Hjälp med val av NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hjälp med val av NAS

Hej, jag kommer börja plugga nu till hösten så tänkte att jag skulle skaffa mig en NAS så att allt arbete jag sparar på min stationära eller bärbara hela tiden är tillgängligt för mig, har inte så mycket krav mer än att den ska vara lätt att använda och billigast möjligast,behöver inte massa extra funktioner vill bara kunna komma åt mina filer via min bärbara dator eller android tablet. Mvh

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Köp billigast möjliga. När du väl har satt upp den som du vill ha den så är det ingen skillnad oavsett modell med den användning du har beskrivit.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av giplet:

Köp billigast möjliga. När du väl har satt upp den som du vill ha den så är det ingen skillnad oavsett modell med den användning du har beskrivit.

Okej så det är inga big NO NO inom NAS? Som krånglar hela tiden eller kraschar etc?

Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jun 2009

Om du inte ska lagra enormt stora filer så borde du klara dig med molnlagring kanske?

Chassi: Fractal Design ARC Mini R2 | Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 | Processor: Intel® Core i5-4670K @ 4.8 GHz | CPU-kylare: Corsair Hydro H100i | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 | RAM: 8GB DDR3 2333Mhz. | SSD: Samsung Evo 840 250gb |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av lagerqvisten:

Om du inte ska lagra enormt stora filer så borde du klara dig med molnlagring kanske?

Jo men grejen är att jag helst vill ha en NAS (teknik nörd) och jag är liksom lite emot molnlagringstjänster på något vis, tänkte om en sån här http://www.inet.se/produkt/4304115/d-link-dns-320-sharecenter... typ räcker för mina krav annars ? Verkar vara helt okej när den uppdateras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Det där med filmer via laptop till nas kan va värt att tänka på. Synology har nyligen tatt bort stöd för transcoding av dts tror jag det va. Är inte super insatt atm men vet bara att jag inte får ljud från flesta filmerna jag har på min NAS då mesta har DTS ljud.
Reserverar mig för att blandat ihop dts med nåt annat och att problemet grundat i licensering har lösts??

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av NatureBoyyy:

Okej så det är inga big NO NO inom NAS? Som krånglar hela tiden eller kraschar etc?

Inte som jag har hört om i alla fall. Gjorde en ganska grundlig genomgång innan jag köpte min. Där det skiljer är mer avancerade områden än ren fillagring. Tex om man vill köra den som backup från en Mac, använda den som webserver, databasserver, vpn server osv. Jag köpte själv en Synology, men jag använder å andra sidan inte min NAS för att bara lagra filer. Just nu kör den tex en Minecraft server för min son och några av hans kompisar. Upp till tre fyra samtidiga spelare klarar den fint.

Skrivet av Nima2001:

Det där med filmer via laptop till nas kan va värt att tänka på. Synology har nyligen tatt bort stöd för transcoding av dts tror jag det va. Är inte super insatt atm men vet bara att jag inte får ljud från flesta filmerna jag har på min NAS då mesta har DTS ljud.
Reserverar mig för att blandat ihop dts med nåt annat och att problemet grundat i licensering har lösts??

Det vanliga när man spelar upp en film på en dator är att man öppnar film-filen som en fil från en fileshare. Transcoding har betydelse om man vill använda NAS'en som en mediaserver med Plex eller DLNA. Jag tolkar inte TS som att han har de behoven.

Om man öppnar filmen som en fil, filmen innehåller DTS ljud och din dator har ett program som stödjer DTS så funkar det. Det blir precis som att spela upp filen från din lokala disk.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osby
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av NatureBoyyy:

Jo men grejen är att jag helst vill ha en NAS (teknik nörd) och jag är liksom lite emot molnlagringstjänster på något vis, tänkte om en sån här http://www.inet.se/produkt/4304115/d-link-dns-320-sharecenter... typ räcker för mina krav annars ? Verkar vara helt okej när den uppdateras.

Om du är tekniknörd ska du helt klart bygga eget nas. Debian + btrfs funkar utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Sitter med Zyxel NSA325v1 (lite otur med modellnamnet i dessa tider) och är väldigt nöjd. I sammanhanget inga pengar, men gör vad den ska! Ingen racerfart men kan nog inte begära det för 900:-. Dock väldigt stabil.
Man inst extra funktioner om man behöver dem som plugins. Interfacet är kanske inte det mest enkla men helt ok, spec om man bara ska ha den som en nätverksdisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av NatureBoyyy:

Du behöver lagra på moln. Inga andra dumheter. Såvida du inte ska plugga media kommer du aldrig att ha större filer än några på några mb styck. Skaffa Microsofts drive moln på gratis 15GB och en billig USB sticka så klarar du dig fint. Lägg undan pengarna för du kommer att behöva dom som student.

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av brolle:

Sitter med Zyxel NSA325v1 (lite otur med modellnamnet i dessa tider) och är väldigt nöjd. I sammanhanget inga pengar, men gör vad den ska! Ingen racerfart men kan nog inte begära det för 900:-. Dock väldigt stabil.
Man inst extra funktioner om man behöver dem som plugins. Interfacet är kanske inte det mest enkla men helt ok, spec om man bara ska ha den som en nätverksdisk.

Ska kika på den.

Skrivet av SupakmeGusta:

Du behöver lagra på moln. Inga andra dumheter. Såvida du inte ska plugga media kommer du aldrig att ha större filer än några på några mb styck. Skaffa Microsofts drive moln på gratis 15GB och en billig USB sticka så klarar du dig fint. Lägg undan pengarna för du kommer att behöva dom som student.

Pengarna är inget problem, bor hemma och pendlar samt jobbar helg då och då. Men av nyfikenhet går det att sätta upp så att filer automatiskt sparas direkt in i Molnet istället för att gå in och välja att man ska spara där etc?

Är dropbox något att ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför PC'n
Registrerad
Okt 2007

Dropbox är riktigt bra tycker jag.
Kan ju testa själv, reigstrera dig så får du ett visst antal GB gratis.
Sen om du installerar det i mobilen får du mer MB och ju fler personer du lyckas få de att registrera sig på dropbox, ju mer MB får du.

Men tror man får mer GB i Microsoft OneDrive.
Är för lat för att testa den, har inte behövt mer än det jag har i dropbox.

Edit:
Artikeln är från 4e juni:
http://blog.laptopmag.com/cloud-storage-comparison

MSI GE620DX-291NE - GeForce GT 555M, Core i5, 2410M 2,3 GHz
http://www.inet.se/produkt/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce-...
iPad Mini 2 + Macbook early 2011
Toshiba Satellite P850-30Q