Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2010

I Valet & Kvalet 2014!

Använder för tillfället en Sony vaio Z med Intel Core i7-2640M processor.
Den är inköpt för drygt två år sedan och jag är kanonnöjd med den bortsett från en hel del oljud när man använder grafikkrävande program (mesta dels SPSS, ett statistik program som kör igång java och förbrukar en hel del minne och processor och grafik).

Har spanat i dessa två datorer:
2014
Den ena har bättre processor men sämre grafikkort och vice versa och som alltid när det är valår, och det står bland två av vinnarna, blir det knepigt att bestämma sig för vilken väg man ska gå!

Vore därför tacksam för tips och råd från kunniga (och även okunniga ) Sweclockare.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Ptja om vi säger såhär så är ju processorerna i datorerna likadana förutom klockfrekvensen och skillnaden är ju inte så stor medan GTX 860M nästan är dubbelt så snabb som GTX 765M så ta datorn med GTX 860M.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2010

Kollade på lite benchmark på processorerna och grafikkorten.
Enligt resultaten diffar grafikkorten cirka 10% i olika bench mark. Detsamma verkar gälla processorerna.
Menar du verkligen att 860 är dubbelt då snabb jämfört med 765?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av swedem:

Kollade på lite benchmark på processorerna och grafikkorten.
Enligt resultaten diffar grafikkorten cirka 10% i olika bench mark. Detsamma verkar gälla processorerna.
Menar du verkligen att 860 är dubbelt då snabb jämfört med 765?

Ja om man ska tro Noteboockcheck som är en väldigt pålitlig sida när det gäller mobila processorer och grafikprocessorer.

Referensen jag tog var från deras resultat med grafikprocessorerna i nyaste 3DMark Fire Strike där 860M fick runt 4000 poäng och 765M fick cirka 2500 poäng.
Som sagt inte dubbelt så snabb men inte långt ifrån.

860M: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-860M.107794.0...
765M: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-765M.92907.0....

Edit: De här resultaten verkar precis som du säger väldigt motsägande och Techpowerup är likaså en ganska pålitlig sida så lite mer research krävs nog: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-800m-graphics...

Edit 2: Men faktumet kvarstår ändå att 860M ändå har ett större prestandaövertag gentemot 765M än vad 4900MQ har gentemot 4710MQ.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2010

Stort tack för referenserna. Uppskattar verkligen att du tar dig tid för det här.