NAS, lagring, för mindre företag?

Permalänk
Avstängd

NAS, lagring, för mindre företag?

Behöver lite hjälp då jag fått i quest att ordna med lagring till ett mindre företag där anställda kan ha sitt eget login eller dyl låt säga 10 personer för att ha en siffra. Det bör vara på ett par TB, och kostnaden skall hållas låg!

Vad kostar en färdig tjänst via nätet som erbjuder ett par TB lagring?

Vad kostar en NAS och hur fungerar det, måste man köpa en ny färdig och sätta i egna hårddiskar som då kan springa iväg i pris, eller går det på något vis sätta upp själv med hjälp utav billigare ev beg delar?
Någon form utav backup på det man sparar skulle ju va bra att man har en speglande hårddisk på det man sparar ifall den ena går sönder.

Borde kunna sånt här men kan inte därför vänder jag mig till er! googla kan jag göra men vill lära mig denna väg.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Det du ska ta in i beräkningen är hur viktig datan på enheten är. Är det väldigt viktig data så ska ni snarare satsa på något som är extern för byggnaden, kanske en av de säkrare moln-tjänsterna så att datan inte försvinner ifall det blir en brand eller stöld. Det går även satsa på en server med backup på extern plats men detta alternativet är kostsamt.

Är datan ganska oväsentlig så kan ni satsa på en nas, här får du nog räkna med en kostnad runt 5 000 kr.

Det är ju till ett företag och förstår inte riktigt varför er chef vill snåla med dessa resurser då arbetet blir säkrare och många gånger effektivare ifall man väljer något lite dyrare alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Det du ska ta in i beräkningen är hur viktig datan på enheten är. Är det väldigt viktig data så ska ni snarare satsa på något som är extern för byggnaden, kanske en av de säkrare moln-tjänsterna så att datan inte försvinner ifall det blir en brand eller stöld. Det går även satsa på en server med backup på extern plats men detta alternativet är kostsamt.

Är datan ganska oväsentlig så kan ni satsa på en nas, här får du nog räkna med en kostnad runt 5 000 kr.

Det är ju till ett företag och förstår inte riktigt varför er chef vill snåla med dessa resurser då arbetet blir säkrare och många gånger effektivare ifall man väljer något lite dyrare alternativ.

Det är ett kooperativt företag ekonomin finns inte, men dom vill ändå få en liten start på det hela och ha offerter osv, så ca 10st vill ha en delad mapp på nätverket med sin egna map, behöver inte vara något jätte säkert eller någon backup.

Det jag har kollat på är http://www.inet.se/produkt/v100345/zyxel-nsa325-v2-1st-seagat...
Finns det något mer kostsamt än denna?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder http://www.dustin.se/product/5010795910/hp-proliant-microserv... , ett par billiga diskar i RAID1 samt Crashplan onlinebackup (4-årsplan för privatpersoner är riktigt prisvärd), där budgeten är viktig. Totalpris för server inkl 2st 1TB-diskar blir 2500+moms plus eventuellt OS. Billigare och bättre för pengarna finns inte. Kvittar eventuell tillgänglighet vid diskkrasch så kan ni stryka en av diskarna.

Köra helt utan backup för det ni tänker göra är vansinne. Jag hade inte tagit på mig jobbet isf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Det är ett kooperativt företag ekonomin finns inte, men dom vill ändå få en liten start på det hela och ha offerter osv, så ca 10st vill ha en delad mapp på nätverket med sin egna map, behöver inte vara något jätte säkert eller någon backup.

Dropbox, Onedrive, Box eller någon annan av de otaliga molnlagringstjänsterna som finns.

Du inser att det kommer vara ditt fel att det inte finns någon backup när disken kraschar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnorken:

Dropbox, Onedrive, Box eller någon annan av de otaliga molnlagringstjänsterna som finns.

Du inser att det kommer vara ditt fel att det inte finns någon backup när disken kraschar?

Det är inte så avancerat som man kan tro men tack för åsikten iallafall!
Gubben på företaget fick nöja sig med 2st större USB stickor, så avancerat kör dom på hehe.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||