Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Här kommer bilden som jag pratade om: https://drive.google.com/file/d/0B2tbs4_uOJpOdU45YXdkUHRrYWM/...

Till vänster kan du se att informationen kommer in, översätts hos router 1, som har IP 192.168.0.1, till att skickas mot 192.168.0.26, routern har adressen/kan dela ut den varpå paketet stannar. Därefter skulle informationen behöva skickas över till router 2, men den har också 192.168.0.1 i ett eget nätverk i nätverket (och kan också dela ut 192.168.0.26 till sina enheter) och så upprepas processen längre och längre ner i kedjan. Jämför du med högra bilden översätts adressen en gång och alla "routrar" (egentligen switchar) får varsin unik IP-adress vilket innebär att samtliga enheter kan prata uppåt utan onödiga adressöversättningar.

OBS, det är andra delar inblandat i det här också som jag inte har för avsikt att gå in på i detalj. Så som MAC-adress (varje nätverkskort har en sådan och det är egentligen dit paketen skickas, men IP-adressen används som en vägledare)

Nja, det kan jag tycka är onödigt, däremot byter du enhet vilket gör att din internetleverantör får kontakt med en "ny" MAC-adress (som nämnts i korthet här ovan), ger man det 30 minuter har ISPns automatiserade system en möjlighet att känna av att ingenting finns på andra sidan, nollställa den knutna MAC-adressen och sen när du kopplar in den nya uppdateras deras register.

Men modemet ska ju kunna kollas utan telekabel, jag gjorde det nu med den här datorn och nyare modemet.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Vad är fel egentligen på folk i forumet nuförtiden?
Ett par gånger bara sista tiden har detta problemet varit uppe. Folk råder trådskaparen att köpa en switch för 100 kr. Nehej se det går inte... Utan istället så fortsätter gagget i tråden. Detta är dryftat till döds på forum överallt på nätet.
Jag skulle gladeligen skicka en switch till dessa tomtarna så vi slapp se eländet flera gånger i forumet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Vad är fel egentligen på folk i forumet nuförtiden?
Ett par gånger bara sista tiden har detta problemet varit uppe. Folk råder trådskaparen att köpa en switch för 100 kr. Nehej se det går inte... Utan istället så fortsätter gagget i tråden. Detta är dryftat till döds på forum överallt på nätet.
Jag skulle gladeligen skicka en switch till dessa tomtarna så vi slapp se eländet flera gånger i forumet...

Så du har missat att jag redan har en switch, det står i tråden.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Men modemet ska ju kunna kollas utan telekabel, jag gjorde det nu med den här datorn och nyare modemet.

Jo, fast om det är ett äldre modem så är det inte helt säkert att den har ett webbgränssnitt.. Öppna CMD igen enligt tidigare instruktioner och skriv ping 192.168.1.1 och se om du får svar.

Nu har jag 192.168.0.1 i mitt nät, men i övrigt bör du få samma svar:

Skickar ping-signal till 192.168.0.1 med 32 byte data:
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 192.168.0.1:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Får du ovanstående vet du i alla fall att modemet är aktivt och visar tecken på liv.

Skrivet av Dunde:

Vad är fel egentligen på folk i forumet nuförtiden?
Ett par gånger bara sista tiden har detta problemet varit uppe. Folk råder trådskaparen att köpa en switch för 100 kr. Nehej se det går inte... Utan istället så fortsätter gagget i tråden. Detta är dryftat till döds på forum överallt på nätet.
Jag skulle gladeligen skicka en switch till dessa tomtarna så vi slapp se eländet flera gånger i forumet...

Lugna dig, hur svårt kan det vara att hålla en trevlig och trivsam ton egentligen? Intresserar det dig inte så är det ju bara att ignorera, inte svårare än så eller hur? Glöm den frågan förresten, du behöver inte lägga din dyrbara energi på att skriva mer i den här tråden om den inte tillför något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Jo, fast om det är ett äldre modem så är det inte helt säkert att den har ett webbgränssnitt.. Öppna CMD igen enligt tidigare instruktioner och skriv ping 192.168.1.1 och se om du får svar.

Nu har jag 192.168.0.1 i mitt nät, men i övrigt bör du få samma svar:

Skickar ping-signal till 192.168.0.1 med 32 byte data:
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 192.168.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 192.168.0.1:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Får du ovanstående vet du i alla fall att modemet är aktivt och visar tecken på liv.

Pingsvar kom

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spotnick:

Jag försökte komma in i gamla modemet som fungerat minst ett år, för att jämföra inställningar, men kom inte in. Det är väl alltid 192.168.1.1?

Men som du beskrivit att du kopplat ditt nät utan rätt konfiguration har du troligen flera enheter som har samma ipnummer på admininterfcen, du lär dessutom ha flera enheter som ser detta ipnummer som standardgateway och det skapar också problem.

Du får inte ha samma ip på någon enhet inom lanet, inte ens dina admininterface, du ska inte utföra NAT på flera ställen och du bör inte ha mer än en dhcpserver igång även om just det är möjligt, dhcpservern måste hursomhelst konfigureras manuellt så att den inte delar ut de adresser som du måste använda för att skilja admininterfacen åt och så att du får en entydig standardgateway närmast internet så att du undviker tappade paket.

Om du inte sätter dig in i hur det fungerar och konfar rätt så koppla aldrig in mer än en router när du egenetligen verkar behöva switchar och accesspunkter, hemmaroutrar kan gå att konfa om men att koppla in dem utan att göra det är att be om problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men som du beskrivit att du kopplat ditt nät utan rätt konfiguration har du troligen flera enheter som har samma ipnummer på admininterfcen, du lär dessutom ha flera enheter som ser detta ipnummer som standardgateway och det skapar också problem.

Du får inte ha samma ip på någon enhet inom lanet, inte ens dina admininterface, du ska inte utföra NAT på flera ställen och du bör inte ha mer än en dhcpserver igång även om just det är möjligt, dhcpservern måste hursomhelst konfigureras manuellt så att den inte delar ut de adresser som du måste använda för att skilja admininterfacen åt och så att du får en entydig standardgateway närmast internet så att du undviker tappade paket.

Om du inte sätter dig in i hur det fungerar och konfar rätt så koppla aldrig in mer än en router när du egenetligen verkar behöva switchar och accesspunkter, hemmaroutrar kan gå att konfa om men att koppla in dem utan att göra det är att be om problem.

Hade bara en ADSL/modem/router och en switch då det ändå la av sa min fru men hon glömde fläkten till routern. Får testa vidare, är admininterface i routern och är det inget att ändra i switchen?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Hade bara en ADSL/modem/router och en switch då det ändå la av sa min fru men hon glömde fläkten till routern. Får testa vidare, är admininterface i routern och är det inget att ändra i switchen?

Kan du inte rita upp hur ditt nät ser ut? Använd tex Gliffy som gör det enkelt att dela det man skapat och med en webbtjänst så slipper du installera något.

Mitt eget nät ser ut så här uppritat i Gliffy

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du ritade upp nätverkstopologin så det går att få en översikt av nätet.
Smartswitchar har admininterface men inte de som inte har såna funktioner, du har faktiskt inte skrivit ut vilka delar som du använder så att rita upp topologin med så mycket detaljer om modell, kopplingar, ipnummer och aktiverade funktioner i respektive enhet vore nog bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bra om du ritade upp nätverkstopologin så det går att få en översikt av nätet.
Smartswitchar har admininterface men inte de som inte har såna funktioner, du har faktiskt inte skrivit ut vilka delar som du använder så att rita upp topologin med så mycket detaljer om modell, kopplingar, ipnummer och aktiverade funktioner i respektive enhet vore nog bra.

Precis! Det har tagits upp flera gånger i tråden men Spotnick har utelämnat den informationen.. Det hade underlättat enormt, just nu försöker vi hjälpa i blindo. "Gliffy" som Fnorken tipsade om borde ju hjälpa avsevärt, den kände jag inte till själv.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någon idé att hjälpa TS, kolla hans tidigare trådar med samma/liknande problem, han verkar inte ta åt sig hjälpen på ett vettigt sätt.
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=4177388

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Jag har fått allt att fungera tidigare men har just nu varit magsjuk smittad av barnen, har en hustru som ändrar i det som fungerar och vi är 5 personer med en massa enheter att hålla reda på. Min hustru ringde just och hade köpt ett modem till så jag slängde på luren när jag sagt tidigare vad som händer.

Vad som händer nu är att jag arbetar mig stegvis uppåt med en enhet i taget för att se var det fallerar, sedan blir nätfrågan aktuell igen.

Med 4 routers och en switch finns det många kombinationer och det fungerade med 3 routers i rad i åratal innan hustrun kopplade om till 2.

Konfiguration som ska provas nu är modemrouter till switch till wifi och är inte mkt att rita. När jag hunnit prova alla goda råd och det ändå inte fungerar återkommer jag som är tacksam för alla tips och misstänker att det kan ha med bandbredd att göra också, då jag förklarat här att vi måste ransonera tills vi får fiber.
TPTEST visar nu 2,76 ner......... Bandbredd 8,39 Varierar hårt. 900 kb-27 Mb upp och modemet slocknade.
Bredbandskollen 5,23 ner 0,85 upp.

Vad som hänt under arbetets gång är att det kanske inte är fel på nätet alls då modemet fallerar med endast en dator, det gick nu ner efter 1 timma och 20 minuter eller direkt efter test.

Vid koll hos min ISP står det att dom ska hålla med modem och support så jag frågat om det gäller oss eller nya kunder. Vi har kanske fått något gammalt senast.

Dessutom har vi ett oanvänt i reserv att installera så nätfrågan blir nog aktuell nästa vecka.
Frun hade köpt Netgear modem och wifi-förstärkare nu till den fiber vi inte har, jättesmart då vi redan har en Netgear router som var svårt att installera men har fungerat ett år.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Jag har fått allt att fungera tidigare men har just nu varit magsjuk smittad av barnen, har en hustru som ändrar i det som fungerar och vi är 5 personer med en massa enheter att hålla reda på. Min hustru ringde just och hade köpt ett modem till så jag slängde på luren när jag sagt tidigare vad som händer.

Vad som händer nu är att jag arbetar mig stegvis uppåt med en enhet i taget för att se var det fallerar, sedan blir nätfrågan aktuell igen.

Med 4 routers och en switch finns det många kombinationer och det fungerade med 3 routers i rad i åratal innan hustrun kopplade om till 2.

Konfiguration som ska provas nu är modemrouter till switch till wifi och är inte mkt att rita. När jag hunnit prova alla goda råd och det ändå inte fungerar återkommer jag som är tacksam för alla tips och misstänker att det kan ha med bandbredd att göra också, då jag förklarat här att vi måste ransonera tills vi får fiber.
TPTEST visar nu 2,76 ner......... Bandbredd 8,39 Varierar hårt. 900 kb-27 Mb upp och modemet slocknade.
Bredbandskollen 5,23 ner 0,85 upp.

Vad som hänt under arbetets gång är att det kanske inte är fel på nätet alls då modemet fallerar med endast en dator, det gick nu ner efter 1 timma och 20 minuter eller direkt efter test.

Vid koll hos min ISP står det att dom ska hålla med modem och support så jag frågat om det gäller oss eller nya kunder. Vi har kanske fått något gammalt senast.

Dessutom har vi ett oanvänt i reserv att installera så nätfrågan blir nog aktuell nästa vecka.
Frun hade köpt Netgear modem och wifi-förstärkare nu till den fiber vi inte har, jättesmart då vi redan har en Netgear router som var svårt att installera men har fungerat ett år.

Som snubbarna några posts upp säger borde du göra en nätverkskarta så vi får en bättre uppfattning om hur det ser ut.
Sedan tror jag inte du nämnt din ISPs namn eller ens namn på modem och routrar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Som snubbarna några posts upp säger borde du göra en nätverkskarta så vi får en bättre uppfattning om hur det ser ut.
Sedan tror jag inte du nämnt din ISPs namn eller ens namn på modem och routrar.

Som jag skrev är det kanske inte något nätfel alls då jag backat och gratis-modemet inte ens fungerar med en dator intill modemet, för gratismodemet Inteno var kanske dåligt när vi fick det, så primärt måste en dator funka innan man går vidare. Nu provar jag 2 och kan ha med sviktande bandbredd att göra igen.

Tar vi in Fiber ska den frågan vara ur världen.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Inaktiv

Vilken röra! Att det dessutom krävs 40+ svar för att TS ska ta åt sig informationen gör att man inte VILL hjälpa.

Modem (stäng av wifi) -> Router (använd wifi) -> Router (bryggad) -> klienter.

Done.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Vilken röra! Att det dessutom krävs 40+ svar för att TS ska ta åt sig informationen gör att man inte VILL hjälpa.

Modem (stäng av wifi) -> Router (använd wifi) -> Router (bryggad) -> klienter.

Done.

Skickades från m.sweclockers.com

Ju fler kockar...........med olika åsikter.

Modemet har ingen wifi och för annan räckvidd ska wifi vara 2 rum bort som jag skrev.

Vi har sökt ett nätfel som kanske inte finns och ingen annan kommit på, då jag läst att ADSL-modem inte gillar värme och det kan ha med bandbredd att göra då allt stannar. Så nätverksfrågan får vila tillsvidare.

Jag har redan provat många råd och är tacksam för dom som jag skrev, men inget har hjälpt för mitt ADSL-modem verkar kasst så jag ska installera ett nytt. Dom är kanske inte gjorda för 30+ som jag har här inne.

Blev magsjuk denna vecka av mina små barn som inte gör saken bättre.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spotnick:

Ju fler kockar...........med olika åsikter.

Modemet har ingen wifi och för annan räckvidd ska wifi vara 2 rum bort som jag skrev.

Vi har sökt ett nätfel som kanske inte finns och ingen annan kommit på, då jag läst att ADSL-modem inte gillar värme och det kan ha med bandbredd att göra då allt stannar. Så nätverksfrågan får vila tillsvidare.

Jag har redan provat många råd och är tacksam för dom som jag skrev, men inget har hjälpt för mitt ADSL-modem verkar kasst så jag ska installera ett nytt. Dom är kanske inte gjorda för 30+ som jag har här inne.

Blev magsjuk denna vecka av mina små barn som inte gör saken bättre.

Plita ned vad du har för utrustning och vad varje pjäs klarar av (wi-fi, tex), så blir det begripligare att förstå vad man har att göra med.

Trist med magsjukan. Jag lämnade mina två på dagis för två veckor sedan. Tog någon dag, sen blev man sjuk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Som jag skrev är det kanske inte något nätfel alls då jag backat och gratis-modemet inte ens fungerar med en dator intill modemet, för gratismodemet Inteno var kanske dåligt när vi fick det, så primärt måste en dator funka innan man går vidare. Nu provar jag 2 och kan ha med sviktande bandbredd att göra igen.

Tar vi in Fiber ska den frågan vara ur världen.

Problemet verkar snarare vara SBS...
Lista sakerna så du kan få hjälp nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Så du har missat att jag redan har en switch, det står i tråden.

Då är det ju jättekonstigt att du skriver såhär: "men äger inga switchar. "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Problemet verkar snarare vara SBS...
Lista sakerna så du kan få hjälp nu.

SBT brukar jag säga då jag får allt mitt att fungera men hustrun köper nytt och donar så det blir nya problem och även släcker mitt.

Felet nu tycks vara ett kasst ADSLmodem Inteno AR 382 så internet försvann i min dator efter 50 minuter senast, med alla andra avstängda. Efter den har vi kabel till nästa rum med ett Skarvdon
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...
som går vidare till en gammal Netgear switch FS 605 som tidigare fungerade som skarvdon. Efter den ligger 2 PC och Wifi som är avstängt.

Där det nu är skarvdon kopplade jag ihop en Netgear 3000 och en Dovado 802 11n förra sommaren som fungerat ett år, tills frun tyckte att wifi gick dåligt borta i hennes soffhörna så hon kopplade om allt till en Wifi-router.
Fungerar inget annat kan vi koppla tillbaks och koppla in en nyinköpt wifi-förstärkare istället.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Då är det ju jättekonstigt att du skriver såhär: "men äger inga switchar. "

Vi har aldrig köpt någon, frun fick hem en "router" från jobbet som visade sig sig vara en switch, som det står i tråden då det är bra att läsa hela om man orkar.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Felet nu tycks vara ett kasst ADSLmodem Inteno AR 382 så internet försvann i min dator efter 50 minuter senast, med alla andra avstängda. Efter den har vi kabel till nästa rum med ett Skarvdon
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...
som går vidare till en gammal Netgear switch FS 605 som tidigare fungerade som skarvdon. Efter den ligger 2 PC och Wifi som är avstängt.

Där det nu är skarvdon kopplade jag ihop en Netgear 3000 och en Dovado 802 11n förra sommaren som fungerat ett år, tills frun tyckte att wifi gick dåligt borta i hennes soffhörna så hon kopplade om allt till en Wifi-router.
Fungerar inget annat kan vi koppla tillbaks och koppla in en nyinköpt wifi-förstärkare istället.

Ok. Jag hade kopplat så här

Modemet måste vara bryggat dvs inte göra NAT och DHCP. Borde stå i din manual hur man ställer in bryggat läge.
Routern kör NAT och DHCP.
Switchen kopplas med kabel till routern.
Accesspunkten placeras så det blir god signal i soffhörnan. Accesspunkten kan vara en router men då måste den konfigureras som en accesspunkt, hur man gör det beror på vilken router det är. Googla modellnamn och accesspoint.

Permalänk
Avstängd

Ok och det gillar inte andra som vill ha switchar. Återkommer när modemet är klart

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Rekordmedlem

Dina problem beror nog till stor del på slump, du har antagligen kopplat på ett sätt som gör nätet känsligt för i vilken ordning enheterna startas och troligen kan inte heller alla enheter kommunicera med varandra via lanet utan bara nå internet.
Om man anser att det är ok med ett lan som nästan fungerar och stoppar om man rör något så är det upp till dig men det är ju annars rätt skönt om lanet funkar stabilt och det inte hänger på slumpen om man ska få paketförluster eller inte.

Sedan så lär det inte påveka något om du har fiber eller inte, grundproblemen i lanet finns kvar och du borde föröka sätta dig in i hur adresseringen ser ut och fungerar helt oavsett vilken typ av uppkoppling du använder.
Att göra nån form av nätverkskarta vore nog verkligen bra i ditt fall.

Vill du inte sätta dig in i funktionen och konfigurera rätt borde du slänga ut alla routrar utom en och ersätta dem med en lagom stor "dumswitch" som inte behöver konfigureras på något sätt utan man trycker bara in kablarna så funkar det.
Kanske en 8 portare typ den här räcker
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det var inget nätfel alls, ADSL-modemet var kasst som jag gissade till slut, bytt nu och allt fungerar igen.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd

Ska prova DHCP på flera/alla datorer senare, men först fasta IP nu då jag stängde av DHCP i min router och ska kolla nästa, supporten sa nog fel att den ska vara på. Men min ISP har stängt av DHCP.
DHCP är avstängt där och nu här, kan det vara på där om jag har statiska IP här?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Hur mänga ggr har vi inte bett dig. Beskriva nät, Ge en ritning på did sytem med med än det slutar på denna sifra. eller min dins bärjar på 81 frugan säger det går bättre på 192.
Att fixa SÅ du BARA HAR EN DHCP. MM du lysnar inte. så jag har inte orkat svara på senaste tiden då alla andra har gjort det. Och kom inte med att vi säger olika saker igen.

Edit:
Kan iofs skrive det jag inte skrev sisst.
Då denna tråd heter routrar på rad.

Du kan inte ha samma subnät på fler ställän i did intärna nät. Inte heller om du kopplar upp dig via vpn till ditt jobb.
vi har sett sedan tidigare att din fru får igång en ipad genom att sätta gw och dns till 192.168.1.1
Altså har du en router med den IP'n
in dun andra och har en 192.168.1.x då kommer det bli problem
om du har två med 192.168.0.x så blir det också ett problem
om du kör vpn mot dit job och de då har någon som är gemensam av dessa
192.168.x.x
som du kör så blir routningen fel
och visaa saker kommer till dig andra till dit du vill
Som sakt sedan tidigare. Gör om gör rätt
Du skriver att du har dungerade system sedan tidigare. samrtisigt säger du att du inte har några problem. Men åter och åter igen ber du om hjälp. Och då vi försöker säger du att det inte är problem i nätet utan att det är den ny a enheteen som har problem. Var inte det samma sak sisst innan den där TV. Och innan ipadan. Och innan. ...........

Edit:
Sry Ragade. Jag förstår inte hur svårt det kan vara. Men ha jobbat med nätvärks adressering och är utblidid på cost i ospf även om det alrigt blev min grej.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Allt funkar nu och jag lyckades inte ens provocera fram ett fel igår. Vill ha dynamiskt IP från min ISP men statiska hemma tillsvidare, kan man ha det?

Ska senare ska testa DHCP på flera datorer.

Med en fru som fingrar på allt blir det givetvis problem.

Verkar som jag löste ett till själv nu på prov då jag stängde av DHCP i modemroutern och allt verkar fungera bättre. D-link och min ISP sa att den skulle vara på men är inte till fasta IP vad jag läst nu.

Fiber-abb. beställt nu så det blir snart nytt igen

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju det vi sagt hela tiden. Den adress du har utåt år inte samma som intärn hemma. Och slite länka den bilden. Den stämmer inte. Då vi inte ser en surplatta eller en TV i den. Sen berättar den inte nät.
Men om du tror att DU DELAR UT DHCP mot Internet är det inte bra. Som vi har sagt innan BARA EN DHCP. Inte 2.
Sen om du har fixat inställningarna i ADSL eller Fibar samt de andra två vet jag inte om du svarat på. Vart lite rärigt.
Du kan ha två internet samtidgt. Men då ska den ena vara på DHCP den som de flästa ska använda och den andra på låsta adresser. Inte att rekomedera. Utana snarare båda på på DHCP men segmeneterade. Du säger att det var TDC och sedan uppköpning. Det kan jag ta.
Men då då inte svar på våra frågor blir det svårt. Som på din ritning t.ex. Behöver dinna adsl datorer nå ingarnas och frugan tv?
Ska de vara i samma nät eller ska vissa rautror agera switch och AP. Du vägrar svara. Vet inte vad vi ska göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Klättrade upp och såg att wifiroutern är denna
http://pctidningen.se/tester/natverk/netgear-3gumts-mobile-br...
som inte har WAN och vi använder LAN, inte USB som ingång. Fungerar den som en switch då utan DHCP?

http://support.netgear.se/product/MBRN3000

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)