Router + Transmission + Seagate Backup 1TB = 1MB/s trots 10MB/s?

Permalänk
Medlem

Router + Transmission + Seagate Backup 1TB = 1MB/s trots 10MB/s?

Rubriken sammanfattar det fint egentligen.

Har en Netgear WNR3500Lv2 med TomatoUSB. Kör transmission och har en extern hårddisk, Seagate Backup 1TB som kör NTFS.
Har fiber 100mbit i uttaget.

Inställningarna i Transmission är disk cache 2MB (testat 4MB och 6MB utan skillnad).

Min undran är om disk cache eller filsystemet kan spela roll? TomatoUSB har stöd för NTFS enligt GUI och vad jag lyckats hitta, men flera guider rekommenderar ext4/Ext5.

Någon som tror eller vet om jag tror att det är anledningen? Ökar jag disk cache till 4MB eller högre så hackar GUI:et (Transmission) och jag får ibland timed out.

Även läst att med ext4/ext5 så ska man skapa en swap-area om 512MB först. Påverkar det hårddiskens och således nedladdningens prestanda?

Många frågor, men jag är säker på att någon av er kan bistå med lite information! Trevlig helg vad det lider!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

jag tänkte bara påpeka att det är en usb2 kontakt och att cpun i WNR3500Lv2 inte är jättestark vilket kan ha en negativ effekt på prestandan om du faktiskt kör transmission direkt på den. får du samma farter om du kör transmission på datorn och har disken kopplad i en usb port på datorn?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Har för mig jag har läst någonstans att man inte får ut mycket till hastighet med USB porten i WNR3500lv2 när man kör tomato (inte i standard fw heller skulle jag tro).
Den är helt enkelt väldigt slö. Vet att jag hade liknande upplevelser när jag prövade med min v2 förut.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag tänkte bara påpeka att det är en usb2 kontakt och att cpun i WNR3500Lv2 inte är jättestark vilket kan ha en negativ effekt på prestandan om du faktiskt kör transmission direkt på den. får du samma farter om du kör transmission på datorn och har disken kopplad i en usb port på datorn?

Jag får ut bättre hastigheter om jag kopierar från datorn till disken. Så det är förmodligen CPUn i så fall? Den guide jag läst och som får mig att fundera är den här: http://tomatousb.org/tut:how-to-set-up-nas-optware-etc-for-to...

Skrivet av Elghinnarisa:

Har för mig jag har läst någonstans att man inte får ut mycket till hastighet med USB porten i WNR3500lv2 när man kör tomato (inte i standard fw heller skulle jag tro).
Den är helt enkelt väldigt slö. Vet att jag hade liknande upplevelser när jag prövade med min v2 förut.

Har själv sökt en del men hittar inga bra forum för netgear där folk beskriver det du säger. Inte för att jag inte litar på dig utan mer för att de kanske har testat lite olika saker, te.x. filsystemet, öka disk-cache osv.

Hade jag haft en usb-sticka som jag visste var snabb kunde jag köra den, då kunde jag utesluta hårddisken som fel iaf.

Kan även tillägga att jag streamar (DLNA) i 720p från routern/hdd till TV:n vilket kan tyda på att den verkar klara av en hel del? Eller har jag missförstått den tekniken om jag menar att routern gör en stor del av jobbet?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB