Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Gaming- och pluggdator

Hej!

Jag ska köpa en dator som jag kan plugga på samt spela spel som Watch Dogs, The Sims 4, CoD, GTA V (när det kommer ut) på medel/högsta inställning. Jag hade tänkt mig en 15,6 tums bärbar dator med IPS skärm och en upplösning på 1920x1080. Även med QuadCore, samt en i7:a. Minne på minst 8 gb, hårddisk storlek på minst 256 gb, och gärna med minst 256 gb SSD. GTX av något slag. Andra specifikationer som bakgrundsbelyst tangentbord uppskattas. Pris upp till 12 000 kr.

Exempel på datorer som uppfyller alla eller de flesta av mina krav:

ASUS R552JK-CN159H:
207734http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-R552JK-CN159H/207734.2001/

Acer Aspire V5-573G-74518G25aii: 205914http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/acer-aspirev5-573g-74518g25aii/205914.3003/

Jag vill gärna ha förslag och invändningar på datorerna jag valt, eller krav som jag har skrivit, för jag är ännu inte säker på om detta är rätt val. Men jag kan tänka mig att datorerna som jag tittat på är ganska maxade. Kommentarer? Tips? Mer än gärna! Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Den där Acern har en ganska dålig touchpad. Resten av datorn är helt fantastisk, men om du ska använda touchpaden mycket bör du titta åt ett annat håll.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Den där Acern har en ganska dålig touchpad. Resten av datorn är helt fantastisk, men om du ska använda touchpaden mycket bör du titta åt ett annat håll.

Tack så mycket för svaret! Jag köpte en Razer DeathAdder mus i söndags till min kommande dator, och den ska användas flitigt! Men utöver touchpaden lät det ganska övertygande. Jag ville gärna testa Acern i affären på Netonnet (den enda affären som säljer datorn i Sverige), men dessvärre såldes och visades den endast på internet, så det var vänligt att du delade med dig av sådant jag inte hade kunnat upptäcka såvida jag inte köpte datorn.

Några fler kommentarer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2001

Jag skulle personligen rekomendera att du går upp minst ett steg på grafikkortet till ett GTX 860m om du skall spela nått.
runt 15-20% snabbare än ett GTX 850m.

Denna är ju tyvärr 500kr dyrare men verkar riktigt fin
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196605-m...

| MSI Z270i | Core i5-7600K | 16GB 3200Mhz DDR4 | GTX 1080 Ti Hybrid | Define mini C TG| Pg348q | Dell XPS 15 9560 4K |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Cequence:

Jag skulle personligen rekomendera att du går upp minst ett steg på grafikkortet till ett GTX 860m om du skall spela nått.

Denna är ju tyvärr 500kr dyrare men verkar riktigt fin
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196605-m...

Tack så mycket för svaret! Dock kommer jag att behöva prioritera, eftersom summan för msi-datorn är den totala summan jag har på mitt konto just nu.. Därför undrar jag: Är det viktigare med en snabb SSD disk än en GTX 860m och vice versa? Vad ska man prioritera för att ändå få en ganska maxad speldator?

Är väldigt tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Jag är väldigt nöjd med min Asus R552JK-CN159H och om man inte är helt nördig så funkar ett GTX 850M väldigt bra skulle jag säga. För annars finns ju även GTX 870M och GTX 880M och de ger dig ännu bättre prestanda. Men man behöver inte det bästa, tror inte de flesta märker någon större skillnad. En sak om man haft bättre kort redan och sen går ner - klart man blir lite besviken då, men sål länge man förbättrar sina saker så är det ju ingen fara. Jag har dock endast spelar ESO och det på höga inställningar och det flyter perfekt skulle jag påstå. Även enligt tester klarar man sig bra på GTX 850M även om såklart GTX 860M ger dig dryft 15% fler fps per sekund - men om du har 60 eller 75 fps spelar ingens större roll och börjar det sega så kan man ju gå ner i inställningar vilket kan behövas på de absolut tyngsta spelen.

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Laxieboy:

Jag är väldigt nöjd med min Asus R552JK-CN159H och om man inte är helt nördig så funkar ett GTX 850M väldigt bra skulle jag säga. För annars finns ju även GTX 870M och GTX 880M och de ger dig ännu bättre prestanda. Men man behöver inte det bästa, tror inte de flesta märker någon större skillnad. En sak om man haft bättre kort redan och sen går ner - klart man blir lite besviken då, men sål länge man förbättrar sina saker så är det ju ingen fara. Jag har dock endast spelar ESO och det på höga inställningar och det flyter perfekt skulle jag påstå. Även enligt tester klarar man sig bra på GTX 850M även om såklart GTX 860M ger dig dryft 15% fler fps per sekund - men om du har 60 eller 75 fps spelar ingens större roll och börjar det sega så kan man ju gå ner i inställningar vilket kan behövas på de absolut tyngsta spelen.

Jag tackar så mycket för svaret, Laxieboy!
Precis, jag har i nuläget endast en MacBook Air 13" från 2012, så sämre kan det ju inte bli, speciellt inte på spelfronten.. Fastnade verkligen för Asus R552JK-CN159H när jag var på Mediamarkt, det enda jag hade velat göra är att byta de 8 GB SSD mot 128 GB SSD. Är det någon som vet om detta är möjligt på den datorn, samtidigt som jag behåller de resterande 750 GB?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Ioncir:

Precis, jag har i nuläget endast en MacBook Air 13" från 2012, så sämre kan det ju inte bli, speciellt inte på spelfronten.. Fastnade verkligen för Asus R552JK-CN159H när jag var på Mediamarkt, det enda jag hade velat göra är att byta de 8 GB SSD mot 128 GB SSD. Är det någon som vet om detta är möjligt på den datorn, samtidigt som jag behåller de resterande 750 GB?

Jag hade också velat ha 256GB SSD i datorn. Jag övervägde flera gånger att köpa en sådan, för varför har man 8GB SSD liksom? Jag köpte dock ingen sådan då det hela skulle kostat 1200 kronor extra. I dagsläget ångrar jag mig faktiskt inte. Datorn är snabb - klart snabbare än de övriga jag ägt och jag vet inte hur en SSD är i förhållande. Mer än det jag sett på Youtube.

Klart man vill ha det bästa men är det värt priset? Oftast inte! Men sitter man med obegränsade resurser så kan man ju köpa det bästa alltid oavsett...

Jag är iaf grymt nöjd med min Asus. Borde väl dock dra in ett krävande spel och se hur det hela flyter då.

Tidigare har jag alltid tyckt att en kylplatta känns overkill - för datorn är ju gjort för att palla en viss prestanda. Men efter att jag köpte min kylplatta, en Zalman 3500 (eller vad den nu hette) så ångrar jag mig inte en sekund. De gånger jag glömmer ställa om till Turbo när jag spelar ESO så märker jag direkt hur fläktarna på Asus börjar jobba hårdare. Vet dock inte om de jobbar lika hårt när kylplattan gör sitt bästa - för volymen dödar ju allt oljud ändå.

Vill du uppleva "max" just nu så byt HDD mot SSD, annars tror jag du blir nöjd ändå - speciellt om du inte haft SSD tidigare.

Om du inte kastar ut den optiska disken kan du inte ha kvar din 750GB HDD och samtidigt sätta in en ny 128 SSD. Du måste byta din HDD då ifall jag förstått det hela rätt!

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Någon som kan vara värt att tänka på om du ska ha datorn till att studera med är att 15 tum är ganska stort att bära runt med, det tycker i alla fall jag. Om du fortfarande vill ha 15 tum så är den Acern riktigt vass för det priset.

Gaming: GTX 770 & 3770k @ 4,2 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Ioncir:

Det är en hybriddisk, dvs du kan inte ta bort 8gb SSD utan att också ta bort 750gb också. Sitter ihop, du kan se det som en väldigt stor cache bara
Om du vill ha en SSD med större utrymme 128gb osv så får ersätta den befintliga hybriddisken på 8gb/750gb.

Edit*
Jag kan ha fel det står två hårdiskar i speccs, så kanske det inte är en hybrid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av MuLLvaD3n:
Skrivet av Laxieboy:
Skrivet av Gympatrosan:
Skrivet av Cequence:

Tack för alla svar!

Det var ju synd att man kanske inte kan byta ut till större mängd SSD, för det är verkligen någonting som jag hade velat ha. Jag har märkt på min MacBook Air, hur det har flutit på ordentligt, samt att den är mer tålig. Och när det gäller 15 tums skärmen, tror jag att det blir perfekt för mig efter som jag har dålig syn och tyckte att min MacBook Air 13' hade en alldeles för liten skärm. Plus att jag inte kommer släpa runt på den allt för mycket. Datorn nedanför väger även bara 2,4 kg.

Och till Caquence, vill jag nu gärna uppgradera mig till en GTX860, som du ser att jag är ute efter nedan.

Än så länge har jag i alla fall lagt Asusen lite på sidan om, och har nu kollat in denna vassa dator under en veckas tid:

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330

Det skulle preliminärt dimpa ner 47 st av dessa hos Komplett den 21 augusti, men nu är det framflyttat till den 29 augusti. Detta är datumet jag lämnar Sverige för att permanent flytta till Syd-/Centraleuropa. Därför kan jag dessvärre inte köpa denna dator, vilket är väldigt synd, eftersom det verkligen är drömdatorn.. Hittade inte den i några länder runt där jag ska bosätta mig heller.

Därför undrar jag om någon vet ifall det finns en mycket lik dator inom liknande prisklass? Kolla bara på de tekniska specifikationerna så förstår ni..

Hade varit dunder att få beställa hem en dator innan jag flyttar utomlands!