Delad extern HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2012

Delad extern HDD

Hejsan. Finns det någon hdd/lagringsenhet (usb) som man kan köra med flera enheter? Ex, dator och TV. Vi säger att jag har en film på datorn, och vill se den på tv'n. Istället för att föra över till ett usb och sen flytta USB't till TV'n så är redan både TV'n och datorn kopplade till samma enhet, så jag slipper flytta med usb? Går det att göra på något sätt?

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Vilken som helst, bara dela ut från din dator som USB-enheten är ansluten till.
Har du möjlighet att investera i en NAS, titta på det istället.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Om du menar att disken skulle ha 2 sladdar - en till TV å den andra till dator så funkar det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Själv har jag Asus N56-U Router. Via den kan jag koppla in en extern HDD och sedan få tillgång till de via alla mina maskiner via Wi-Fi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Nätverksdisk, om TV stöder det är nog det mest smidiga, men inte alla stöder detta.
Då kan du ha den tillgänglig samtidigt på båda, och använda den samtidigt på båda.

USB mekaniskt switch du koppar om mellan är det andra alternativet, men då kan du bara använda hårddisken till en av dem åt gången.
Då kopplar du en kabel från dator och TV till denna omkopplare som sedan har disken inkopplad.
Tänk bara på att du måste "mata ut enhet" precis som vanligt mellan varje "byte", annars riskerar du tappa info på disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av jookeer:

Om du menar att disken skulle ha 2 sladdar - en till TV å den andra till dator så funkar det inte.

Tack, det svaret jag sökte : )

Kan inte koppla TV'n till internet. Fast dedära med mekanisk switch var en idé. Ska kolla vidare på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av keeday:

Fast dedära med mekanisk switch var en idé. Ska kolla vidare på det.

Typ något som detta:

http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb-hu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2012

Tack : )