Permalänk

Fläktar till sluten vattenkylning

Tjena

Idag så började ena fläkten till min cooler master seidon 240 skramla och låta illa, så jag tänkte köpa två nya fläktar. Har ni några tips på riktigt bra fläktar till slutet vattenkylning? Jag vill gärna ha tysta men med ett jädrans drag/kylning. Och självklart vill jag kunna styra dom. Är corsair 120SP bra?

Sen undrar jag om ni har nå tips på hur jag ska sätta dom, blåsa ut luft eller in? Just nu har jag radiatorn sitter på insidan av chassit och fläktarna på toppen av radiatorn som blåser ut luften.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Skrivet av Sadjester:

Tjena

Idag så började ena fläkten till min cooler master seidon 240 skramla och låta illa, så jag tänkte köpa två nya fläktar. Har ni några tips på riktigt bra fläktar till slutet vattenkylning? Jag vill gärna ha tysta men med ett jädrans drag/kylning. Och självklart vill jag kunna styra dom. Är corsair 120SP bra?

Sen undrar jag om ni har nå tips på hur jag ska sätta dom, blåsa ut luft eller in? Just nu har jag radiatorn sitter på insidan av chassit och fläktarna på toppen av radiatorn som blåser ut luften.

Varför bara 2st ? med 240 rad så kan du ju köra 4st i push & pull? även om raden lär bli mättad fort, så kan du ju köra dem på låga varv med teoretiskt bättre prestanda.

Corsair SP120 ska vara OK men de flesta verkar välja Scythe GT med låga varvtal, själva valde jag maximal prestanda som kan köras i låga varv tack vare att de är PWM styrda. (Speedfan)

Positionen du har raden i är väl optimal för 240+ rad antar jag? Viktigare brukar det vara att skapa ett undertryck så att damm inte dras in i chassit/rad etc.

Lycka Till!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Tjena

Idag så började ena fläkten till min cooler master seidon 240 skramla och låta illa, så jag tänkte köpa två nya fläktar. Har ni några tips på riktigt bra fläktar till slutet vattenkylning? Jag vill gärna ha tysta men med ett jädrans drag/kylning. Och självklart vill jag kunna styra dom. Är corsair 120SP bra?

Sen undrar jag om ni har nå tips på hur jag ska sätta dom, blåsa ut luft eller in? Just nu har jag radiatorn sitter på insidan av chassit och fläktarna på toppen av radiatorn som blåser ut luften.

Corsair eller Be Quiet. Helst det sistnämnda då deras fläktar är oerhört bra.
Men köp 4st och som hundskitsjointen sade,^^ sätt dom i push´n pull.
Se bara till när du sätter fläktarna så att dom inte blåser mot varandra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Varför bara 2st ? med 240 rad så kan du ju köra 4st i push & pull? även om raden lär bli mättad fort, så kan du ju köra dem på låga varv med teoretiskt bättre prestanda.

Corsair SP120 ska vara OK men de flesta verkar välja Scythe GT med låga varvtal, själva valde jag maximal prestanda som kan köras i låga varv tack vare att de är PWM styrda. (Speedfan)

Positionen du har raden i är väl optimal för 240+ rad antar jag? Viktigare brukar det vara att skapa ett undertryck så att damm inte dras in i chassit/rad etc.

Lycka Till!

Skrivet av Lifooz:

Corsair eller Be Quiet. Helst det sistnämnda då deras fläktar är oerhört bra.
Men köp 4st och som hundskitsjointen sade,^^ sätt dom i push´n pull.
Se bara till när du sätter fläktarna så att dom inte blåser mot varandra.

Corsairs är bra! körde deras SP ett tag och det är tysta jämfört med hur mycket luft de flyttar!

Du ska skapa ett ÖVERTRYCK i chassit, ej undertryck. Det är inte livnödvändigt, men jag upplever att jag får mindre damm i chassit när jag har övertryck och dammfilter på intagen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Kan inte köra 4 fläktar. Jag kan inte sätta fläktar under raden för det får inte plats för moderkorten. Så innan jag köpt nytt chassi så kan jag bara ha två.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera Corsairs SP120 quiet edition, jag hade både 3 pin och PWM versionen. Dem är inte tysta i mitt tycke (hade dem i ett h440)

Jag har inte så mycket erfarenhet om fläktar. Men jag är väldigt känslig för ljud.
Testa annars Noctuas Nf-f12 till radiatorn, har hört mycket bra om dem.

Off topic, men pumpen på din seidon 240, gör den något missljud?

Permalänk
Skrivet av phoboos:

Jag skulle inte rekommendera Corsairs SP120 quiet edition, jag hade både 3 pin och PWM versionen. Dem är inte tysta i mitt tycke (hade dem i ett h440)

Jag har inte så mycket erfarenhet om fläktar. Men jag är väldigt känslig för ljud.
Testa annars Noctuas Nf-f12 till radiatorn, har hört mycket bra om dem.

Off topic, men pumpen på din seidon 240, gör den något missljud?

Okey! Får se vilka det blir. Nej pumpen gör inge missljud alls. Det är bara ena fläkten som låter.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Corsairs är bra! körde deras SP ett tag och det är tysta jämfört med hur mycket luft de flyttar!

Du ska skapa ett ÖVERTRYCK i chassit, ej undertryck. Det är inte livnödvändigt, men jag upplever att jag får mindre damm i chassit när jag har övertryck och dammfilter på intagen.

OK jag tvekade till på om det är under eller övertryck man vill ha, och så klart valde jag fel (minnet sviker en med åldern i vissa fall). Och yes dammfilter är en självklarhet att ghettomodda om det inte finnes på chassit för mig iaf, men det bättre alternativet är ju då att se till att köpa chassi med dammfilter om man nu vill ha det så dammfritt som möjligt.

TS: Om Be Quiet fläktarna så har jag läst mycket gott om dessa och jag kan med rent samvete även rekommendera dem. Jag kom nu att tänka på Enermax (de med smoked glass utseende) eller Magma kanske skulle vara passa dig bättre? Nåja lycka till med att finna bra fläktar TS (det är en djungel utav fläktar som är bra för vattenkylning).

Haha jadu Lifooz det är ett användarnamn med en anrik historia som började på CS 1.4 tiden, vill helst inte byta det då jag fäst mig vid det (hur flamsigt det än är) OK så du är också med på 4st vad trevligt med medhåll.

MVH

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

tack för tipsen! Jag köpte två stycken corsair sp120, och jag är mer än nöjd! Mina gamla cooler master fläktar lät som flygplan vid 1500rpm, corsair fläktarna låter ingenting vid 1700RPM. Helt sjuk vilken skillnad det blev.

Så tack för tipsen alla glada smurfar

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.