände jag på fläkt ordningen

¤ corsair fläkten på 1000rpm (50% speed) mot chassit som trycker IN luften - radiatorn - och sen noctua (full speed) som drar ut luften
- temp = 45min spelande BF4 (@4.5ghz) ca 61C.......ca 27C i rummet

varför det blev 3C skillnad är p.g.a. jag kör corsair fläkten på halv speed (ca 1000rpm) som trycker in luften och en mycket snabbare/bättre fläkt som drar ut den varma luften från radiatorn..............fick det tipset från en youtube video där killen satt de bästa fläktarna på baksidan av radiatorn

ps..varför jag kör corsair fläkten på 50% speed är p.g.a. att den låter för mycket på 100% (men jag vill iallafall ha med den eftersom den flyttar bra med luft)

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

mac83.....precis det jag sa...just därför jag har som jag har

ponx.....gillar inte och ha hårdvara(fläktar) på utsidan av chassit....dessutom funkar kylningen sjukt bra som den gör nu.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S